Tekniikkaa ja tietoa

Maanrakennuksen seuraava teknologinen harppaus: etäohjaus ja koneiden automatisointi on askel isojen tuotantoprosessien tehostamisessa

Suomen Rakennuskone Oy aloittaa SR-O Teknologia -nimen alla teknologian valjastamisen turvallisuuden ja tehokkuuden parantamiseen asiakkaiden tuotantoprosesseissa.
Eemeli Linna
Suomen Rakennuskoneen kehitysjohtaja Joni Niskala luotsaa teknologian valjastamista toiminnan tehostamiseen ja turvallisuuden parantamiseen.

Kehitysjohtaja Joni Niskala kuvaa Suomen Rakennuskoneen Kuopion toimipisteen avajaisissa, miten vaarallisissa olosuhteissa, joissa on esimerkiksi pölyä, putoamisvaara tai muu riskitekijä, koneen ohjaus voidaan siirtää pois koneen luota kokonaan.

Niskalan mukaan yhdeltä työmaalta voidaan kerätä valtava määrä dataa. Tieto kerätään koneiden väylältä, jälkianturoimalla koneita ja tekemällä dronekuvauksia. Kaikki data vedetään yhteen ja käytetään tuotannonohjauksen algoritmeja ongelmakohtien löytämisessä. Koneita voidaan myös automatisoida esimerkiksi maanalaisissa kohteissa, jolloin työaikaa voidaan tehostaa ja inhimilliset tekijät saadaan poistettua vaikeista kohteista.

"Pyrkimyksenä on tarjota ratkaisuja myös asiakkaille, joilla on muita merkkejä ja -konetyyppejä valmistajasta riippumattomalla teknologialla", Niskala linjaa. SR-O:n kumppaneina on Komatsu, Skycatch Topcon ja Modular Mining sekä muitakin muun muassa etäohjauksessa käytettyjen toimijoiden ratkaisuja.

Niskala kuvaa, että alkutilanteessa asiakkaalla on halu alkaa automatisoimaan toimintaansa. Tämän perusteella lähdetään yhdessä analysoimaan, mitkä ovat tuotantoprosessin kipupisteet, jotta varmasti löytyy paras näkemys, millainen automatisointi kannattaa tehdä.

Turvallisuus- ja työhyvinvointinäkökulmat eivät välttämättä yksinään riitä, vaan tehokkaamman tuotannon avulla on saatava järkevä takaisinmaksuaika, jotta ratkaisu on taloudellisesti perusteltavissa, hän analysoi. Joskus kalustoa voidaan myös vähentää, jotta käyttöaste on optimaalista, Niskala huomauttaa.

"Etäohjaus voidaan siirtää kilometrien päähän työkohteesta, jolloin esimerkiksi työvuoron vaihdossa saavutetaan huomattavia ajansäästöjä", Niskala nostaa.

"Projektin toteutuksesta laaditaan tiekartta, jonka mukaan otetaan vaiheittain uusi menetelmä käyttöön", Niskala jatkaa. Edellinen käyttöön otettu vaihe, kuten etäohjaus, tulee toimia, ennen kuin seuraavaan tasoon voidaan siirtyä. "Koko tuotantopotentiaali pitää saada realisoitua projektin päätteeksi", Niskala täsmentää.

Tämän kaltainen ratkaisu vaatii aina tiivistä yhteistyötä ja asiakkaan toiminta pitää ymmärtää syvällisesti, jotta ratkaisuja voidaan etsiä, Niskala analysoi. Myös asiakkaan omalla aktiivisuudella ja näkemyksillä on oleellinen merkitys kokonaisuudelle.

Tehostushankkeissa on myös priorisoitava, mitkä riskit halutaan minimoida tai sulkea pois. Työhyvinvointi on toinen hankkeeseen vaikuttava tekijä. "Vaikka koneet ovat mukavia ja ergonomisia, esimerkiksi edestakainen kuormaustyö voi olla niskan ja hartianseudulle kuormittavaa", Niskala analysoi. Kuljettajia on vaikea saada, joten työmukavuudella on iso merkitys, Niskala päättää.

Lue lisää