Tiet ja ympäristö

Zoom-aura - SnowZoom

Sieppariaura, eli zoom-aura soveltuu monipuolisiin kohteisiin, joissa auralta vaaditaan muuntautumiskykyä. Auran leveyttä voidaan säätää molemminpuolisilla siivillä, joita voidaan säätää myös erikseen. Siipien ansiosta auraus onnistuu myös toispuoleisesti esimerkiksi seinien viereltä. Sieppariauraa käytetään yleensä lähinnä lumen keräämiseen ja siirtämiseen. Karhean terän ansiosta pihat eivät kiillotu liukkaiksi, mikä vähentää hiekoituksen tarvetta.

Sieppariauroja käytetään yleensä hieman pienemmissä koneissa, kuten kiinteistökoneissa ja pyöräkuormaimissa. Suurimmat mallit tosin soveltuvat myös yli 20-tonnisiin koneisiin, jolloin työleveys on jopa yli 5,5 metriä. Sieppariaura ei ole yhtä laajalti valmistajien tuotannossa kuin muut auramallit.

Snowstar valmistaa viittä erikokoista sieppariauraa. Pienimmän mallin leveys 145–235 cm, ja painoa sillä on 495 kiloa. Suurimman auran leveys on leveimmillään 440 cm ja paino 1 180 kiloa. Aurojen kääntökulma on 30 astetta molempiin suuntiin.

Ahtailla pihoilla

Jyväskyläläinen KPL Kiinteistöpalvelut Oy on täyden palvelun kiinteistöhuoltoyritys, jonka toimintaan kuuluvat myös lumi- ja vihertyöt. Konekantaan kuuluu kaksi Kramer 480 Arctic Power -pyöräkuormainta. ”Hankimme ensimmäisen Kramerin JH-Konemarkkinoinnilta nelisen vuotta sitten. Mukana tuli Snowstarin auroja, jonka jälkeen olemme hankkineet kaikki lisälaitteemme, kuten keräävän harjalaitteen kyseiseltä merkiltä”, kertoo toimitusjohtaja Juha Lahtinen.

SnowZoom 2000-3200 -aura on käytössä toista talvea. Mallimerkintä kertoo auran leveyden, sillä leviävien siipien ansiosta työleveys on säädettävissä 2 000–3 200 millimetrin välillä. Laitetta eniten käyttänyt Jarko Vanhala kertoo zoom-auran olevan erittäin kätevä ahtaissa paikoissa. ”Leviävä zoom-aura liitettynä nelipyöräohjattuun Krameriin on erittäin kätevä yhdistelmä ahtaissa paikoissa. Säädettävän leveyden ansiosta aura on todella nopea ja tarkka esimerkiksi rappusten vieruksia putsatessa”.

Auran saa tarvittaessa kääntymään sivulle, jolloin lumi purkaantuu laidalta ulos. ”Yleensä auralla ainoastaan työnnetään lunta pois käytäviltä, mutta tarvittaessa lumen saa myös siirtymään sivulle. Sivulaitojen ja kääntyvyyden ansiosta esimerkiksi 90 asteen käännökset onnistuvat mainiosti, sillä lumi ei karkaa ulos aurasta. T-risteykset voi siis puhdistaa kerta-ajolla. Suurempaan siirtelyyn aura ei kuitenkin sovellu”, joten tarvittaessa kasaamme lumet erikseen kauhalla, pohdiskelee Vanhala.

Järeä liikuteltava

Kramer 480:n työpaino on hieman alle 5 tonnia, joten suurimmillaan yli 3 metriä leveä aura saattaa laittaa koneen tiukoille. ”Loskakeleillä kone saattaa joutua lujille, mutta kertaakaan Kramer ei ole kuitenkaan hyytynyt. Auran oma paino on 860 kiloa, joten iljankeleillä kunnon nastoitus on tarpeen. Toisaalta yksi auran valintaperuste olikin järeys ja leviävät siivet”, muistelee Vanhala.

Lopuksi Vanhala antaa kuitenkin myös pientä kritiikkiä auravalmistajille. ”Aiemmin meillä oli käytössä nivelaura. Uuden auratyypin valintaa hankaloitti käytännön kokemusten puute. Erilaisia malleja pitäisi ehdottomasti päästä testaamaan itse, sillä usein urakoitsija on pelkästään esitetietojen varassa”.

Lue lisää