Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Näppärästi käytettävä - Novatron

E@K Group Oy urakoi  Kuusamo-Helsinki akselilla.
E@K Group Oy urakoi Kuusamo-Helsinki akselilla. 
Novatronin käyttöä voi harjoitella myös etätuen opastuksella.
Novatronin käyttöä voi harjoitella myös etätuen opastuksella. 
Olli Alatalon mukaan koneohjausjärjestelmät ovat helppokäyttöisiä, mutta lisäävät kuskin vastuuta.
Olli Alatalon mukaan koneohjausjärjestelmät ovat helppokäyttöisiä, mutta lisäävät kuskin vastuuta. 

Kuusamolainen E@K Group Oy urakoi kotiseutunsa lisäksi parilla koneella myös pääkaupunkiseudulla. Työn alla oli LVI Dahl Oy:n varastorakennuksen pohjatyöt Helsingin Mellunkylässä. Koneohjausjärjestelmät olivat Doosan DX300 -konetta ohjastaneelle Olli Alatalolle tuttuja jo ennen nykyistä Novatronin järjestelmää.

”Meillä oli aiemmin koneessa erään toisen merkin järjestelmä. Sain kuitenkin yhdellä työmaalla mahdollisuuden tutustua Novatronin vaihtoehtoon, joka vakuutti etenkin näppärän käytettävyytensä osalta”, Alatalo muistelee.

Novatronin valikoimassa on kaivukoneisiin neljä eritasoista koneohjausjärjestelmää, mutta myös pyöräkuormaimiin ja puskukoneisiin on omat sovelluksensa. Työmaanhallintaan on tarjolla Xsite Office -paketti. E@K Group valitsi koneeseensa kehittyneimmän 3D-järjestelmän. ”Käyttöönotto oli helppoa, sillä etätuki opetti askel askeleelta laitteiston toiminnan. Myös työsuunnitelmien lataaminen onnistuu vaivattomasti”, Alatalo kertoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneohjausjärjestelmät yleistyvät jatkuvasti, mikä ei Alatalon kokemuksien mukaan ole ihme. ”Koneohjauksen ansiosta apumiehen tarve vähenee, sillä korot saa suoraan koneeseen. Myöskään kuljettajan ei tarvitse yleensä poistua ohjaamosta. Laitteistoa hyödynnetäänkin yhä pienemmissä urakoissa, esimerkiksi omakotitalojen pohjatöissä koneohjauksen käyttö yleistyy jatkuvasti”.

Koneohjausjärjestelmiä pidetään usein vaikeakäyttöisinä, mutta Alatalon kokemukset ovat toiset. ”Mikäli osaa käyttää älypuhelinta, niin myös koneohjausjärjestelmää oppii käyttämään nopeasti. Samalla toki kasvaa kuskin vastuu, sillä alkuasetukset on saatava kerralla kuntoon. Mittaustekniikan perusteet onkin syytä olla hallussa”, Alatalo lopettaa.

Arto Turpeinen