Tiet ja ympäristö
Esittely Risa Stickset 500

Risa Stickset 500 -aurausviittojen pystytyskoneella aikaavievä käsityö saadaan koneellistettua - 33 000 aurausviitan urakka

Aurausviittojen asennus on kiristyneiden lupasäännösten ja yltiöpäisen suomalaisen byrokratian myötä siirtynyt lähes kokonaan ammattilaisten tehtäväksi. Tutustuimme viittojen asennukseen ja siinä käytettävään kalustoon.
Työsaavutus riippuu paljon tien kunnosta ja sen muotoilusta.

Vain maanteillä työtä tekevillä urakoitsijoilla on viittojen pystykseen tarvittavat pätevyyskortit. Koska talkooporukat on karkotettu teiden varsilta, on urakoitsijoille avautunut uutta ansaintamahdollisuutta. Samalla heidän on kuitenkin pakko investoida viittojen pystytyskalustoon, jotta kyettäisiin vastaamaan toimeksiantajien kasvaviin tehovaatimuksiin.

Kuusamolainen MTY Karjalainen Hannu ja Esa on viitoittanut kolme vuotta osaa Kuusamon teistä ja tänä syksynä myös Suomussalmen puolella. Tälle syksylle toiseksi koneeksi hankittiin täysautomaattinen pystytyskone. Iisalmella toimiva Konevel oy aloitti norjalaisen S.Risa AS:n valmistaman Stickset 500 -koneen maahantuonnin. Koneet valmistetaan Etelä-Norjassa, noin 40 kilometriä Stavangerista etelään olevassa Risan kylässä.

Parempi työturvallisuus

”Meillä on yhä käytössä pystytyskone, jossa viittojen pystyttäjä istuu traktorin takana olevan koneen päällä. Automaattikoneen hankintaa puolsi vähäisemmän työvoiman tarpeen lisäksi myös huoattavasti parantunut työturvallisuus”, Hannu Karjalainen summaa. Täysautomattinen viittojen pystytyskone voidaan asentaa joko kuorma-auton tai traktorin keulaan. Traktorista aurausviitan paikan tarkka määrittäminen on helpompaa kuin kuorma-auton ohjaamosta. Mutta sopivalla peilivarustuksella kuorma-autollakin saavutetaan riittävä tarkkuus. Myös perälle asennus kuorma-autossa on mahdollista. Silloin kuljettaja operoi laitetta normaalin sivupeilin välityksellä.

Koneen patentoidut käpälät kykenevät ottamaan sekä puisia että muovisia viittoja poikkeuksetta yhden kerrallaan. Koneeseen ei tarvitse tehdä säätöjä, kun viitat vaihtuvat toisiin. Karjalaisen mukaan kepin ottavien kahden pienen hydraulimoottorilla pyörivän kumirullan toiminta on yllättävän tarkkaa. Poimintayksikössä oleva anturi tuntee, kun yksi viitta on saatu otteeseen. Puu- ja muovikeppien välillä joutuu traktorin ohjaamosta joskus säätämään yksikön herkkyyttä.

Suppilo suojaamassa reikää

Helposti täytettävään säiliöön menee tavallisia 16 milliä paksuja viittoja noin 350 kappaletta. Säiliössä voi olla useammanlaisia viittoja samalla kertaa. Kevyet viitat olivat syksyn myrskytuulella työskenneltäessä ja siirtymiä ajettaessa vaarassa lentää kyydistä. Tähän ongelmaan valmistajalta löytyi onneksi toimiva ratkaisu. Koneen rungossa on hydraulinen iskuvasara, joka tekee 35 senttiä syvän reiän maahan. Iskuvasaran kallistusta ja kepin kulmaa maahan nähden voidaan helposti säätää, mikä on tarpeellinen ominaisuus erilaisilla teillä työskenneltäessä. Mikäli maa on päässyt routaantumaan liikaa, kangen tilalle on mahdollista asentaa hydraulimoottorilla toimiva pora.

Kun reikä on valmis, tartuntakäpälillä varustettu nivelvarsi sujauttaa viitan reikään. Sekä reiän tekoa että viitan asettamista ohjaa vankkatekoinen maatuki. Kun viitta on paikoillaan, tuen yhteydessä oleva puristin painaa maan tiiviiksi viitan laidalta.

”Maatuki on eräänlainen suojasuppilo ja se on erittäin tärkeä osa sujuvaa viitoitusta. Maan pintaan painettava suppilo suojaa tehtyä reikää, jottei sinne pääse tipahtamaan maa-ainesta reiän reunoilta ennen kuin viitta on asetettu paikoilleen”, kertoo Hannu Karjalainen tyytyväisenä.

Tehokkaan nopea

Pystytettävien viittojen halkaisija voi olla 10–50 millimetriä ja pituus 1,5–4 metriä. Valmistaja lupaa koneen tehoksi sata viittaa tunnissa pystytyksessä ja reilusti tuplatehon viittoja pois otettaessa. ”Kerrankin koneen esitteessä oleva teho oli alakanttiin ilmoitettu. Me olemme päässeet 12 tunnin työvuorossa noin 1 300 kepin pystytysvauhtiin. Hyvissä oloissa tunnissa pistää 120 ja joskus jopa 130 viittaa pystyy”, Karjalainen sanoo.

Siirtymät ovat ajankäytössä leijonanosassa. Pysäyttämisen jälkeen reiän teko, kepin asennus ja tiivistys vievät noin kymmenen sekuntia. Eli 1 300 kepin pystytyksessä siirtymiseen meni keskimäärin 23 sekuntia keppiä kohti.

Stickset 500 vaatii hydrauliikalta vain 40 litran minuuttituoton ja 140 barin paineen. Koneen tarvitsema 12- tai 24-volttinen tasavirta voidaan ottaa ajoneuvon virtapistokkeesta. Kone painaa noin 600 kiloa ja hintaa kertyy varusteista riippuen 55–60 000 euroa (alv 0 %)

”Kallis konehan tämä kieltämättä on, mutta koska sain pitempiaikaisen sopimuksen, uskalsin investoida. Kotimainen oli vakavasti harkinnassa, mutta huomattavasti nopeampi ja erinomaisella maatuella varustettu norjalaiskone vei voiton”, Karjalainen tunnustaa.

Liittyvät artikkelit