Tapahtumat ja yritykset

Pakettiautojen houkuttelevat hinnat

Jussi Laukkanen
Fiat mainosti Fiorino Cargo -pakettiautoa halvimpana ”oikeana” diesel-pakettiautona. Väittämään sisältyy tietty kompa, mutta toisaalta Fiat olisi pystynyt tiristämään oman hintansa vieläkin alhaisemmaksi, koska hinnaston mukainen alkaen-hinta on vajaat 14 500 euroa ilman messuauton lisävarusteita. Siihen nähden, että Fiorino on pakettiauto, voi alkaen-mallinkin vakiovarustelistaa pitää varsin kattavana. Auton 1.3 Multijet 80 SX -diesel on erittäin taloudellinen, ilmoitettu keskikulutus on 3,8 litaa. Ilman automaattivaihteistoa kulutus olisi hieman suurempi. Toisin kuin ensi alkuun luulisi, Fiorino ei ole italialainen auto, sillä Fiorinot valmistetaan Turkissa. (JL/TR)

Useat maahantuojat ovat lähteneet kisaamaan markkinaosuuksista edullisilla pakettiautomalleilla. Edullisuus syntyy ensisijaisesti pienistä mitoista – autot ovat keveitä, lyhyitä ja niihin on valittu pienikokoinen moottori. Lopputuloksena on kustannustehokasta liikkumista ja kuljetusta, sillä alhaisen hankintahinnan ohella myös käyttömaksut ja polttoainekulut ovat pienet. Trendi ei ole Suomessa vielä yhtä selvästi näkyvissä kuin monissa sellaisissa Euroopan maissa, joissa ajoneuvojen käytön verotus on selvästi kovempaa, kuten esimerkiksi Italiassa ja Hollannissa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit