Tekniikkaa ja tietoa

Työkoneiden voimakoneina dominoivat dieselmoottorit – ja dominoivat jatkossakin – jatkuvaan isoon tehontarpeeseen ei akkutekniikka kykene vielä tänä päivänä vastaamaan

Työkoneiden voimakoneina dominoivat dieselmoottorit – ovat dominoineet jo 60–70 vuotta. Ennustan vankasti, että dieselmoottorien voittokulku jatkuu myös tulevaisuudessa. Jatkuvaan isoon tehontarpeeseen ei esimerkiksi akkutekniikka kykene vastaamaan, ainakaan toistaiseksi. Erilaista sähköavusteisuutta kyllä kehittyy mm. voimansiirron, hydrauliikan ja apulaitteitten alueille. Lyhytaikaista lisätehopiikkiä voidaan sähköisesti aikaansaada, mutta pitkäaikaista isoa tehoa ei toistaiseksi akuilla kyetä tarjoamaan.
Uolevi Oristo
Moottorin palamisilmassa oleva pöly on päästöjen hallintajärjestelmän kannalta haitallista, koska maahiukkaset eivät pala, vaan niistä tulee tuhkaa, joka tukkii hiukkasuodattimen. Siksi useimmat valmistajat suosittelevat, että ilmansuodattimeen ei kosketa ennen kuin sen varoitusvalo syttyy. Suodatinta ei puhdisteta, vaan se vaihdetaan uuteen.

Dieselmoottoria tarvitaan tulevaisuudessakin etenkin työkoneisiin ja raskaisiin kuorma-autoihin. Suomalaiset dieselin kieltopuheet ovat politiikkojen osin populistisia puheita ja tulevat tahoilta, jotka eivät tunne tekniikkaa ja realiteetteja. Dieselin käyttökieltoa ei voi määrätä media, eikä oikein poliitikotkaan, koska todellista vaihtoehtoa dieselmoottoreille raskaissa käytöissä ei nykytiedoilla ole olemassa. Luulenpa, että nykyaikainen Euro 6 dieselmoottori säilyy henkilö- ja pakettiautoissakin vielä pitkään – siinä ei ole lataushuolia ja raskaan jarrullisen peräkärryn vetokin tarvittaessa onnistuu.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää