Tiet ja ympäristö
Havel Mechanics -kumiterä

Havel Mechanicsin lumiauran kumiterä on loskakelien erikoisvaruste - pehmeämpää aurausta tarkasti tien pintaa pitkin

Markkinoilla on runsaasti erilaisia auranterävaihtoehtoja aina tappiteristä tasateriin. Eräs vaihtoehto on Havel Mechanicsin kierrätetyistä autonrenkaista valmistettu kumiterä.
Arto Turpeinen
Havel Mechanics -kumiterä soveltuu etenkin sohjoloskan auraamiseen. Polannetta terä ei kuitenkaan leikkaa, joten sopivin käyttöaika on syksyn tai kevään lauhat ilmat.

Ilomantsilainen Veljekset Hassinen Oy, eli tuttavallisemmin Havel, on tullut tunnetuksi etenkin erilaisista tela-ja ketjutyökaluista sekä kantojyrsimistä. Yrityksen ostettua liperiläisen Pultek Ky:n liiketoiminnan laajeni tarjonta myös kierrätysrenkaista valmistettuihin tuotteisiin. Ensimmäisenä esiteltiin auraterä – myöhemmin on julkaistu betonisekoittimen lapa ja useisiin eri työlaitteisiin liitettävissä oleva tasauslevy, jonka ”harjakset” on valmistettu renkaiden pinnoista.

Asennus perinteiseen tapaan

Kumiterät valmistetaan yksinkertaisesti leikkaamalla käytetyistä kuorma-auton renkaista sivut irti. Tarvittaessa terä voidaan myös kaventaa asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Terää voi toki lyhentää omatoimisestikin, mutta kätevämpää on antaa valmistajan leikata terä passelin mittaiseksi.

Kumiterää tilattaessa ilmoitetaan terän pituus, pulttijako sekä ensimmäisen rei’än etäisyys auraterän päästä. Terä voidaan toimittaa myös ilman valmiita reikiä – kartiopultit saa vedettyä terän läpi pulttipyssyllä.

Kumiterä voidaan mitoittaa 10–20 cm ylileveäksi, jolloin esim. seinänvierukset saa puhtaaksi ilman kolhuja. Asentaminen tapahtuu perinteisen terän tapaan, mutta pulttilinjalle yleensä asetetaan vanha verkkoterä tueksi.

Havel Mechanics -kumiterä voidaan periaatteessa asentaa mihin tahansa lumiauraan. Testikoneenamme toimi traktori, johon oli asennettu Vuometin alueaura. Heti alussa kävi selväksi, että auran normaali aurausasento on kumiterälle turhan loiva, joten ottokulma jouduttiin säätämään äärilaitaan. Terä toimineekin parhaiten auroissa, joissa terä on luonnostaan varsin suorassa kulmassa maahan nähden.

Loskakelin erikoisterä

Kuminen auranterä on omimmillaan alkutalvesta tai keväällä vähäisen lumen tai loskan aurauksessa. Ensimmäinen havainto on terän hiljaisuus, sillä se ei kolise metalliterien tapaan. Sopivan märkä sohjo aurautuu myös siistin karheasti, eikä pinta ennakko-odotusten vastaisesti kiillotu liukkaaksi. Kuivemmilla asfalttipätkillä terä kuitenkin alkaa helposti pompottamaan, eikä jäljestä tule tasaista.

Alkutalvesta, jolloin maa ei ole vielä jäässä, perinteinen terä haukkaa helposti nurmesta irti suuria palteita. Tätä ei kumiterällä tapahdu, vaan aura liukuu siististi nurmen pinnalla. Myös sorateiden auraaminen alkutalvesta on leppoisaa, eikä työskentely juuri eroa talvisista olosuhteista, vaikka tien pinta olisikin sula.

Terä myös joustaa kaivonkansien kohdalla, eikä vaurioita pääse syntymään. Samalla tavalla terä kiertää myös kanttikivet hellävaraisesti.

Vaikka kumiterä onkin loskakeleillä toimiva ratkaisu, niin ongelmat alkavat sohjon jäätyessä tai pakkaantuessa. Terä ei perinteisten mallien tapaan leikkaa, jolloin myöskään polanne ei irtoa. Tarkoituksenmukaisella säälläkin tämä on lievä ongelma, sillä joissain tilanteissa joutuu ajamaan ”aurausmällin” yli – lopputuloksena on välittömästi kovempi paakku, jota ei kumiterällä saa tasattua. Testitraktorissa oli tosin alusterä, jolla tamppaantuneet paakut sai irrotettua.

Taajamien varuste

Havel Mechanics -kumiterä toimii sopivissa olosuhteissa mainiosti. Haasteeksi kuitenkin, etenkin pohjoisemmassa Suomessa, saattaa tulla nopeasti muuttuva sää – etelässä sohjokelit ovat taas enemmän sääntö kuin poikkeus. Jo Keski-Suomessa kelit ovat selvästi talvisemmat, eikä terälle soveltuvia olosuhteita ole tarjolla niin runsaasti.

Kumiterä saattaa siis olla käyttökelpoinen hyvin lyhyitä ajanjaksoja kerrallaan. Terälle olisikin syytä pyhittää oma auransa, jonka voisi ottaa nopeasti käyttöön tarvittaessa. Vaikka teränvaihto ei sinänsä olekaan suuri toimenpide, kuluu siihen kuitenkin hieman aikaa ja vaivaa.

Muutamien päivien testijakson aikana kumiterä ei juurikaan alkanut kulua, vaikka repesikin hieman alalaidastaan. Kulutuskestävyyttä on pikaisen ajanjakson vuoksi vaikeaa arvioida. Täytyy kuitenkin muistaa, että myös verkkoterä joutuu lujille sohjon peittämää asfalttia puhdistettaessa. Session aikana muutamia kiinnityspultteja vääntyi, mutta valmistajan mukaan asiasta ei ole kuitenkaan reklamoitu yleisemmin.

Havel Mechanics -kumiterää myydään pituustaksalla – metrihinnaksi muodostuu 60 euroa + alv 24 %. Tämän lisäksi pulttisarja pitää hankkia erikseen.

Lisätietoja: www.havel.fi.

Testiryhmä: Anssi Niemi

Lue lisää