Tekniikka ja tietoa

Tuulivoimalla katuvalot, osa 5 – Viimeinkin valojuhlat

Lähes puolitoista vuotta kestänyt hanke tuulivoimalla toimivista katuvaloista on saatu päätökseen. Tuulimoottori tuottaa 12-volttista virtaa kahdelle akulle, kaksi aurinkopaneelia vielä varmistaa prosessia. Projektiin on uponnut hyvänlainen euronippu ja sen parissa on vietetty toinenkin tunti, mutta lopputulos on täyttänyt kaikki odotukset. Tuulimoottorin kunnostusvaiheista on raportoitu aiemmissa numeroissa. Koska aihe on herättänyt yllättävän laajaa kiinnostusta, kerrataan tässä sarjan viimeisessä osassa lyhyesti myös tähän mennessä tapahtunutta.
Kimmo Kotta
Vanhan tuulimoottorin runko, moottori ja siivikko ovat kunnostettu. Nyt on juhlan aika.

Suunnitelma tuulivoimalla toimivista katuvaloista alkoi vitsistä. Kotikylällä ei ole yhtään valaistua tieosuutta, eikä kyllä mitään muutakaan. Kuopiosta tullessa saa ajaa yhtä soittoa lähes 60 kilometriä valoissa, mutta viimeiset 14 kilometriä joutuu kulkemaan täydellisessä maalaispimeydessä. Perhepiirissä on uneksittu, että olisi se hienoa, jos saisi edes viimeiset 100 metriä liikkua katuvalojen loisteessa, niin ei tuntisi itseään ihan metsäperukkalaiseksi.

Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Liittyvät artikkelit