Valmistaudu yksityisteillä pakkaskeleihin ajoissa — antaa talven tulla
Useimmat tiekunnat pitävät vuoden ainoan tiekokouksensa keväällä tai alkukesästä. Silloin päätetään tien hoidon tasosta sekä vahvistetaan talousarvio. Yleensä auraukseen ja muuhun talvihoitoon liittyvät kustannukset vievät suurimman osan tiekunnan budjetista. Talven ankaruus kuitenkin vaihtelee, joten rahaakin kuluu eri vuosina eri tavoin. Valistunut arvaus on, että aurauskalustoa tarvitaan keskimäärin parikymmentä kertaa talven aikana, paljonko se sitten maksaakaan. Tiekunnan kannattaa ehdottomasti varautua runsaslumisenkin talven aiheuttamiin kustannuksiin. On parempi, että rahaa jää tiekunnan tilille mieluummin, kuin että tie jää hoitamatta tai urakoitsija joutuu odottelemaan omaa palkkiotaan tarpeettoman pitkään.
Hoitokalenteri
Jotta tie pysyisi liikennöitävässä kunnossa ympäri vuoden, on vastaavasti sen kunnossapidostakin huolehdittava kaikkina vuodenaikoina. Toimenpiteiden arviointia sekä rahassa että työn määrässä helpottaa kunnossapitokalenteri, jossa eri vuodenaikoina tehtävät työt on ryhmitelty. Kalenteri kannattaa käydä läpi tiekokouksessa, jolloin kaikki osakkaat havainnollisesti näkevät mitä ja kuinka usein on tarkoitus tehdä. Samalla kasvaa ymmärrys siitä, miten useaan toimenpiteeseen osakkailta kerätyt tiemaksut käytetään.
Osaston luetuimmat
- Matti Holmin suunnittelemalla Mörvelö-linjatyökonella on hurja kulkukyky karussakin maastossa – nostimen ulottuma apupuomistolla jopa yli 30 metriä
- Vety on tulevaisuuden polttoaine – parhaasta tavasta hyödyntää vetyä polttoaineena on kilpailemassa kolme eri tekniikkaa
- Työkäyttöön suunniteltu Can-Am Outlander HD7 osoittautui vankaksi ja vakaaksi ajokiksi – lisävarustevalikoimassa on runsaasti valinnanvaraa
- Urakkatason Vermeer-kantojyrsimellä piha-alueen kannot hakkeeksi — työ on perinteisiin sarvimallin jyrsimiin verrattuna helppoa
- Suomessa suunniteltu Skick on moottorilla varustettu potkukelkka – menopeli sopii ympärivuotiseen käyttöön
- Kotimainen Snowlion -kevytmoottorikelkka/mönkijä on oiva menopeli vaikeakulkuisessa maastossa – vain pakki puuttuu
- Fordilta markkinoille tonniluokan sähköpakettiauto