Tapahtumat ja yritykset

Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta

Suomessa on valmistettu moottorikelkkoja kuusikymmentäluvulta lähtien, merkkejä ja valmistajia on ollut useita. Lynxiä lukuun ottamatta kaikki ovat vaipuneet historian hämärään. Lynxin pysymistä edelleen tuotannossa voi pitää onnekkaiden sattumien ja onnistuneen tuotekehityksen tuloksena. Kyseessä on harvinaislaatuinen tapaus, sillä maailmanlaajuisesti kelkkatehtaita ja merkkejä on ollut lähes kaksi ja puoli sataa, joista valmistajia on jäljellä neljä – merkkejä viisi.
BRP EMEA (Europe, Middle East and Africa) johtaja Steve Pelletier vasemmalla ja Suomen myynti- ja markkinointijohtaja Valto Ristimella poseerasivat Lynxin alkuaikojen mallin takana.

Lynxin tarina alkoi kuusikymmentäluvun puolivälissä Kurikassa Velsan perävaunutehtaalla, jonka taloudelliset ongelmat olivat aiheuttaneet selvitystilaan joutumisen, minkä seurauksena pankki otti yrityksen haltuunsa. Samaan aikaa oli maailmalta levinnyt suuri innostus moottorikelkkailu ja siinä nähtiin tilaisuus päästä uudelleen jaloilleen. Kelkan suunnittelu annettiin ulkopuolisen insinööritoimisto Järvisen tehtäväksi 1967, ja erilaisten vaiheiden jälkeen ensimmäinen prototyyppi näki päivänvalon seuraavan vuoden puolella.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit