Tapahtumat ja yritykset
Bauma 2019

Dieselmoottoria parjataan syyttä

Pienten työkonedieseleiden ja generaattorien voimalähteiden päästöt kiristyivät samaan aikaan muiden työkoneiden kanssa. Työkoneissa käytettävien dieselmoottoreiden päästöjä on säädelty tiukoilla määräyksillä jo vuodesta 1999 alkaen niin tehokkaasti että uusimpien viitostason moottoreiden typpioksidi- ja hiukkaspäästöt ovat enää vain noin 4 % vuonna 1999 voimaan tulleen ensimmäisen päästötason mukaisista määristä.
Uolevi Oristo
Kohler valmistaa hybridiyksikköjä, joissa on valinnan mukaan 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori sekä 48 V jännitteellä toimiva sähkömoottori. (UO)

Päästömääräyksiä on kiristetty viisi kertaa sen jälkeen, kun ensimmäiset työkoneiden päästömääräykset astuivat voimaan vuonna 1998.

Viimeisin kiristys astui voimaan tänä vuonna, kun Stage V eli päästötaso 5 astui voimaan alle 56 ja yli 130 kW:n tehoisten moottoreiden osalta. Vuonna 2020 Stage 5 koskee suomalaisen konekannan osalta tärkeää 56–130 kW:n kokoluokkaa.

Yli 56 kW:n moottoreiden päästövaatimuksiin kuuluu pakokaasun hiukkasten enimmäismäärän alittaminen, mikä onnistuu käytännössä vain SCR-järjestelmää käyttämällä. SCR perustuu dieselin lisäaineen, käytännössä urean käyttöön.

Pienimmissä kokoluokissa ei hiukkasten määrälle ole asetettu ylärajaa, minkä vuoksi DPF-partikkelisuodatin riittää.

Polttoaineen suorasuihkutus yleistyy myös aivan pienimissä dieselmoottoreissa. Päästötaso 5 ei koske bensiinimoottoreita, sen sijaan kaasukäyttöisten moottoreiden on täytettävä samat määräykset kuin dieseleidenkin.

Lue myös Bauma 2019 -näyttelyyn liittyvät artikkelit Bauma-näyttely 8.–14.4.2019 oli kaikkien aikojen suurin rakennusalan tapahtuma (KV 7/2019) ja Sähköinen voimansiirto maarakennuksessa (KV 7/2019)!

Aiheeseen liittyvät artikkelit