Tapahtumat ja yritykset
Kuljetus–Logistiikka 2019

Kuljetus–Logistiikka 2019 -näyttely Helsingissä — esillä uusia energioita ja kevyempiä rakenteita

Kuljetus–Logistiikka-messut esittelivät poikkeuksellisen paljon uutuuksia. Mukaan mahtui pieniä ja suurempia oivalluksia, sekä uusien käyttövoimaratkaisujen näkyvä esiinmarssi.
Jussi Laukkanen
Volvo oli nimennyt ajovalmiiksi varustellut autonsa Volvo Pro -malleiksi. Volvolta haluttiin korostaa, että Volvo Pro on kokonaisuus, joka pitää sisällään tehtaalla valmiiksi tiettyyn tarkoitukseen räätälöidyn auton sekä sen lisäksi esimerkiksi rahoituksen, huoltosopimuksen ja kalustonhallintapalveluita. Messuilla oli nähtävänä jakeluajoon tarkoitettu FM Pro City, FM Pro Recycle, FMX Pro X, FH Pro Wood ja kuvassa näkyvä FH Pro Road 6x4T -puoliperän vetäjä. (JL)

Tämänvuotiset Kuljetus-Logistiikka-messut Helsingissä oli kattava tapahtuma, jossa oli mukana paljon uutta sekä mallistojen suhteen että yleensä kuljetusvälineiden tekniikassa. Kaasulla tai sähköllä liikkuvia autoja ja koneita oli niin monia, ettei niitä kaikkia pysty enää esittelemään yhdelle lehtijutulle varatussa tilassa. Sähköisten hyötyautojen osalta ei enää voi puhua marginaaliin luettavista erikoisuuksista, vaan niiden myyntimäärät ovat kasvussa useissa Euroopan maissa – tämä kehitys tulee piakkoin Suomeenkin.

Ensiesittelyssä ollut jakeluliikenteeseen tarkoitettu täyssähköinen MAN eTGE on tästä hyvä esimerkki. MAN-yksikön johtaja Olli Ronkainen kertoi, että autojen valmistus on alkanut, ja noin 1 000 autoa on toimitettu pääasiassa Hollantiin ja Norjaan. ”Suomen asiakastoimitukset alkavat vuoden toisella puoliskolla. Kyllä me tällä kysynnällä arvioidaan, että joitain kymmeniä saadaan myytyä Suomeen. Volyymit kasvavat seuraavan kolmen vuoden aikana.”

Kuorma-autojen valmistajat sekä maahantuojat olivat laajentaneet valmiiksi rakennettujen ajovalmiiden autotyyppien valikoimiaan. Tämä tuntui olevan myös yhteydessä vuokrausmahdollisuuden tarjoamiseen – mikäli maahantuojalla oli myynnissä ajovalmiiksi varusteltuja autoja, niitä myös tarjottiin vuokralle.

Scania lanseerasi messuilla oman vuokrauspalvelun ja tarjosi vuokralle päälirakennettuja kuorma-autoja ja rekkavetureita eri ajotehtäviin, kuten jakeluun, kaukoliikenteeseen, lämpösäädeltyyn rahtiin ja soranajoon.

”Vuokrafleetin koko ja kattavuus on tarkoitus kasvattaa niin suureksi, että palvelu toimii koko Suomessa. Tavoite on noin 100 auton valikoima. Kausivaihtelu on merkittävin syy, miksi vuokrakaluston kysyntä on lähtenyt kasvuun. Esimerkiksi joulun sesonkina on lisäkalustolle kova tarve,” kertoi Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

Päälirakenteiden ja perävaunujen osalta edistystä oli nähtävissä yksittäisten innovaatioiden muodossa sekä yleisen kuljetustehokkuuden kasvuna. Maa-aineskuljetuksiin tarkoitetut lavarakenteet olivat monella valmistajalla keventyneet. Kasettiyhdistelmässä painonsäästöksi luvattiin parhaimmillaan 500 kg yhtä lavaa kohden.