Tiet ja ympäristö

Perhosaura - Stark

Perhosauraa käytetään lähes samoissa kohteissa kuin alueauraa. Ulkonäöltään perhosaura poikkeaa matalamman keskikohdan osalta, ja perhosaura muodostuu kahdesta vastakkaisesta alueauran puoliskosta. Ratkaisun ansiosta perhosauralla voidaan ajaa molempiin suuntiin, sillä vastakkaiset palat heittävät lunta molemmille puolille, kun alueauralla voidaan aurata ainoastaan koneen oikealle puolelle. Perhosauran heitto-ominaisuudet saattavat olla tietyissä olosuhteissa hieman alueauraa heikommat, mutta tässä on suuria mallikohtaisia eroja. Luonnollisesti myös olosuhteet vaikuttavat asiaan.

Lapinlahtelainen Lametal Oy valmistaa Stark-merkkisiä kiinteistöhuollon ja maarakennuksen tuotteita. Palettiin kuuluu kauhojen ja aurojen lisäksi myös muun muassa harjalaitteita ja hiekoittimia. Yritys on patentoinut Relax-teränlaukaisumekanismin. Perhosauroja yritys valmistaa viittä eri mallia. Relax-laukaisumekanismilla varustettuja perhosauroja on kolmea eri kokoa, joiden terämitat ovat 2 840–3 670 mm.

Valintaperusteena Relax-mekanismi

Kerimäkeläinen Janne Lavonen on monitoimiyrittäjä, jonka toimenkuvaan kuuluvat kesäsesonkina muun muassa erilaiset rakennustyöt ja kaivurikuormainurakointi. Lumisena aikana työllistävät kevyenliikenteen väylien ja yksityisteiden auraukset ja hiekoitukset. Pelkästään kevytväylien putsauksia Lavosella on noin 40 kilometriä. Traktoreita yrityksellä on kaksi kappaletta.

Aiemmin Lavonen aurasi perinteisellä alueauralla, mutta päätti keväällä 2015 hankkia Starkin TA3100R-perhosauran. Lavikainen kertoo, että eräs Starkin perhosauran valintaperusteista oli Relax-laukaisusysteemi. ”Kevyen liikenteen väyliä auratessa on tärkeää saada lumi siirtymään molemmin puolin kulkuväylää myös eri suuntiin ajettaessa. Starkin perhosauran valitsin Relax-laukaisumekanismin vuoksi. Järjestelmä on toiminut hyvin esimerkiksi kaivonkansiin tai kanttikiviin osuessaan”, Lavonen toteaa.

Relax-järjestelmä muodostuu kolmesta erillisestä teräpalasta, joista jokainen on jousitettu erikseen mekaanisella Relax teränlaukaisulla. Esteeseen osuessa mekanismin lukko aukeaa ja terä taittuu alle. Esteen jälkeen Relaxin mekanismii painaa terän takaisin aurausasentoon. Erillisten osien ansiosta koko terä ei taitu osumassa alle, vaan ainoastaan iskun saanut osio. Törmäysten varalta hydrauliikka on suojattu myös paineenrajoitusventtiilillä. Lisävarusteena on saatavilla myös lumistoppari, jota käytetään kohteissa, joissa risteyksiä on paljon.

Auran ylälaidassa roikkuu roiskeläpät, joiden tarkoitus on estää lumen pöllyämisen ulos aurasta ja traktorin päälle. Lavikainen kokee niiden kuitenkin olevan hieman riittämättömät. ”Puuterilumi tuppaa pöllyämään kumiläpistä huolimatta auran yli traktorin päälle. Jossain vaiheessa kumit täytyy vaihtaa hieman paksummiksi”, Lavonen suunnittelee.

Aura on saatavilla useilla eri terävaihtoehdoilla. ”Kestävyyden parantamiseksi aurassa on kiinni tuplaterät. Yksikköterällä aura syö polannetta varsin hyvin. Painoa aurassa on riittävästi, eikä se yleensä ala pomppimaan kovassakaan vauhdissa. Myös heittävyys on varsin hyvä, kunhan vauhtia on tarpeeksi”, Lavonen lopettaa.

Lue lisää