Tiet ja ympäristö

Siimaleikkureiden markkinakatsaus — ammattikäyttöön soveltuvat akkutrimmerit

Akkutrimmerien teho vastaa nykyisin polttomoottorikoneita, samoin hankintahinta. Ei siis ihme, että akkukoneiden myynti on kasvanut, ja ne ovat alkaneet kiinnostaa myös ammattilaisia. Valmistajat ovat viimeisen vuoden aikana tuoneet markkinoille uusia malleja, joten on aika tehdä katsaus tarjolla olevista tehokkaimmista malleista.
Valmistaja Stiga
Akkukäyttöisien trimmerien myynti on kasvanut, sillä niiden teho ja hankintahinta ovat vastaavat polttomoottorikoneiden kanssa. Akkutrimmerien valmistajat ovat viimeisen vuoden aikana tuoneet markkinoille paljon uusia malleja.

Trimmereiden tärkein tehtävä on nurmialueen viimeistely, kuten laitteen nimikin kertoo. Sillä saa tasattua ruohonleikkurin leikuualueen reunat ja siistittyä leikkuualueiden vaikeasti saavutettavat paikat.

Aikaisemmin nurmialueiden hoitajat käyttivät polttomoottoritrimmereitä, jonka he aina tarpeen vaatiessa nykäisivät käyntiin ja tekivät lyhyen viimeistelytyön. Monet alan ammattilaiset ovat siirtyneet nykyään käyttämään akkutrimmereitä, sillä sen käyttö on paljoin vaivattomampaa: kone käteen ja painallus napista. Käynnistysnarun kiskomista ei enää tarvita.

Tähän katsaukseen keräsimme jälleenmyyjien tarjonnasta 24 leikkuria, joissa kaikissa on alumiininen putkirunko. Lisäksi listasimme joukon faktoja, jotka on syytä pitää mielessä akkukäyttöistä trimmeriä valittaessa.

Akkukoneiden omistajat tuntuvat olevan vahvasti merkkiuskollisia. Siihen saattaa osittain olla hyvin käytännönläheinen syy – jos edellisen laitteen jäljiltä varastossa on useita toimivia akkuja, riittää uuden laitteen osalta niin sanotusti pelkkä ”runko”, eli kone ilman akkuja ja laturia.

Jos taas ollaan ostamassa kokonaan uutta laitekantaa, tilanne on monimutkaisempi. Sama akku ja laturi käyvät lähtökohtaisesti saman valmistajan muihinkin akkulaitteisiin, mikä helpottaa akku- ja laturikaaosta, mutta sitoo käsiä muiden valmistajien laitteiden hankinnan osalta.

Tärkeätä onkin uutta konetta valitessa miettiä, ovatko valmistajan muut työlaitteet riittävän laadukkaita ja löytyykö valmistajalta koneita kaikkiin tuleviinkin käyttötarpeisiin.

Vähemmän ääntä

Akkukoneen eduksi voidaan lukea polttomoottorikoneeseen verrattuna pienempi melutaso, vähäisempi käyttäjään välittyvä tärinä, käyttöönoton helppous ja pakokaasuttomuus.

Dewalt ilmoittaa ruohoraivurinsa melutasoksi 74 dB. Husqvarna ilmoittaa 115iL:n käyttäjään kohdistuvan 77 dB äänenpaineen. Näin matalat meluarvot mahdollistavat sen, että säädösten mukaan kokopäiväisessäkään työssä ei ole pakko käyttää kuulosuojaimia. Myös Stihl kertoo, että heidän akkukoneitaan voi käyttää ilman kuulosuojaimia. Pellenc ilmoittaa melutasoksi 79 dB. Kaikilta valmistajilta ei ole saatavilla akkulaitteiden mitattuja melutasoja.

Vaikka desibelit ovat pienentyneet polttomoottoreista sähkömoottoreihin siirryttäessä, voi kuulosuojainten käyttö silti joidenkin koneiden yhteydessä olla tarpeen.

Runko vai koko setti

Akuille tulee helposti saman verran hintaa kuin hankitun laitteen rungolle. Runkojen hinnat ovat 219–499 euroa ja lisäakkujen 99–549 euroa.

Akkujen osalta kannattaa muistaa, että samalla valmistajalla saattaa olla valikoimassaan tehontarpeeltaan vaatimattomia akkutyökaluja, jotka toimivat pitkään pienelläkin akulla. Trimmereihin ei mallisarjojen pienimpiä akkuja kannata hankkia, sillä niiden kapasiteetti ei riitä järkeviin työskentelyaikoihin.

Stiga ilmoittaa trimmerinsä tehoksi 250 W ja Pellenc 900 W. Muut valmistajat eivät ilmoita tuotteittensa tehoja. Kaksitahtisten polttomoottorikäyttöisten siimaleikkureiden tehot ovat vastaavasti esimerkiksi Husqvarnalla 0,6–1,5 kW. Sähkömoottori tuottaa kuitenkin maksimivääntönsä kaikilla kierrosalueilla, joten pelkkä huipputeho ei kerro koko totuutta.

Akut ja lataus

Akkukoneissa laturin suorituskyky ja käytettävyys ovat oleellisia asioita. Laturin on joissain tapauksissa pystyttävä lataamaan yksi akku täyteen samassa ajassa, kun työkone tyhjentää toista akkua. Akkutyölaitteiden käyttötapa ja -aika vaihtelee suuresti, ja siksi esim. Stihlillä on valittavissa kolme eritehoista laturia. Joidenkin akkukoneiden tapauksessa yksi iso akku voi riittää koko työpäiväksi ja lataamiseen on näin koko yö aikaa.

Mitä suurempi akku, sitä pidempään sen lataaminen kestää, mutta toisaalta sen pystyy lataamaan suuremmalla virralla. Pika- eli teholaturilla saadaan akku ladattua nopeasti täyteen. Suurilla virroilla lataaminen vähentää akun käyttöikää, mutta voi olla välttämätöntä sujuvan työskentelyn mahdollistamiseksi. Akkujen lataamisessa syntyvän hukkalämmön poissiirtämiseksi tehokkaimmat laturit on varustettu sähköpuhaltimella.

Ylimääräisen lämmön johtaminen pois käytön aikana on tärkeää, sillä akku lämpenee myös sitä purettaessa. Korkea lämpötila pienentää laitteiden elektroniikan komponenttien käyttöikää, siksi viilennys on hoidettava tavalla tai toisella.

Makita käyttää käsityökoneissaan kahta 18 V akkua saavuttaakseen tehokkaamman mallinsa tarvitseman 36 V jännitteen. EGO ilmoittaa 2,0 Ah akulla päästävän 45 minuutin käyttöaikaan ja 7,5 Ah akulla 160 minuuttiin. Milwaukee ilmoittaa 9,0 Ah akun riittävän tunnin työskentelyyn. Lähes kaikkien valmistajien koneissa akun varaustila on luettavissa sen kylkeen asennetuista merkkivaloista.

Erilaiset ratkaisut

Moottoreissa hiiliharjattomuus on tämän päivän valtavirtaa. Hiiliharjattomien koneiden etuna on tasainen käynti sekä kuluvien hiiliharjojen puuttuminen, mikä vähentää huoltotarvetta. Hiiliharjattomia koneita ohjataan digitaalisesti mikroprosessorilla.

Siimapään pyörimisnopeuden säätö on akkukoneissa säätöelektroniikan ansiosta yksinkertaista. Pienemmillä pyörimisnopeuksilla saadaan pidennettyä työskentelyaikaa, kun työhön ei käytetä suurempaa tehoa kuin on tarve. Suurempi teho on helppo valita käyttöön napin painalluksella.

Eri valmistajien ja teholuokkien akkutrimmerit toimivat eri käyttöjännitteellä. Vaihteluväli on 18–80 V. Lähtökohtaisesti mitä suurempi akun nimellisjännite on, sitä kalliimpi on akun ostohinta. Käytettäessä suurempaa jännitettä saadaan samankokoisesta moottorista suurempi teho ulos.

Trimmerien runko on pääsääntöisesti pyöreää alumiiniputkea. Paksumpi putki kestää työskennellessäkin myötäilemättä ja tuo tukevuutta työhön. Ohuempi runko voi ronskimmassa kuljetuksessa ja käytössä vääntyä ja rikkoutua.

Runkoputki saattaa olla saranoitu ja taitettavissa kaksin kerroin – kuten esimerkiksi McCullochissa – mikä helpottaa trimmerin kuljettamista. Stigassa runkoputken pituutta pystyy säätämään nopeasti ilman työkaluja.

Raivaussahoissa käytettävät U- ja V-malliset kaksoiskahvat eli raivurikahvat tukevoittavat työskentelyä, mutta vaativat kuljettaessa enemmän tilaa. Raivaussahamallisiin trimmereihin on usein tarjolla myös teräksisiä leikkuuteriä, joita voidaan käyttää paksumman ja tiiviimmän heinän kaatamiseen, jopa kevyeen vesakonraivaukseen.

Valjaat ja kulmavaihde

Trimmereiden mukana ei yleensä tule varsinaisia ergonomisia valjaita, jotka ovat lähes välttämätön varuste, jos koneella työskennellään pitkään kerrallaan. Varsinkin kevyempien laitteiden mukana saattaa olla vain yksinkertainen olkaremmi, joka kyllä riittää, jos työ on lyhytkestoista. Kaarikahvoilla varustettuja trimmereitä pystyy käyttämään myös ilman valjaita.

Osassa trimmereistä on säilytetty polttomoottorikoneista tuttu kulmavaihde, johon siimapää kiinnittyy. Kulmavaihde tietysti pienentää hieman hyötysuhdetta, mutta tässä koneluokassa ei kuitenkaan merkittävästi. Jos moottori on suoraan kiinni siimapäässä, paranee vastaavasti hyötysuhde hieman ja laite kevenee. Huoltokin helpottuu, kun kulmavaihteen voitelusta ei tarvitse huolehtia.

Toisaalta ilman kulmavaihdetta sähkömoottori pitää suojata paremmin iskuilta, vedeltä ja pölyltä – ei ole tavatonta, että siimapää kastuu lätäkössä tai peittyy märkiin kasvinjätteisiin.

Kulmavaihteen käytöllä voidaan nostaa sähkömoottori lähemmäksi akkua, mikä lyhentää sähköjohtojen pituutta ja siten johdoissa syntyvien tehohäviöiden määrää. Sähkömoottorin sijoitus vaikuttaa myös laitteen painopisteeseen.

Akkuleikkureiden paino on samaa luokkaa vastaavien polttomoottorikoneiden kanssa. Valmistajien ilmoittaman painon osalta on syytä olla tarkkana. Eräät valmistajat ilmoittavat laiteen painon ilman valjaita, siimapäätä ja akkua, mikä vaikeuttaa merkittävästi tuotteiden keskinäistä vertailua.

Lisävarusteiset valjaisiin laitettavat akkutelineet ja erilliset akkureput vähentävät trimmereiden omaa painoa ja käyttäjään kohdistuvaa kuormitusta. Ne myös lisäävät työskentelyaikaa.

Valmistajien ilmoittamista tehoarvoista ei useinkaan selviä, miten teho on mitattu. Lukemia tutkaillessa on hyvä myös muistaa, että mikään laite ei toimi 100 % hyötysuhteella. Osa syötetystä tehosta kuluu sähkön siirtoon johtimissa ja sähkömoottorin sisäisten vastuksien voittamiseksi. Myös mekaanisen voimansiirron kitkahäviöt vievät osan tehosta.

Kuvat: Arto Turpeinen, valmistaja