Tiet ja ympäristö
Kokeilu

Jokapaikan sarvipää Neko Maestral -kaksipyörätraktori sopii monenlaisiin pihatöihin

Sarvitraktori on vaihtoehto useamman polttomoottorikäyttöisen laitteen hankinnalle. Koneviesti kokeili laitetta erilaisissa pihatöissä ja yllättyi sen suorituskyvystä.
Voit lukea artikkelin alkuperäisenä näköisversiona pdf-muodossa.
AVAA ARTIKKELIN PDF

Hämeenlinnalainen Oy Neko Ab on vuonna 1941 perustettu puutarhatuotteisiin erikoistunut yritys. Maahantuontiohjelma laajeni hiljattain myös sarvitraktoreihin. Neko tuo maahan slovenialaisen Strucin valmistamaa Maestral-sarvitraktoria sekä työlaitteita.

Monien mahdollisuuksien työlaitteet

Erilaisia työlaitteita on saatavilla kymmeniä. Valikoimasta löytyy työkoneita muun muassa perunan multaukseen ja lumen linkoukseen. Kokeilimme ruohonleikkurin, jyrsimen, niittoleikkurin sekä perävaunun toimintaa erilaisissa töissä.

Neko Maestralin työpaino on noin 95 kiloa. Työlaitteet kiinnitetään sarvitraktorin runkoputkeen, jonka sisällä on voimanottoakseli. Kokeilukoneista jyrsin kiinnitettiin siten, että työlaite oli traktorin ja kuljettajan välissä. Kun muut työlaitteet olivat käytössä, sarvet käännettiin ympäri, jolloin traktori jäi työlaitteen ja kuljettajan väliin.

Sarvien ympärikääntäminen vaatii vaihdetankojen irrottamisen ja ohjaustankojen pikalukituksen avaamisen. Tankojen takaisinasettelu aiheutti hieman päänvaivaa, sillä ohjekirjan kuva on varsin epäselvä, eivätkä tangot osuneet aluksi oikeille paikoille. Tarvittaessa ohjaussarvia voidaan kääntää sivulle ainoastaan noin 50 astetta, ja ohjata traktoria vierellä kävelemällä.

Laadukas moottori

Neko-traktori on saatavana bensiini- tai dieselmoottorilla, merkkeinä ovat Honda ja Lombardi. Maahantuojan mukaan lähes kaikki asiakkaat valitsevat kuitenkin 270-kuutioisen ja 6,5-kilowattisen bensiinimallin. Luotettavaksi tunnettu Honda-moottori käynnistyikin yleensä viimeistään kolmannella narun vetäisyllä.

Sarvitraktorissa on nelinopeuk-sinen vaihteisto, etenemiskykyä parantaa tasauspyörästön lukko. Vasemmalla kädellä käytetään kytkintä, joka vaikuttaa sekä ajovoimansiirtoon että voiman ulosottoon. Vasemmalla kädellä painetaan myös kuolleen miehen kytkintä. Oikealla kädellä on käsikaasu sekä kääntöjarrut erillisillä kahvoilla molemmille pyörille.

Vaihteet valitaan vaihdevivusta. Neljäs vaihde on käytössä vain perävaunua vedettäessä. Vaihdevivun alla on voiman ulosoton kytkentävipu ja toisella puolella suunnanvaihdin. Vivut ovat kohtalaisen jäykkiä. Ajoittain niitä joutui tempomaan edestakaisin, jotta haluttu asento löytyi.

Kantavuus riittää isoihinkin kuormiin

Sarvitraktoria voidaan käyttää myös kuljetustöihin, kun peräkärry kytketään koneeseen. Perävaunu painaa 90 kiloa, kantavuutta löytyy huimat 350 kiloa. Perävaunussa on omat jalkapolkimella käytettävät rumpujarrut sekä seisontajarru. Saatavana on myös jykevämpi, 750 kiloa kantava versio.

Perävaunun etulaitaan on kiinnitetty pellistä muotoiltu istuin, joka ei tarjoa hyvää tukea mihinkään suuntaan. Viileämmillä keleillä penkki tuntuu takapuoleen kylmältä. Jonkinlainen turvavyö saattaisi myös olla tarpeellinen.

Jousittamattoman traktorin kyy-ti on yllättävän tasaista huippunopeuksissakin. Huippunopeudeksi mittasimme noin 18 kilometriä tunnissa, joten maisema vaihtuu tarvittaessa nopeasti. Jalkajarrut tulevat tarpeeseen, sillä kääntöjarrun käyttäminen johtaa koneen kampeamiseen ojaa kohti. Jalkapolkimella hidastaminen onnistuu turvallisesti.

Vaihdekeppi on kaukana kuljettajan istuimelta, joten liikkeelle kannattaa lähteä sopivalla vaihteella. Kytkimen käyttöä kannattaa harjoitella. Varsinkin nelosvaihteella ja reippailla moottorin kierroksilla lähdöistä tulee soran tai nurmikon lentäessä urheilullisen tuntuisia.

Vaihdevivun ja suunnanvaihtajan asennon tunnistaminen on varsinkin alussa vaikeaa. Laite saattaa hyökätä väärään suuntaan, jolloin vaarana on esimerkiksi aitan seinään peruuttaminen. Vivuissa toivoisikin olevan selkeämmät asennontunnistimet.

Kääntäminen vaatii tilaa

Ajamisen suurin ongelma on tolkuton kääntösäde. Vasemmalle käännyttäessä mittasimme ympyräksi 6,25 metriä. Rajoittavaksi tekijäksi muodostui kärrynaisan kohtaaminen voimanulosoton vipuun. Oikealle käännettäessä kääntöym-

pyrä riippuu kuljettajan käsien pituudesta, sillä tiukemmassa käännöksessä ulkokurvin puoleinen ohjauskahva kääntyy erittäin kauas, eikä turvakytkintä enää yllä painamaan pohjassa. Keskimittainen kuski kurotti kääntöympyräksi 8,5 metriä.

Maastokäytössä on syytä muistaa koneen vetotapa ja vetäville pyörille siirtyvän painon vaatimattomuus. Kun peräkärryn rengas tökkää kantoon, jää vetävä pää kuopimaan paikalleen kuin kukko tunkiolla.

Peräkärry sopii hyvin esimerkiksi puutarhatöihin. Lavalle on helppo lastata maanparannusainesta kompostista. Myös kuorman purkaminen on toimivan kipin ansioista vaivatonta. Käsikäyttöinen kippi vapautuu, kun lavan etureunan tappi vedetään irti. Lava pysyy ylhäällä mekaanisen tuen pitämänä. Se lukittuu, kun lava nostetaan yläasentoon.

Tehokas ruohonleikkuri

Ruohonleikkuuta varten sarvet käännetään moottorin puolelle. 52 kilon painoinen ruohonleikkuri kytketään ulosottoon. Leikkuupäässä pyörii yksi järeä, 80-senttinen terä. Saatavilla on myös kaksiteräinen, 90 cm leveä malli.

Voima siirtyy ulosottoakselilta terälle kulmavaihteen kautta. Leikkuukorkeutta voidaan säätää saksisokkakiinnitteisten kannatinpyörien korkeutta muuttamalla. Kannatinpyörien ansiosta myös siirtoajot onnistuvat ilman voimainponnisteluja.

Leikkurin käynnistyksen jälkeen on ensimmäisenä huomiona kulmavaihteen varsin kova ääni. Hammaspyöräsovitus ei ole täysin tiukka, joten naapurit saattavat huomauttaa melusta. Ajaessa kannattaa käyttää kääntöjarruja. käsivoimin käännellessä kuljettaja väsyy äkkiä.

Nurmikko kannattaa palastella sopivan kokoisiin alueisiin, jotka leikataan vuorotellen. Alueet kannattaa kiertää ulkoreunasta sisäkehää kohti. Näin vältytään haravoinnilta, sillä leikkuri ei levitä leikkuujätettä kovinkaan tasaisesti.

Iso terä on paksua rautaa ja leikkaa suuren kehänopeuden ansiosta tylsänäkin erittäin tehokkaasti. Jälki kestää vertailun tavallisiin ruohonleikkureihin täysin. Kivet ja koiran kantamat hirvenluut lähtevät kuupan alta melkoisella vauhdilla, yleensä sivusuuntaan. Moottoriyksikkö suojaa kuljettajan jalkoja sirpaleilta.

Suuremmat kivet ja esteet on helppo väistää leikkuria keventämällä. Kun sarvet on säädetty sopivalle korkeudelle, voi kuljettaja käyttää koko kehon painoa leikkuupään keventämiseen.

Traktorikuvioiset renkaat jättävät painumia nurmikkoon, jotka häipyvät kuitenkin nopeasti. Ruohon heittotorvi saattaa maahan osuessaan riipiä kaltevissa kohteissa maata mukaansa. Tehokkaan moottorin ja pitävien renkaiden ansiosta leikkuri etenee jyrkätkin mäet eleettömästi.

Vanhan liiton niittoa

Ruohonleikkurille sopimattomille alueille löytyy työlaitevalikoimasta sormipalkkiniittolaite. Kokeiluun osallistui 1,2 metriä leveä laite. Työlaite kiinnitetään ulosoton puolelle, joten kahvat on käännettävä. Siirtoajot ovat hankalia, sillä palkissa ei ole kannatinpyöriä. Pidemmät siirtymät on suoritettava esimerkiksi auton peräkärryllä siirtäen.

Sormipalkki pitää perinteistä säksätystä. Työlaite sopii hyvin esimerkiksi nurmikoiden reuna-alueiden ja polkujen hoitoon, sillä leveä palkki leikkaa myös pensaiden juuresta, ilman että kuljettaja altistuu oksien raapivalle vaikutukselle. Ulottuvuutta saadaan vieläkin lisää, mikäli sarvia käännetään koneen sivulle.

Kuloheinä pyrkii tukkimaan teräpalkin helposti, sillä kuiva heinä on takertuvaa sorttia, eikä juokse työlaitteen läpi kunnolla. Tuoreempi heinä katkeaa sen sijaan iloisesti. Epätasaisessa maastossa kannattaa varoa ajamasta konetta palkin kärki edellä vastapenkkaan. Tällöin piikit uppoavat maahan ja meno tyssää.

Helpoin keino tukoksen selvittämiseen on peruuttaa hieman ja ylittää irronnut tuppo terää keventäen. Järeä palkki kestää myös pajujen ja risujen leikkaamisen. Isotkin pajut katkesivat mökkitien reunasta rutisten. Laite soveltuu hyvin myös mökkitien heinittyneen keskialueen hoitoon.

Maanparannusta jyrsimällä

Kasvimaan mylläämiseen tai nurmikon uudistamiseen sopiva kone on jyrsin, jolla maata saadaan tasoitettua ja kuohkeutettua. Sarvitraktoriin on saatavilla varsin jykevä 45 kiloa painava malli, joka jyrsii maata noin 25 sentin syvyydeltä.

Jyrsin kiinnitettään muista työlaitteista poiketen kuljettajan ja koneen väliin. Vaikka moottori toimiikin vastapainona laitteen toisessa päässä, on jyrsimen siirtäminen paikasta toiseen erittäin raskasta, sillä laitetta joutuu siirtopyörien puuttumisen vuoksi kannattelemaan ilmassa.

Vaihtoehtona on pihamaan jyrsiminen koko matkalta, sillä itse työskentely onnistuu kohtuullisen kevyesti ja tehokkaasti. Suojapelti estää myös kivien lentämisen ulos laitteen sisältä, eikä vaaraa jalan joutumisesta jyrsimen teriin tunnu olevan. Myös jälki on erittäin hyvää, sillä jyrsimen pelti tasaa alueen kevyesti.

Pehmeämmässä maassa Neko suditteli ajoittain, mutta tasauspyörästön lukon kytkeminen auttoi asiaan. Käännöksissä jyrsinosa kiertää varsin kaukaa. Aivan pienellä kasvimaalla laitetta joutuu penkin päässä hieman vekslailemaan tai ennakoimaan käännöksen ajoissa. Jarrujen avustuksella kääntäminen kuitenkin tapahtuu varsin näppärästi.

Tehopakkaus

Testin alkuhetkinä Neko-sarvitraktorin käyttäminen tuntui erittäin raskaalta ja hankalalta, mutta testin edistyessä homma alkoi sujumaan mukavasti. Laite on kokoisekseen erittäin tehokas, mutta esimerkiksi jyrsimellä ajaminen vaatii etenkin siirtymätaipaleilla voimaa myös kuljettajalta.

Neko-sarvitraktori on vakavasti asiaansa suhtautuville puutarhureille varteenotettava vaihtoehto, joka yhdistää ison rivin erilaisia laitteita yhteen pakettiin. Monesta muusta laitteesta poiketen Nekolle löytyy käyttöä myös talviaikaan, sillä ainakin videoiden perusteella lumilinko vaikuttaa varsin tehokkaalta.

Neko Maestral -kaksipyörätraktorin hinta peräkärryllä varustettuna on 3 480 euroa (sis. alv 24 %). Muut työlaitteet maksavat noin 500 euroa kappale. Tarkemmat hinnat riippuvat työlaiteyhdistelmästä, joten asiasta kiinnostuneiden kannattaa neuvotella sopivimman paketin hinta maahantuojan kanssa.

Lisätietoja: http://neko.fi/Kaksipy%C3%B6r%C3%A4traktori.php

 

Voit lukea artikkelin alkuperäisenä näköisversiona pdf-muodossa.
AVAA ARTIKKELIN PDF
Lue lisää