Tapahtumat ja yritykset
Agritechnica 2019

Katsaus Agritechnica 2019 rengasvalmistajien tarjontaan - esillä teloja, paineensäätöä ja antureita

Agritechnica tarjosi jälleen runsaasti uutuuksia myös rengaspuolelle. Rengasuutuuksissa pääpaino oli erilaisissa oheistuotteissa, kuten renkaiden anturoinneissa ja aktiivisissa rengaspaineensäätöjärjestelmissä. Näyttelyosastoilla oli helppo havaita myös erilaisten jälkiasenteisten telojen tarjonnan lisääntyminen.
Uolevi Oristo
Trelleborgin TM1000 Progressive traction on ensimmäinen täysin hiilivapaa valkoinen rengasseos. Kyseiset renkaat oli asennettu Massey Ferguson NEXT -konseptitraktorin alle. Kyseisten renkaiden käyttö edellyttää Trelleborgin itse kehittämien kevytrakenteisten vanteiden käyttöä. (UO)

Pintapaineiden pienentäminen ja maan säästäminen tiivistymiseltä jatkuvasti suurenevan konekannan osalta on edelleen keskeinen ongelma. Renkaiden ja telojen kautta välitetään maahan suuria voimia. Rengas- ja vannevalmistajat kilpailevat valmistustoleranssien kanssa, pyrkien saamaan renkaan asettumaan entistä tiukemmin paikoilleen.

Tarjonta laajenee oheistuotteisiin

Yleinen kehityssuunta näyttää olevan, että rengasvalmistajat laajentavat tarjontaansa oheistarvikkeisiin, kuten rengaspaineen säätöjärjestelmiin ja anturointeihin – renkaiden suorituskykyä pyritään parantamaan erilaisilla anturitekniikoilla.

Nokian Renkaat esitteli renkaaseen liimattavan sirun, jota käytetään puhelimeen asennettavalla sovelluksella. Nokian Intuitu -anturi yhdistää itsensä älypuhelimeen bluetoothin välityksellä. Anturilla seurataan renkaan lämpötilaa sekä painetta, ja anturi on mahdollista liimata renkaaseen jälkiasennuksena. Tuote on tulossa kaupallisesti saataville piakkoin.

Continentalin uusiin renkaisiin on tulossa vastaavanlainen puhelimella luettavia paine- ja lämpötila-anturointi. Järjestelmää kutsutaan Continental ContiConnec- tiksi.

Vredesteinilla puolestaan rengaspaineen seurantaan käytettävä anturi asennetaan venttiilin yhteyteen. Vannevalmistaja oli varustanut vanteen ultraäänianturilla, joka mittasi renkaan painumaa renkaan sisäpuolelta.

Jälkiasennusteloja

Telojen valmistajien määrä ja jälkiasennussarjojen tarjonta on kasvanut. Markkinoille on tullut erilaisia telarakenteita, jotka on suunniteltu eri käyttötarkoituksiin.

Teloja käytetään Keski-Euroopassa myös siksi, että suuren korjuukoneen leveys säilyy alle kolmessa metrissä, jolloin konetta voidaan siirtää maantiellä ilman etuautoa tms.

Teloja ei ole vielä standardoitu sisäpintojen pala- ja vetoratkaisujen osalta, vaan telat ovat usein valmistajakohtaisia, eivätkä sovi ristiin muiden valmistajien tuotteiden kanssa. Telojen valmistustekniikat eroavat toisistaan. Telan sisäpinnalla olevat vetopalat voidaan kiinnittää telaan joko samalla, kun koko tela vulkanoidaan tai liimata erikseen ennalta vulkanoituun telaan.

Oikeat rengaspaineet

Trelleborg on valmistanut Dana- akselivalmistajan kanssa CTIS+ -rengaspaineensäätöjärjestelmän.

Michelinin ZenTerra Isobus -ohjattava rengaspainejärjestelmä on puolestaan PTG:n valmistama.

Joskus oman kaluston akselimassojen ja rengaspaineiden arviointi on haastavaa – maksuttomassa 365FARMNET palvelussa on Michelinin ja Terranimon laatima AgroPressure-palvelu, joka pystyy määrittämään oikeat rengaspaineet eri työkoneille ja maalajeille. 365Farmnetissä on suuri tietokanta erilaisista traktoreista ja niiden työkoneista. Kyseiseen projektiin on jo lähtenyt mukaan suuria laitevalmistajia ja konserneja.

Rengaspaineen säätöjärjestelmässä on mitä erilaisimpia pyöriviä paineliittimiä koneen rungon ja vanteen välillä, mikä johtuu paljolti liittimen sijoituspaikasta.

Järjestelmissä olevat vanteeseen sijoitettavien letkurikko- ja täyttöventtiilien ratkaisut eroavat myös huomattavasti toisistaan. Yhdessä PTG:n ratkaisussa venttiilin ohjaus tapahtuu erillisellä ohuemmalla painelinjalla itse täyttölinjan rinnalla. Trelleborgin järjestelmässä on vain yksi järeämpi painelinja ja monimutkaisempi venttiili.

Nailon yleistynyt maatalousrenkaissa

Maatalousrenkaissa monet valmistajat ovat jo usein luopuneet teräskudosten käytöstä puhtaasti maatalouskäyttöön suunnitelluissa renkaissa. Nailonin käyttöä maatalousrenkaiden runkorakenteissa puoltaa sen joustavuus ja keveys.

Muutamat valmistajat suosivat teräskudoksia edelleen niiden hyvien pistosuojausominaisuuksien vuoksi, sillä vastaavan jäykkyyden ja suojauksen saavuttamiseksi nailonkudoksilla vaaditaan huomattavasti terästä useampia kerroksia. Metsäkoneiden renkaissa teräskudokset ovat edelleen vahvasti käytössä.

Kuorma-autolla pellolle

Tehokkuusvaatimukset ovat lisänneet kuorma-autojen käyttöä maatalouden kuljetuksissa. Tämä näkyy kuorma-autojen maatalouskäyttöön soveltuvien renkaiden tarjonnassa. Agritechnican hopeamitalilla palkittu Alliance 398 MPT on maatalouskäyttöön, ja jopa 100 km/h nopeuksille suunniteltu rengas.

Kuorma-autojen käytöllä pyritään vähentämään työketjun vaiheita, kun esimerkiksi puimurin säiliö voidaan tyhjentää suoraan sen rinnalla ajavaan kuorma-autoon. Kuorma-autolla hoituu myös rehun kuljetus suoraan ajosilppurin alta siilolle asti. Kuorma-autoissa nopeaan ajoon suunniteltuihin renkaisiin liittyy lähes poikkeuksetta ajonaikaiset rengaspaineen säätöjärjestelmät. Pelto-olosuhteissa vaaditaan poikkeuksetta huomattavasti alhaisempia rengaspaineita kuin nopeassa maantieajossa.

Telarenkaat ensiasennusrenkaiksi

Näyttelyssä nähtiin ensimmäistä kertaa PneuTrac-telarenkaat ensiasennusrenkaina New Hollandin T4N viininviljelytraktorin alla, joka voitti TOTY Best of Specialized 2020 -sarjan. Telarenkaan suunnittelu ja tuotekehitys kulutuskestävyyden parantamiseksi tieajossa jatkuu ja suurempia kokoja on tulossa.

Lue lisää