Tiet ja ympäristö

Nivelaura - Honkajoki Works

Kärkiasennossa nivelauralla voidaan kevyesti aurata paksumpaankin hankeen.

Nivelaura on yleislaite, joka yleensä valitaan työkohteisiin, joissa aurattavien alueiden koko ja muoto vaihtelevat. Tämä on tyypillistä esimerkiksi kaupunki- tai taajama-alueilla, joilla samassa työvuorossa saatetaan joutua puhdistamaan vaikkapa parkkipaikkoja ja ahtaita käytäviä.

Nivelaura on nimensä mukaisesti nivelletty keskeltä kahteen eri siipeen, joita voidaan ohjata erikseen. Ominaisuuden ansiosta lumet voidaan siirtää molemmin puolin konetta tai tarvittaessa kokonaan samalle puolelle. Ajosuunnalla ei siis ole väliä. Y-asentoon käännettynä nivelauralla voidaan jossain määrin myös kuljettaa ahtaista paikoista lumet suuremmaksi kasaksi. Kärkiasentoon käännettynä nivelauralla onnistuu myös runsaslumisten teiden auraaminen, jolloin lumet lentävät molemmille sivuille.

Honkajoki Works valmistaa erilaisia kaivinkoneiden ja kuormaajien kauhoja ja lisälaitteita. Lumiauroja on tuotannossa kolmea eri mallia. Nivelauroja yhtiö valmistaa yhdeksää eri kokoa. Maksimileveydet ovat 1 800–4 600 milliä. Valmistajan mukaan aurojen suunnittelussa ja kehitystyössä on huomioitu urakoitsijoiden toiveet ja vaatimukset.

Myös metsä-autoteille

Honkajokelainen Jarkko Sivula urakoi kesäisin turvesoilla, mutta talviaikaan päivät täyttyvät muun muassa lumitöistä. Sivula on aurannut samalla Honkajoki Worksin nivelauralla vuodesta 2012. Aura painaa 900 kiloa ja on suurimmillaan 3 200 milliä leveä. Korkeus on 800 milliä.

Peruskoneena toimii New Holland T6040 -traktori. Aura on kiinnitetty traktorin kolmipiste-etunostolaitteeseen, mutta saatavilla on toki myös muita mahdollisia kiinnikkeitä. Nivelauraa käytetään myös pyöräkuormaimissa ja kiinteistöhoitokoneissa. Sivula on ollut auran kestävyyteen erittäin tyytyväinen.

”Keveämpien pihojen aurauksien lisäksi olen putsannut erityisesti metsä-autoteitä. Kärkimalliin käännettynä aura puskee umpihankeenkin mainiosti. Lisäksi kestävyyteen täytyy olla erittäin tyytyväinen, sillä metsäautoteillä iskuja tulee väistämättä. Toistaiseksi auraan on tullut ainoastaan käytön jälkiä, eikä mitään ole hajonnut”, Sivula kertoo.

Auran kestävyyteen vaikuttaa suuresti terien laukaisumekanismi. Honkajoki Worksin tapauksessa alaterät on jousitettu mekaanisilla jousilla, joita on kummassakin siivessä 4 kappaletta. Molempien siipiä kääntää oma sylinterinsä, jotka on suojattu paineakkujoustolla. Tarvittaessa aura on saatavilla myös ilman jousitusta ja erilaisilla terävaihtoehdoilla.

Nivelaurojen siivet ovat usein varsin pystyt, jolloin aura ei varsinaisesti heitä lunta ulos aurasta. Poikkeuksiakin löytyy, ja myös Honkajoki Worksin valikoimaan on tulossa heittävämmillä siivillä varustettu malli. Uutuus on tällä hetkellä testikäytössä ja tulossa markkinoille myöhemmin.

Sivulan aurassa on jatkuva kellunta, sillä aura pääsee liikkumaan alatukivarsien hahloissa muutamia senttejä. ”Tässä mallissa on jo painoa sen verran, että kellunnasta huolimatta jälki on riittävän tarkkaa. Traktorin ja auran välinen etäisyys on suhteellisen pieni, mikä lisää vakautta, eikä aura kierrä käännöksissä liian kaukaa”, pohdiskelee Sivula.

Lue lisää

Eroja painonsiirrossa

Maatalous KV 12/2017 31.08.2017
KV PLUS