Tapahtumat ja yritykset

GaLaBau 2010: Hybridikäyttö yhä useam massa ajoleikkurissa

Ajoleikkurit kehittyvät sähkökäytön suuntaan. Stiga esitteli syyskuisessa Nürnbergin GaLaBau-näyttelyssä kaksi täyssähköistä ajoleikkuria, John Deere viheriö- ja väyläleikkureiden hyb- ridiversiot. Näyttelyyn tutustui yli 60 000 kävijää neljän päivän aikana.
Voit lukea artikkelin alkuperäisenä näköisversiona pdf-muodossa.
AVAA ARTIKKELIN PDF

Akkukäyttöinen Stiga Park Mirage 5 tulee Euroopassa myyntiin ensi vuoden huhtikuussa. Ajovoimansiirto ja 95-senttinen Multiclip-vaakatasoleikkuri saavat sähköä 48-volttisista lyijyakuista, joiden kapasiteetti riittää noin 80 minuutin mittaiseen työrupeamaan. Akkujen syväpurkaukseen estoon on elektroniikka, joka kytkee leikkurin päältä varauksen laskiessa kriittiselle rajalle.

Leikkurin akkujen lataaminen täyteen kestää 12 tuntia. Leikkuri lataa akkuja myös alamäkeen ajettaessa. Park Miragen veroton noin-hinta Saksassa on 7 500 euroa.

Stigan toinen sähkökäyttöinen uutuus on Estate Mirage 5.0 -keskileikkuri, jonka leikkuuleveydeksi kerrotaan 92 senttiä. Sen ajo- ja leikkuuvoimansiirto ovat samat kuin Park Miragessa. Estate Miragessa on vakiona taakse purkava leikkuri, vaihtoehtona keruuvarustus. Sen veroton myyntihinta tulee olemaan noin 6 000 euroa.

John Deeren E-Cut sarjan viheriö- ja väyläleikkureissa akkuvirtaa käytetään leikkuukelojen pyöritykseen, minkä sanotaan pienentävän polttoaineenkulutusta noin 30 prosenttia. Sähkökäyttö pitää kelojen pyörimisnopeuden vakiona 2 200 kierroksessa moottorin käyntinopeudesta riippumatta. Kelojen ohjaukseen käytetään CAN-BUS -teknologiaa. 8500 E-cut -väyläleikkurissa on 32,1 kW:n tehoinen välijäähdytetty turbodiesel.

Amerikkalaisvalmistaja sai näyttelyn keksintökomission mitalin väyläleikkurin kelojen leikkuukorkeuden helposta säädöstä (Quick-Adjust -kelat). Siihen tarvitaan vain akkuruuvinväännin. Yksi kierros vastaa 0,025 milliä. Leikkuuyksiköiden korkeudensäätöön on kelan sivulla vain yksi ruuvi.

Leikkuuyksiköiden keruusäiliöiden täyttyessä niiden paino siirtyy peruskoneelle, jolloin leikkuukorkeus pysyy samana.

– Komissio myönsi innovaatiomitalin kaikkiaan 12 yritykselle. Ehdolla oli kaikkiaan 125 keksintöä.

Toro siirtyi 4-pyöräohjaukseen

Toro Groundsmaster 360 on kokonaan uusi, nelipyöräohjauksinen ja nelivetoinen keskileikkuri. Tarjolla on myös pelkästään takavetoinen malli. Sauvat on korvattu ohjauspyörällä. Taakse purkavan keskileikkurin työleveys on 180 senttiä. Moottorina on Kubotan 4-sylinterinen, 26,5 kW:n tehoinen dieselmoottori. Koneen työpaino on noin 900 kiloa. Uuden mallin valmistus käynnistyi elokuussa ja sen myynti Euroopassa alkaa ensi vuoden alusta.

Torollakin on tarjolla hybridiversio Triplex-viheriöleikkurista, mutta sitä en osastolla havainnut.

Isekiltä ”citytraktoreita”

Iseki Vitra 2030 ja 2040 ovat ”city-

traktoreita”. Koneen kokonaisle-

veys on vain 1 metri, joten mittansa

puolesta se sopii kapeiden väylien

ja ahtaiden pihojen kunnossapitoon. Runko-ohjaus pienentää kääntösäteen 180 senttiin. Kone on varustettavissa ajoleikkuriksi, imulakaisukoneeksi ja talvikunnossapitoon. Keruusäiliön tilavuus on 500 litraa ja tyhjennyskorkeus 1,3 metriä.

Harjalaitteen työleveys kahdella harjalla on 1 metri, neljällä 2 metriä. Pölynsidontaan on käytettävissä 70 litran vesisäiliö. Vesisuuttimet ovat etuharjoissa. Imuvarustukseen kuuluu erillinen imuletku, jolla roskat voidaan ottaa kaikkein ahtaimmista väleistä. Talvikäyttövarustuksena on puskulevy ja hiekoitin.

Moottorina on 3-sylinterinen 1,1-/1,5-litrainen Cat-diesel. Nimellistehot ovat 21 ja 28 kW (ECR R24). Ajopumppu on muuttuvatilavuuksinen, neliveto on kiinteä. Valmistajan ilmoittama huippunopeus on 24 km/h. Työhydrauliikan puolella on kaksi hammaspyöräpumppua, joiden tuotot ovat 45 ja 13 litraa minuutissa.

Perusteellisesti uudistunut Antonio Carraron SP 4400 HST on luokkaa järeämpi kuin Iseki: 3-sylinterisen Yanmar-dieselin nimellisteho on 28 kW/3000 r/min.

Päämuutokset on kohdistettu oh-

jaamoergonomian parantamiseen. Suurien lasipintojen ansiosta myös näkyvyys työlaitteisiin on kohentu-

nut. Ilmastointi on vakiona. Työlaitteille on joystick-hallinta. Mekaanisia parannuksia ovat taka-akselin alennusvaihteisto parantamaan koneen vakautta ja hydraulitoimiset jarrut. Huollon helpottamiseksi ohjaamo voidaan kipata eteen.

Hydrostaattisessa ajovoimansiirrossa on kolme nopeusaluetta sekä vakionopeuden säädin. Hidas alue on 0–6 km/h, keskinopea 0–12,5 ja tienopeusalue 0–27 km/h. n

Voit lukea artikkelin alkuperäisenä näköisversiona pdf-muodossa.
AVAA ARTIKKELIN PDF
Lue lisää