Tapahtumat ja yritykset

Kaasukuorma-autot ovat pian täällä

Jussi Laukkanen
Paineistettu kaasu vie tilaa, mikä oli nähtävissä Gasumin osastolla olleesta Scania P430 -alustasta. Toisaalta tilaa tämän tyyppisessä 4x2-jakelualustassa on runsaasti, sillä kippisylintereille ja muulle hydrauliikalle ei tarvitse varata omia osuuksia. Moottorina tässä autossa oli 9 litran 5-sylinterinen OC09 105 -kaasuversio. (JL)

Kaasu – tässä tapauksessa nimenomaan metaani – on tulossa kuorma-autojen polttoaineeksi. Näin voinee päätellä autonvalmistajien suurista panostuksista kaasutekniikkaan. Yhtä realistisia muita vaihtoehtoja ei tällä hetkellä oikeastaan ole, sillä sähköön liittyvät käytännön haasteet ovat vielä ratkaisematta pitkiä matkoja kulkevien raskaiden ajoneuvojen osalta. Kaasun etu nestemäisiin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna on metaanin vähäisempi hiiliosuus. Metaanimolekyylissä (CH4) on vain yksi hiiliatomi neljän vetyatomin kanssa, joten sen palaessa muodostuu vähemmän hiilidioksidia, enemmän vettä. Metaania voidaan lisäksi valmistaa biopohjaisesti melko yksinkertaisella prosessilla, jolloin ollaan riippumattomia fossiilisesta energiasta. Gasumin laskelmien mukaan biokaasulla voitaisiin Pohjoismaissa kattaa jopa 40 % ajoneuvoliikenteen polttoainetarpeesta.

Autojen osalta kaasuun siirtyminen ei tuottaisi ylipääsemättömiä ongelmia. Useat kuorma-autovalmistajat ovat jo tuoneet markkinoille kaasukäyttöiset vaihtoehdot ja eräät valmistajat ovat ennättäneet myydä kaasumoottoreitaan merkittäviä määriä. Scania ilmoittaa toimittaneensa maailmalle jo 5 000 kaasumoottoria.

Kaasun jakeluverkko on laajenemassa nopealla tahdilla. Nykyisin Suomessa on reilut 40 kaasuntankkausasemaa, joista 5 on nesteytetylle kaasulle. Gasum on suurin jakelija lähes 30 asemallaan. Se on ilmoittanut aikovansa rakentaa 35 uutta asemaa lähitulevaisuudessa. Suomessa kaasukuorma-autojen yleistymisen esteenä on ollut erityisesti nesteytetyn maakaasun olematon jakeluverkko. Gasumilla on nyt 5 LNG-asemaa, joista uusin avattiin Lahteen toukokuussa. Tilanne on muuttumassa nopeasti myös siksi, että markkinoille on tulossa kilpailevia LNG-jakelijoita.