Tekniikkaa ja tietoa

Miten siirtoholkkivaihteisto eroaa perinteisestä siirtohammaspyörävaihteistosta?

1. Siirtohammaspyörävaihteisto, jossa ykkösvaihde on kytkettynä.

Perinteisessä siirtohammaspyörävaihteistossa vaihteet kytketään siirtelemällä pääakselille booreihin asennettuja hammaspyöriä hammaskosketukseen sivuakselilla olevien hammaspyörien kanssa. Sivuakselia kutsutaan myös ryhmäpyöräksi, sillä kaikki sillä olevat hammaspyörät ovat periaatteessa samaa ”murikkaa”. Lisäksi tarvitaan omalla akselillaan oleva välipyörä, jonka avulla saadaan peruutusvaihde, kun välipyörä kääntää sivuakselilta tulevan pyörintävoiman päinvastaiseksi.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää