Traktorit
Kokeilu Ferrel 105DU

Monipuolinen Ferrel 105DU -maansiirtoperävaunu on vakaa kipattava

Suomen perävaunumarkkinoilla tapahtuu, sillä Hankkija on otanut maansiirto- ja viljavaunuissa valikoimiinsa tuoreen tulokkaan, Ferrelin. Otimme tuoreeltaan kokeiluun malliston pienimmän, reilun 10 tonnin kantavuuden tarjoavan monipuolisen maansiirtovaunun.
Tuomas Anttila
Ferrel 105DU-vaunu on suunniteltu rakenteeltaan maansiirtovaunuksi. Leveällä ja sidontalenkein varustetulla lavalla voidaan kuljettaa myös esimerkiksi telakaivuria.

Ferrel on Hankkijan uusi perävaunuedustus. Kokeilimme malliston pienintä, kantavuudeltaan 10,5 tonnin monipuoliseen käyttöön suunnattua 105DU-vaunua maansiirrossa ja monipuolisessa kuljetuksessa. Vaunun tyhjäpaino on 3 tonnia.

Vaunusta valmistetaan myös suuremmalla kantavuudella ja kookkaammalla lavalla varustettua 135DU-mallia.

Lyhyt ja leveä lava

Vaunun lava on valmistettu Hardoxista, pohjan materiaalivahvuus on 6 mm ja laitojen 4 mm. Lavan sisämitta on tasan 4 metriä, sisäleveyttä lavalla on 2,42 m. Ulkoleveys jää pari milliä alle 2,5 metrin. Laidat ovat 60 cm korkeat. Näillä mitoilla lavan tilavuudeksi muodostuu 5,7 m3.

Vaunun rungon ja lavan pitkittäispalkkien leveys on metrin. Lava on tuettu pitkittäissuunnassa läpi lavan kulkevilla pitkittäispalkeilla, sekä neljällä poikittaispalkilla, joista lavan etuneljänneksen kohdalla oleva palkki ei kulje takalaidan lukitussalvan vuoksi lavan läpi asti. Lavan pohjan tuet eivät ole läpihitsatut.

Kippauskulma on 55 astetta. Kipin tapit on kiinnitetty lavaan pultattuihin korvakkeisiin.

Lavan takaosassa on tapein säädettävä alleajosuoja, joka voidaan hankalammissa olosuhteissa ajaessa nostaa helposti ylös.

Avattavista sivulaidoista ja kaivinkoneenkuljetusmahdollisuudesta johtuen pohjan ja laitojen välissä ei ole viistettä, mikä parantaisi lavan tyhjentymistä kippauksen yhteydessä. Lisäksi laitojen alaosaan on sijoitettu 8 kappaletta jousikuormalla syvennyksessään pysyviä sidontalenkkejä. Maata tarttuukin jonkin verran pohjan ja laitojen väliseen saumaan sekä sidontalenkkien kohdalle.

Lavalle mahtuu esimerkiksi 6 kappaletta IPC-kontteja. Lavan reunoilla on varaus äärivaloille, jotka ovat saatavilla lisävarusteena. Vaunun valot ovat ledivalot, jotka on sijoitettu palkin syvennykseen. Kamilaita kääntyy kipatessa valojen suojaksi.

Tapio Vesterinen
Avattavat sivulaidat mahdollistavat vaunun monipuolisen käytön. Tässä levitetään haketta kukkapenkkiin.

Aukeava sivulaita vasemmalla

Laidoilla on haettu monipuolisuutta, sillä vaunun vakiovarustukseen kuuluu vasemman puolen aukeavat laidat. Vaunun sivulaidat voidaan tilata myös peilikuvana, eli siten, että aukeavat laidat on oikealla puolella. Laidat avautuvat kahdessa osassa. Lisäksi lavan leveys ja vakiona olevat sidontalenkit mahdollistavat esimerkiksi telakaivinkoneen kuljetuksen.

Avattavat laidat ovat järeää tekoa, ja laitojen järeä keskitolppa on irrotettavissa ilman työkaluja. Molempien laitojen molemmissa päissä on kevennysjouset, sillä laita olisi varsin raskas käsiteltävä ilman jousia. Jousien varaan aukeava laita jää 30–40 cm irti vaunun sivulta, mikä haittaa hieman kappaletavaran lastausta. Mikäli jouset löysätään säätövaran puitteissa täysin löysälle, laidat ulkonevat aukinaisena lavasta noin 20 cm.

Mikäli laidan sojottaminen ei haittaa lastausta, kannattaa jousi pitää sopivalla kireydellä, mikä poistaa riskin jousen lipeämisestä tappinsa urasta. Sivulaitojen yläreunaa vahvistaa kolmiomainen muoto, mikä vähentää maan jäämistä laidan päälle ja kestää paremmin satunnaisia osumia kuormatessa.

Monipuolinen takalaita

Takalaitavarustus on myös monipuolinen. Vaunun vakiovarustukseen kuuluu ylhäältä saranoitu, sivulle kääntyvä takalaita, lisävarusteena testivaunussa oli lisäksi hydraulinen kamilaita. Kami-combilaidan ansiosta vaunulla voidaan kuljettaa niin maata kuin pitkää tavaraakin. Mursketta tai hiekkaa ajaessa saranoitu laita voidaan pitää yläreunastaan saranoituna, kun kivien tai kantojen juuttumisriskiä ei ole.

Epämääräisempää maata ajaessa saranoitu laita kannattaa kääntää sivulle ja käyttää pelkkää kamilaitaa, millä varmistetaan kuorman tyhjentyminen. Murskeen levittäminen matoksi onnistuu saranoitua laitaa varten olevien rajoitinketjujen ansiosta.

Saranatappien vaihto vaatii kuusiokoloavaimen, lisäksi yläreunan tapin lukituspultti on asemoitu hankalasti lavan sisäpuolelle. Laidan sivulle kääntämistä varten tulee kääntää sormiruuvilla varmistettava lukituskappale laidan alemman saranatapin lukitsemiseksi. Kun saranatappien paikkaa on vaihdettu, on takalaita helppo kääntää sivulaitaa vasten, laidassa oleva kannake nousee sivulaidan profiilin päälle ja auki pysyminen voidaan varmistaa jousikuormitteisella lukitusvivulla.

Teli takana

Teli sijaitsee vaunussa takana, peräylitystä on vain reilut 1,5 metriä. Telin akseliväli on 105 cm. Telin sijainti takana varmistaa riittävän koukkukuorman traktorille. Teli ei ole ns. hiipivä teli, eli molemmat akselit sijaitsevat yhtä kaukana keinuakselista.

Vaunun vakiorenkaat ovat kokoa 400/60R15,5, testivaunu oli varustettu suurimmilla mahdollisilla, 500/50R17-kokoisilla BKT Ride Max -renkailla. Suuret renkaat kantavat hyvin pehmeälläkin maalla, mutta vastavuoroisesti rajoittavat telin liikevaraa. Renkaat ottavat suhteellisen helposti kiinni lavan pohjaan, telin liikevaraksi mittasimme tällä rengaskoolla vain noin 13 cm. Toisaalta vaunun kokonaiskorkeus pysyy matalana, kun renkaat ovat lähellä lavaa.

Telin taaemman akselin akseliputkia on jatkettu ja ne toimivat samalla telin liikkeen rajoittajina. Jarrut ovat lisävaruste, testivaunu oli varustettu hydraulisin 2-pyöräjarruin, rumpujarrut sijaitsevat tällöin etupyörissä. Jarrut toimivat moitteetta, teho riitti kuormattuna, eikä pyörillä ollut taipumusta lukkiutua tyhjänä ajaessa soratielläkään. Lisähinnasta on saatavilla myös nelipyöräjarrut, jarrujärjestelmä voidaan valita hydraulisen ja pneumaattisen välillä.

Vaunu seuraa traktoria todella tasaisesti 40 km/h nopeudelle asti, tyhjänä vedettäessä havaitsimme renkaiden pompottavan vaunua 40–50 km/h nopeuksilla, ilmiö oli voimakkain 45 km/h vauhdissa. Pyörän pulttien jälkikiristystä ei voi tässäkään tapauksessa liikaa korostaa, sillä testivaunussa pultit olivat jääneet löysälle. Navat ovat 6-pulttiset.

Jäykkä aisa

Vaunussa ei ole jousituksia, aisa on hitsattu kiinteästi runkoon. Telin keinupiste on 4,1 metrin etäisyydellä vetokoukusta, aisa on noin 160 cm pitkä. Aisalle sallitaan 3 500 kg kuormitus. Tieliikenteessä useimpien traktoreiden koukulle sallitaan 3 tonnin pystykuorma, joten aisan mitoitus riittää.

Tukijalka on järeä ja se sijaitsee lähellä vetolenkkiä. Jalkaosan pinta-ala riittänee pitämään aisan pinnalla myös lastattuna maasto-olosuhteissakin.

Tukijalka voidaan säätää kahteen asentoon, aisa jää joko noin 47 cm tai 37 cm korkeudelle. Ylempi asento on pienemmälle traktorille liian korkealla, mikä on hyvä ottaa huomioon, jos vaunua vedetään erikokoisilla traktoreilla.

Aisalla on säädettävissä oleva letkuteline, jonka silmukan kautta letkut myös kulkevat. Telineessä on hahlot, joihin pikaliittimet tarttuvat. Jarruletku jää telineeseen aseteltuna liitin ylöspäin, mistä johtuen siihen kertyy vettä ulkona säilytettäessä. Vaunun letkut ovat vain reilun aisan mittaiset, sillä aisan juuressa on liitännät, joista eteenpäin öljy kulkee putkia pitkin.

Mittasuhteiltaan sopiva

Ferrel 105DU on näppärän kokoinen ja erityisen vakaa kipattava ja monipuolinen vaunu. Leveän ja lyhyen lavan sekä suurten renkaiden ja taakse sijoitetun telin ansiosta vaunulla voidaan kipata kuormat turvallisesti myös epätasaisemmassa maastossa. Työn jälki on hitsaussaumoja myöten viimeisteltyä.

Vaunun veroton hinta vakiovarustein on 10 150 euroa, kokeiluvaunun hinta varusteltuna oli 12 600 euroa.

Laitavarustuksen puolesta vaunu on suunnattu selkeästi maansiirtoon ja kappaletavaran tai koneiden kuljetukseen, viljan ajoon laitavarustus ei ole paras valinta. Viljan ajoa varten Ferrelin valikomaan kuuluu myös viljavaunuja. Mikäli vaunulta ei vaadita enempää tilavuutta ja leveys ei muodostu ongelmaksi, on tämä Ferrelin lava mittasuhteiltaan 10 tonnin kokoluokassa mainio valinta.

KIITÄMME & MOITIMME:
  • Vakaa vetää ja kipata
  • Monipuoliset laidat
  • Tukijalan järeys
  • Takalaidan käyttö
  • Telin liikevara
  • Tukijalan säätövara

Lue lisää