Traktorit

Rengasuutuuksia näyttelyistä 2019 — Ominaisuuksia sekä tielle että pellolle

Tähän koosteeseen on kerätty Italiassa marraskuussa 2018 järjestetyn Eima-näyttelyn ja Ranskassa helmikuussa 2019 järjestetyn SIMA:n rengasuutuuksia.
Uolevi Oristo
Nokian esitteli viime kesänä Tractor King -traktorirenkaan, joka soveltuu maantie ja maastoajoon sekä myös peltokäyttöön. Renkaassa on pistosuojattu runko, 50 % enemmän vetäviä särmiä ja 65 km/h nopeusluokitus. Kokovalikoima täydentyy, tällä hetkellä tarjolla on 15 eri kokoa. Tämä rengas on kuvattu SIMA-näyttelyssä.

Maatalousrenkaiden tuotekehityksen painopiste on edelleen pelto- ja tieominaisuuksien yhdistämisessä. Urakoinnissa käytettävien traktoreiden ja korjuukoneiden koko kasva ja tehot nousevat, minkä vuoksi työmaata on vaihdettava monta kertaa päivässä. Rengaspainetta on pystyttävä säätämään nopeasti jopa ajon aikana. Ajettavat korjuukoneet tai levittimet ovat niin kalliita, että viisinumeroisen summan euroja maksava rengaspaineen säätöjärjestelmä ei ole kohtuuton investointi – väärän rengaspaineen aiheuttama seisokki saattaa maksaa vielä enemmän.

Työkoneiden renkaiden paineen muuttaminen vaatii joko paljon aikaa tai paljon moottoritehoa vaativan ison kompressorin – jarrukompressorin teho ei riitä alkuunkaan. Hollantilainen urakoitsija keksi aikoinaan asentaa renkaan sisälle ”uimarenkaan”, jota voitiin täyttää ajon aikana. Tielle lähdettäessä ”uimarenkaaseen” varastoitu korkeapaineinen ilma siirrettiin varsinaiseen renkaaseen, jolloin sen paine ja samalla kantavuus nousivat (Koneviesti 6/2016, Vari-air). Ideaa on kehitetty useilla tahoilla edelleen, viimeisin vaihe palkittiin SIMA:ssa mitalilla.

Renkaiden kulutuskestävyys on varsinkin maarakennuskoneissa yksi tärkeimmistä myyntiargumenteista. Rengasmelusta keskustellaan työkonesektorilla yllättävän vähän, vaikka sen merkitys nousee työkoneiden siirtonopeuksien kasvaessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit