Tiet ja ympäristö

Tuhkan käyttö metsätierakennuksessa – tuhka tukevoittaa tietä

Skotlantilaiset sovittelevat metsäalan kuljetuksia heikkorunkoisille pääteilleen – Suomessa sen sijaan pyritään parantamaan jo kuljetuksen lähtöpisteitä, eli metsäteitä. Eräs ratkaisu metsäteiden vahvistamiseen on tuhkan käyttö, mutta silläkin on rajoituksensa.
Tommi Hakala
Koneyrittäjien metsänparannuspäivillä tutustuttiin Parkanoon valmistuneeseen koetiehen, jonka kantava kerros on tehty tuhkakerroksella. Lähtökohtana oli yksi hankalimmista maapohjista, eli erittäin vaikeasti asettuva silttisavipohja. Tien kulutuskerros on tehty perinteiseen tapaan soramurskeesta.

Suomi on ollut metsäteiden rakentamisessa edelläkävijä koko maailman tasolla – ei pelkästään määrällisesti, vaan myös laadullisesti. Ympärivuotinen puunkorjuu on lisääntynyt, ja 1960–70-luvuillakin vielä yleiset talvikäytön tiet ovat vähentyneet. Kuljetuksia

hoidetaan nykyään entistä enemmän kesäisinkin, vaikka kuljetuskaluston mitat ja painot ovat tuplaantuneet.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit