Tapahtumat ja yritykset

Sähkön voimalla - sähköautojen osuus kasvussa

Jussi Laukkanen
Renault Kangoo ZE on ollut nyt vuoden ajan saatavilla Suomessa. Tämän toisen sukupolven Kangoon NEDC-normin mukainen toimintasäde on 270 kilometriä. Sähkömoottori antaa 44 kW tehon ja 225 Nm väännön. Kangoo on ensimmäinen pakettiauto, jossa hyödynnetään lämpöpumppua osana tuuletus- ja lämmitysjärjestelmää. (JL/TR)

Sähköautojen osuus tulee kasvamaan – tämän ennustuksen lausuja ei varmaankaan ole väärässä. Epävarmaa on sen sijaan, kuinka suureksi osuus lopulta nousee, ja kuinka nopeasti tämä tapahtuu. Tällä hetkellä autoteollisuus panostaa sähkötekniikkaan kovasti ja ilmeisen tosissaan. Tämä tuli vaikutelmaksi Helsingin Messukeskuksessa.

Tekniikan kehittymisellä on aina rajansa. Uutta ei synny ilman uusia keksintöjä, ja uuden keksinnön jälkeen tarvitaan aikaa, jotta keksintöä voidaan soveltaa käytäntöön. Autoteollisuuden komponenttien kehittämisen parissa työskentelevät tietävät, että uuden idean tuotantopolku tuotekehittäjän tietokoneelta autotehtaan kokoonpanolinjalle, on vuosien prosessi. Kymmenen vuotta ei ole mikään maksimi.

Sähköautojen akkutekniikkaa on nyt hiottu täydellä teholla kolmatta kymmentä vuotta. Tulosta on syntynyt, sillä vielä 15 vuotta sitten pidettiin yli 200 kilometrin ajomatkaa epärealistisena. Akuilla olisi jo silloinkin toki päässyt pari kertaa pidemmälle, mutta akkujen koon, painon ja hinnan katsottiin muodostavan käytännön esteen.

Nyt pääsee pitemmälle, mutta akkujen koko ja paino on edelleen este, jos autoon halutaan saada normaalin paketti- tai kuorma-auton kuljetuskapasiteetti. Messukeskuksessa esillä ollut Fuso -sähkökuorma-auto osoitti, että kaikki alustasta löytyvä tila on otettava käyttöön, mutta siltikin toimintasäde riittää vain sellaisiin ajotehtäviin, joissa ajomatka jää suhteellisen lyhyeksi.

Sähköautojen akut koostuvat suuresta määrästä pieniä kennoja, jotka on kytketty johtimien avulla toisiinsa ja suljettu yhteiseen kuoren sisään. Kukin kenno muistuttaa perinteistä sauvaparistoa. Yhteensä näitä on nykyisissä henkilöautokokoluokan täyssähköautoissa 5 000–7 000. Akkupaketeissa erilliset kennot on pyrittävä saamaan niin tiiviiseen tilaan kuin mahdollista. Toisaalta muun muassa kennojen jäähdytys ja niitä yhdistävät johtimet vaativat riittävästi tilaa, jotta akusta ei tulisi esimerkiksi liiallisen lämmön takia lyhytikäinen.

Kehitystyö etenee, se näkyy sähkökäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen kasvavassa tarjonnassa. Toistaiseksi ei ole välittömästi näkyvissä, että yksikään valmistaja kykenisi saamaan akkupaketeistaan niin tiiviitä ja hinnaltaan kohtuulisia, että täysikokoiset sähkökuorma-autot olisivat mahdollisia teknisessä ja taloudellisessa mielessä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit