Tapahtumat ja yritykset
Bauma 2019

Bauma-näyttely 8.–14.4.2019 oli kaikkien aikojen suurin rakennusalan tapahtuma

Bauma on maailman suurin rakennuskonenäyttely, joka järjestetään Saksassa joka kolmas vuosi. Tämänkertainen Bauma keräsi jälleen yhteen laajan kirjon alan toimijoita, ja rikkoi samalla kaikki aiemmat ennätykset.
Arto Turpeinen
Baumassa oli noin 3 700 näytteilleasettajaa 63:sta eri maasta. (AT)

Tämänvuotiseen Bauma-näyttelyyn oli ladattu suuret odotukset, sillä vuonna 2018 Euroopan rakennuskonemyynti kasvoi peräti 11 % – markkinatutkimuksiin erikoistuneen Prometeian mukaan maailmanlaajuisesti kasvua oli 23 % verrattuna edelliseen vuoteen.

Odotuksissa ei tarvinnut pettyä, sillä Bauma oli kaikilla mittareilla menestys. Näyttelyn pinta-ala oli lisääntynyt edelliskerrasta, ollen peräti 614 000 neliömetriä – siis 61,4 hehtaaria. Tilaan oli mahdutettu noin 3 700 näytteilleasettajaa 63:sta eri maasta. Myös kävijämäärä kasvoi selvästi, sillä viikon aikana alueella vieraili peräti yli 620 000 kävijää. Vierailijat koostuivat yli 200 eri maan edustajasta, joten mainoslauseet maailmaan suurimmasta ja kansainvälisimmästä alan näyttelystä eivät ole liioittelua.

Kauas on siis tultu ensimmäisestä vuoden 1954 näyttelystä, jolloin pinta-ala oli 20 000 m2 ja näytteilleasettajia alle 60. Järjestelyt ovatkin vuosien varrella hioutuneet huippunsa, sillä lievää kulkuyhteyksiin liittyvää ruuhkaa lukuun ottamatta näyttelyalueella asiat sujuvat saksalaisella tehokkuudella.

Messuille mukaan haluavien yritysten täytyy olla ajoissa liikkeellä, sillä näyttelypaikat varataan useita vuosia etukäteen. Massiivisimpien osastojen, kuten Liebherrin korttelin kokoisen tontin, rakentaminen aloitetaan useita kuukausia ennen näyttelyä, ja budjetti on kymmeniä miljoonia. Sisäosastoilla on tosin tarjolla myös pieniä tiloja esim. komponenttivalmistajien tarpeita varten. Suuret valmistajat ovat viime vuosina jättäneet osan näyttelyistä väliin, mutta Baumassa suurin osa oli paikalla. JCB on tosin valinnut toisen taktiikan ja esitteli ainoastaan moottoreitaan ja voimansiirron komponentteja. Muut uutuudet esitellään yrityksen omissa tapahtumissa.

Tuotantomallien uutuudet alle 10 t koneissa

Tuotantomallien osalta suurin uutuustulva koskikin alle 10 tonnisia kaivukoneita, sillä valmistajat uusivat mallejaan ahkerasti. Uutuuksien ajoituksen syy on vuoden alussa voimaan astunut päästötaso viisi eli Stage 5, joka kiristi traktoreiden ja ns. off road -työkoneiden päästöjä koskevaa asetusta. Samalla määräykset laajenivat koskemaan myös alle 56-kilowattisia moottoreita sekä generaattoreita, joiden päästötasoa kiristettiin kertaheitolla kolmostasolta tasolle 5 muiden saman tehoisten diesel-moottoreiden tapaan.

Merkittävin viitostason tuoma kiristys kohdistuu pienhiukkasten kappalemäärään eikä vain painoon, minkä vuoksi hiukkassuodattimet kuuluvat lähes jokaisen dieselmoottorin vakiovarustukseen.

Nykyaikaisen dieselin päästöt ovat vain noin prosentti viime vuosituhannen aikaisen moottorin päästöistä, mikä dieselmoottoria arvostelevissa keskusteluissa unohdetaan autuaasti. Siksi valmistajat panostavatkin sähkömoottoreihin ja -voimansiirtoihin

Sähköistyminen etenee

Vielä muutamia vuosia sitten valmistajat julkaisivat suunnitelmia erilaisista hybridikoneista, mutta nyt selkeä trendi on puhtaasti sähkökäyttöisissä koneissa. Lähes jokaisella toimijalla oli esitellä vähintäänkin konseptiversio akkutoimisesta laitteesta. Skaalaan kuului niin pienkalustoa kuin kuorma-autojakin.

Moottoriteknologian ja päästöjen vähentämisen lisäksi tehokkuutta haetaan myös kokonaisuuden hyötysuhteen parantamisella. Ratkaisuksi esiteltiin runsaasti eritasoisia sähköisiä voimansiirtoja.

Hyötysuhteen nostaminen kannattaa, sillä monissa tapauksissa voidaan samalla pienentää moottorin tehoa ja kokoa, jolloin myös kulutus laskee. Parhaassa tapauksessa moneen pienehköön työkoneeseen voidaan asentaa pykälää pienemmän teholuokan moottori, jolloin päästömääräykset helpottuvat ja moottorin hinta laskee.

Merkille pantavaa on, että myös perinteiset moottorivalmistajat laajentavat tarjontaansa voimansiirtojen suuntaan. Kokonaisuuden kannalta tämä lieneekin järkevää, sillä tällä varmistetaan eri komponenttien saumaton yhteensopivuus.

Ohjausjärjestelmät kehittyvät

Maarakennusalan usein todetut kipupisteet ovat työvoimapula ja tehottomuus. Ratkaisuksi ehdotettiin mm. koneiden etäohjausta, jonka avulla sama kuljettaja voisi operoida useita erilaisia koneita samasta työpisteestä.

Etäohjaus vaatii toimiakseen nopean 5G-verkon, jonka kehitys etenee vauhdilla myös isojen kaupunkien ja taajamien ulkopuolelle.

Doosanin osastolla oli mahdollista kokeilla 5G-verkkoa hyödyntävää työpistettä, jonka kautta ohjattiin Etelä-Koreassa sijainnutta kaivukonetta. Nopeiden verkkojen tarve kasvaa, sillä Bosch Rexrothin näkemyksen mukaan lähes kaikissa ensi vuosikymmenellä esiteltävissä koneissa on valmius verkkoyhteyteen.

Bauma-näyttely ei olekaan pelkästään myynti- ja markkinointitapahtuma, vaan myös väylä esitellä uusia tulevaisuuden teknologioita ja verkostoitua uusien innovaatioiden kehittämistä varten.

Lue Bauma 2019 -näyttelyyn liittyvät artikkelit Sähköinen voimansiirto maarakennuksessa (KV 7/2019) sekä Dieselmoottoria parjataan syyttä (KV 7/2019)!

Katso myös Lisämateriaali-osiosta video, jossa esitellään tunnelmia Baumasta!

Aiheeseen liittyvät artikkelit