Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Proforest 2019 -metsäalan näyttely Haapavesi 3.–4.5.2019 oli "takatalvinäyttely"

Vuonna 2017 järjestetty ensimmäinen ”keskeisen Suomen metsänäyttely” Proforest sai jatkoa tänä vuonna. Keväisestä ajankohdasta huolimatta näyttelyssä vallitsivat talviset olosuhteet – keli vaihteli arktisesta lumimyrskystä kevättalven aurinkoon. Tämä asetti haasteita niin näytteilleasettajille kuin kävijöillekin. Kelistä huolimatta kävijöitä näyttelyssä oli edelliskertaa enemmän, peräti 8 100.
Keväällä järjestetyssä Proforest 2019 -näyttelyssä esiteltiin metsäkoneita, ja kelikin sattui olemaan karun samanlainen, jossa kyseiset koneet työskentelevät. Takatalvimyrskyn kourissa tuskaillut keskeinen Suomi oli kerännyt ilahduttavan monipuolisen näyttelytarjonnan, jota arktiset olosuhteet eivät haitanneet.
Keväällä järjestetyssä Proforest 2019 -näyttelyssä esiteltiin metsäkoneita, ja kelikin sattui olemaan karun samanlainen, jossa kyseiset koneet työskentelevät. Takatalvimyrskyn kourissa tuskaillut keskeinen Suomi oli kerännyt ilahduttavan monipuolisen näyttelytarjonnan, jota arktiset olosuhteet eivät haitanneet. Kuva: Tommi Hakala

Proforestin järjestäjillä on selkeä suunnitelma näyttelyn ajoituksessa. Kun Suomessa ei järjestetä parittomina vuosina FinnMetko-näyttelyä, on parillisille vuosille sopiva paikka järjestää pienimuotoisempi, metsäalaan keskittyvä näyttely. Myös sijainti keskemmällä Suomea palvelee metsäisempää osaa maastamme.

Näytteilleasettajien joukossa olivat lähes kaikki järeämpien koneiden maahantuojat, sen sijaan yllättäen esimerkiksi moottori- ja raivaussahapuolella oli yllättävän hiljaista – vaikka paikalla olisi ollut paljon potentiaalisia asiakkaita metsänomistajapiireistä.

Näyttelyalueen keskialueen osastot olivat jopa ylimitoitetun suuria, alueelle olisivat sopineet kaikki järeiden metsäkoneiden valmistajat. Se tekisi alueesta napakamman ja selkeämmän.

Suomen konekaupassa vauhtia ja takatalvea

Suomessa eletään metsäalalla korkeasuhdannetta, mikä on näkynyt järeämpien koneiden toimitusaikojen pidentymisinä – komponenttivalmistajien toimitusajat ovat venyneet, mikä jarruttaa tuotantoa. Samalla koneiden vaihtoajat kasvavat, mistä on seurannut käytettyjen koneiden markkinoiden kuumeneminen. Vähemmän ajetut koneet ovat kysyttyjä uusien korvikkeita, jotta saadaan konekaluston ikä pysymään kohtuullisena. Sama tilanne on ollut maataloustraktoripuolella: traktorimarkkinoiden oltua hiljaiset jo useamman vuoden – vähänajettua käytettyä traktoria ei ole liiemmin tarjolla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pienempien koneiden ja varusteiden puolella taasen konekauppa on ollut vaihtelevaa, ja vientimarkkinoiden merkitys on noussut kotimaisille valmistajille erittäin tärkeäksi. Metsäkäyttöön suunnattujen energiapuukourien myynti on energiapuumarkkinoiden parantuessa vähitellen nousussa. Talvimyrskyn seurauksena on metsäperävaunujen ja pienmetsäkoneiden kysyntään tullut piikki, kun metsänomistajat ovat hankkineet kalustoa hankalasti markkinoitavien lumituhopuiden korjuuseen.

Metsänomistajuus muutoksen kourissa

Etenkin kevyemmän korjuukaluston puolella näkyy metsänomistajuuden muutos – kysyntä on kappalemääräisesti vähäisempää, mutta kohdistuu puhtaasti metsätilakäyttöön sopiviin koneisiin. Eräs muutoksen merkki on, että viimeisten vuosien aikana pienmetsäkoneiden markkinat ovat Suomessa lähteneet Ruotsin tavoin nousuun. Pienet ja kevyet kuormatraktorit ovat nostaneet myyntiään ja korvanneet mönkijöitä. Näitä koneita hankkivat metsätöistä kiinnostuneet, muualla kuin tilalla asuvat. Maataloustraktoreiden metsäperävaunut järeytyvät traktoreiden suurentumisten myötä, ja niiden käyttö monipuolistuu maatilojen yleisperävaunuiksi – metsäkäyttö saattaa olla kiireisellä maatilallisella vähäistä.

Keto-hakkuupäämallistossa myös 51 LD3 -malli on nyt saatavissa rajattoman pyörityksen mahdollistavalla rotaattorilla. Normaaliin rotaattoriversioon verrattuna paino on samaa luokkaa.
Keto-hakkuupäämallistossa myös 51 LD3 -malli on nyt saatavissa rajattoman pyörityksen mahdollistavalla rotaattorilla. Normaaliin rotaattoriversioon verrattuna paino on samaa luokkaa. Kuva: Tommi Hakala
Keslan nosturimallistossa tapahtuu uudistus: 314-mallit korvaavat 304-mallit. Samalla puomiston pituus suurenee, T-versiossa 8,7 metriin.
Keslan nosturimallistossa tapahtuu uudistus: 314-mallit korvaavat 304-mallit. Samalla puomiston pituus suurenee, T-versiossa 8,7 metriin. Kuva: Tommi Hakala
Keslan puomiston pää on varustettu laippaliitoksella, jolloin puomin pää voidaan vaihtaa esimerkiksi kaatopääkäyttöön paremmin soveltuvaksi. Ulottuman suurenemisesta huolimatta nostovoimat eivät ole pienentyneet.
Keslan puomiston pää on varustettu laippaliitoksella, jolloin puomin pää voidaan vaihtaa esimerkiksi kaatopääkäyttöön paremmin soveltuvaksi. Ulottuman suurenemisesta huolimatta nostovoimat eivät ole pienentyneet. Kuva: Tommi Hakala
Regon pilkekoneille on saatavissa myös syöttöpöytävarustelu, joka toimii painovoimalla ilman ketjumekanismeja. Kuvassa RX on varustettuna hydraulisella siirto- ja annostelulaitteistolla, sekä hydraulisella syöttörullalla. RX:n voi liittää myös muihin pilkekoneisiin.
Regon pilkekoneille on saatavissa myös syöttöpöytävarustelu, joka toimii painovoimalla ilman ketjumekanismeja. Kuvassa RX on varustettuna hydraulisella siirto- ja annostelulaitteistolla, sekä hydraulisella syöttörullalla. RX:n voi liittää myös muihin pilkekoneisiin. Kuva: Tommi Hakala
Kiinnostus Kone Nygårdin maahantuomia ruotsalaisvalmisteisia Kranman Bison -pienmetsäkoneita kohtaan on lisääntynyt. Maahantuojan mukaan sekä Bison 10000 että Bison 6000 -malleja on myyty Suomeen talven aikana useita kappaleita.
Kiinnostus Kone Nygårdin maahantuomia ruotsalaisvalmisteisia Kranman Bison -pienmetsäkoneita kohtaan on lisääntynyt. Maahantuojan mukaan sekä Bison 10000 että Bison 6000 -malleja on myyty Suomeen talven aikana useita kappaleita. Kuva: Tommi Hakala
Logset Oy oli mukana näyttelyssä kolmen konemallin voimin. Niistä harvemmin esillä on ollut malliston pienin harvesteri, 5HP GT. Malli eroaa 6HP GT -isoveljestään kevyemmän ja kapeamman raideleveyden etutelin ja matalamman 22.5” rengaskoon myötä.
Logset Oy oli mukana näyttelyssä kolmen konemallin voimin. Niistä harvemmin esillä on ollut malliston pienin harvesteri, 5HP GT. Malli eroaa 6HP GT -isoveljestään kevyemmän ja kapeamman raideleveyden etutelin ja matalamman 22.5” rengaskoon myötä. Kuva: Tommi Hakala
Uittokalusto Oy edustaa Balmecin tuotteita, joiden osalta harvestereiden syöttörullat ovat saaneet seurakseen myös mittapyörät.
Uittokalusto Oy edustaa Balmecin tuotteita, joiden osalta harvestereiden syöttörullat ovat saaneet seurakseen myös mittapyörät. Kuva: Tommi Hakala
Balmecin tuotteisiin perinteisten "moponratas”-versioiden rinnalle on tullut tarjolle erikoisesti toteutettu harvahampainen versio. Aaltomainen hammastus puhdistuu paremmin.
Balmecin tuotteisiin perinteisten "moponratas”-versioiden rinnalle on tullut tarjolle erikoisesti toteutettu harvahampainen versio. Aaltomainen hammastus puhdistuu paremmin. Kuva: Tommi Hakala
KonneKone Oy on kehittänyt kolme telakiristinmallia. Etualan versio soveltuu avarammille perustelamalleille ja Kopa-kaivuriteloille. Saatavilla on molemmille malleille myös omia versioita. Kiristinosan kierretanko ja sen vastamutteri ovat vaihdettavissa. Kiristimiä myy Koneosapalvelu.
KonneKone Oy on kehittänyt kolme telakiristinmallia. Etualan versio soveltuu avarammille perustelamalleille ja Kopa-kaivuriteloille. Saatavilla on molemmille malleille myös omia versioita. Kiristinosan kierretanko ja sen vastamutteri ovat vaihdettavissa. Kiristimiä myy Koneosapalvelu. Kuva: Tommi Hakala
KonneKone valmistaa myös mallisuojattua erottelukarikkamallia. Kuvassa se on asennettuna Sampo FR48 -kuormatraktoriin.
KonneKone valmistaa myös mallisuojattua erottelukarikkamallia. Kuvassa se on asennettuna Sampo FR48 -kuormatraktoriin. Kuva: Tommi Hakala
Siinä missä metsäkonekuljettajat ovat 1960-luvulta asti saaneet työskennellä lämpimissä turvaohjaamoissa, ovat puutavara-autojen kuljettajat usein edelleen säiden armoilla, nosturin penkillä. Näyttelyssä käytiin myös Puunkuormaaja 2019 -kilpailun yksi osakilpailu, jossa todellakin punnittiin vaihtelevien kelien sietokykyäkin. Haapavedellä ykköseksi kuormasi Markus Niskakangas Ylivieskasta.
Siinä missä metsäkonekuljettajat ovat 1960-luvulta asti saaneet työskennellä lämpimissä turvaohjaamoissa, ovat puutavara-autojen kuljettajat usein edelleen säiden armoilla, nosturin penkillä. Näyttelyssä käytiin myös Puunkuormaaja 2019 -kilpailun yksi osakilpailu, jossa todellakin punnittiin vaihtelevien kelien sietokykyäkin. Haapavedellä ykköseksi kuormasi Markus Niskakangas Ylivieskasta. Kuva: Tommi Hakala
Metsäkoneyrittäjille on tarjoilla runsaasti erilaisia polttoaineen kuljetussäiliöitä. Entistä yleisempiä alkavat olla eri valmistajien sivukahvalliset mallit, joiden kuljettaminen onnistuu kuormatraktorin pankkojen päällä. Kooltaan alle 1 000-litraiset, IBC-hyväksytyt mallit ovat lakipykälien myötä suosittuja. Kuvassa Farmtools Oy:n Promex-mallistoa.
Metsäkoneyrittäjille on tarjoilla runsaasti erilaisia polttoaineen kuljetussäiliöitä. Entistä yleisempiä alkavat olla eri valmistajien sivukahvalliset mallit, joiden kuljettaminen onnistuu kuormatraktorin pankkojen päällä. Kooltaan alle 1 000-litraiset, IBC-hyväksytyt mallit ovat lakipykälien myötä suosittuja. Kuvassa Farmtools Oy:n Promex-mallistoa. Kuva: Tommi Hakala
HT Enercon valmistukseen siirtyneiden Nokka-tuotteiden mallivalikoima on lisääntynyt metsäperävaunuilla ja saatavilla on myös etualan mönkijäkokoluokan versiot.
HT Enercon valmistukseen siirtyneiden Nokka-tuotteiden mallivalikoima on lisääntynyt metsäperävaunuilla ja saatavilla on myös etualan mönkijäkokoluokan versiot. Kuva: Tommi Hakala
Sammon viime syksynä esittelemä järeämpi FR48-kuormatraktori on saanut vahvan jalansijan markkinoilla – mallia on valmistettu jo parisenkymmentä.
Sammon viime syksynä esittelemä järeämpi FR48-kuormatraktori on saanut vahvan jalansijan markkinoilla – mallia on valmistettu jo parisenkymmentä. Kuva: Tommi Hakala
Infraline Oy:n edustamaan Tolsma Tanks -mallistoon on tullut tarjolle maanrakennustyömaille soveltuva polttoainesäiliömalli. 3 000 litran säiliössä on erillinen ulkovaippa ja trukkipiikkitaskut.
Infraline Oy:n edustamaan Tolsma Tanks -mallistoon on tullut tarjolle maanrakennustyömaille soveltuva polttoainesäiliömalli. 3 000 litran säiliössä on erillinen ulkovaippa ja trukkipiikkitaskut. Kuva: Tommi Hakala
Tolsma Tanks -polttoainesäiliössä liitäntöjä on runsaasti ja huohotinvarusteluun kuuluu myös avarampi, tankkiautojen täyttönopeudelle soveltuva malli.  Varusteluun voi valita myös Hollannissa pakollisen mekaanisen mittatikun.
Tolsma Tanks -polttoainesäiliössä liitäntöjä on runsaasti ja huohotinvarusteluun kuuluu myös avarampi, tankkiautojen täyttönopeudelle soveltuva malli. Varusteluun voi valita myös Hollannissa pakollisen mekaanisen mittatikun. Kuva: Tommi Hakala
Käytettyjen metsäkoneiden rengasmarkkinoille on tullut paljon valinnanvaraa viimesten vuosien aikana. Esimerkiksi BKT tarjoaa jämeräripaista kuviomallia kevyissä metsäkoneissa yleiseen 710/45–22.5” kokoon.
Käytettyjen metsäkoneiden rengasmarkkinoille on tullut paljon valinnanvaraa viimesten vuosien aikana. Esimerkiksi BKT tarjoaa jämeräripaista kuviomallia kevyissä metsäkoneissa yleiseen 710/45–22.5” kokoon. Kuva: Tommi Hakala
Stihlin maahantuojan tiimissä sahaavat kilpasahaajat Juho Paananen ja Arto Karvonen olivat paikalla esittelemässä taitojaan.
Stihlin maahantuojan tiimissä sahaavat kilpasahaajat Juho Paananen ja Arto Karvonen olivat paikalla esittelemässä taitojaan. Kuva: Tommi Hakala
Hyytävässä säässä kohmettuneetkaan sormet eivät menoa haitanneet. Juho Paanasen ja Arto Karvosen parikarsintakin sujui erinomaisessa 15 sekunnin ajassa.
Hyytävässä säässä kohmettuneetkaan sormet eivät menoa haitanneet. Juho Paanasen ja Arto Karvosen parikarsintakin sujui erinomaisessa 15 sekunnin ajassa. Kuva: Tommi Hakala
Kevyiden sahalaitteistojen valmistaja Logsol esitteli F2+ ketjusahalaitosta. Sähkömoottorikäyttöisenä se on edullisempi käyttää kuin moottorisahaperustainen versio.
Kevyiden sahalaitteistojen valmistaja Logsol esitteli F2+ ketjusahalaitosta. Sähkömoottorikäyttöisenä se on edullisempi käyttää kuin moottorisahaperustainen versio. Kuva: Tommi Hakala
Logsolin ketjusahamallin etuna on, että teroitus onnistuu normaalilla viilalla.
Logsolin ketjusahamallin etuna on, että teroitus onnistuu normaalilla viilalla. Kuva: Tommi Hakala
Nisula Forest Oy ja Seppätec Oy ovat sopineet yhteistyöstä kevyiden kaivukoneiden varustelusta. Seppätec Oy varustelee käytetyistä pienemmistä kaivukoneista hakkuukäyttöön soveltuvia kokonaisuuksia. Tarvittaessa peruskoneen hankinnassa avustavat Nisula Forest ja Konesilta Oy. Näytillä oli 8-tonninen Volvo, varustettuna Nisula 325-hakkuupäällä.
Nisula Forest Oy ja Seppätec Oy ovat sopineet yhteistyöstä kevyiden kaivukoneiden varustelusta. Seppätec Oy varustelee käytetyistä pienemmistä kaivukoneista hakkuukäyttöön soveltuvia kokonaisuuksia. Tarvittaessa peruskoneen hankinnassa avustavat Nisula Forest ja Konesilta Oy. Näytillä oli 8-tonninen Volvo, varustettuna Nisula 325-hakkuupäällä. Kuva: Tommi Hakala
Kronoksen uusi Gripto-nosturimallisto on noussut myynnissä ohitse perinteisempien 6000/5000-mallistojen. Viime syksynä FinnMetko-näyttelyssä esitelty sähköinen liikeratatoiminto on nyt tulossa toimitukseen. Samalla järjestelmä on liitettävissä suoraan hakkuupäätä ohjaavaan Technion- tai Nisula -mittalaitteiston ohjausjärjestelmään, jolloin erillistä näyttöyksikköä ei vaadita. Kronos SBC -järjestelmä toimii lähes ilman mekaanisia antureita, vain jatkopuomin liikkeellä on liikettä seuraava anturi. Muita puomiston liikkeitä seuraavat asentoanturit, joiden tietoa verrataan pystypilariin asennetun ”kotianturin” asentotietoihin.
Kronoksen uusi Gripto-nosturimallisto on noussut myynnissä ohitse perinteisempien 6000/5000-mallistojen. Viime syksynä FinnMetko-näyttelyssä esitelty sähköinen liikeratatoiminto on nyt tulossa toimitukseen. Samalla järjestelmä on liitettävissä suoraan hakkuupäätä ohjaavaan Technion- tai Nisula -mittalaitteiston ohjausjärjestelmään, jolloin erillistä näyttöyksikköä ei vaadita. Kronos SBC -järjestelmä toimii lähes ilman mekaanisia antureita, vain jatkopuomin liikkeellä on liikettä seuraava anturi. Muita puomiston liikkeitä seuraavat asentoanturit, joiden tietoa verrataan pystypilariin asennetun ”kotianturin” asentotietoihin. Kuva: Tommi Hakala
Kuormatraktoreihin soveltuvia kaatopäitä valmistava Moisio Forest Oy esitteli uuden järeämmän 310 efi -mallin. Se on aikaisemman 240 efi -mallin isompi versio ja toimii ilman lisäletkutuksia. Painoltaan 500-kiloinen kaatopää soveltuu keskiraskaiden kuormatraktoreiden nostureihin.
Kuormatraktoreihin soveltuvia kaatopäitä valmistava Moisio Forest Oy esitteli uuden järeämmän 310 efi -mallin. Se on aikaisemman 240 efi -mallin isompi versio ja toimii ilman lisäletkutuksia. Painoltaan 500-kiloinen kaatopää soveltuu keskiraskaiden kuormatraktoreiden nostureihin. Kuva: Tommi Hakala
Metsä-Säämäsen maahantuoma Kinetic-pienkuormatraktori oli nyt esillä korkeammilla 10.0/75–15.3” -renkailla. Näille renkaille on tulossa myös eri välitykselliset kulmavaihteet, jotta ajonopeus ei nouse. Kineticistä on tulossa lähiaikoina myös hakkuuversio (hakkuupäänä AM 300).
Metsä-Säämäsen maahantuoma Kinetic-pienkuormatraktori oli nyt esillä korkeammilla 10.0/75–15.3” -renkailla. Näille renkaille on tulossa myös eri välitykselliset kulmavaihteet, jotta ajonopeus ei nouse. Kineticistä on tulossa lähiaikoina myös hakkuuversio (hakkuupäänä AM 300). Kuva: Tommi Hakala
Kesla on panostanut viime vuosina vahvasti metsäkäyttöön varusteltuihin kaivukoneisiin. Näyttelyssä oli esillä järeämmän pään versio: Doosan 235LCR varustettuna Kesla RH 27 II -hakkuupäällä.
Kesla on panostanut viime vuosina vahvasti metsäkäyttöön varusteltuihin kaivukoneisiin. Näyttelyssä oli esillä järeämmän pään versio: Doosan 235LCR varustettuna Kesla RH 27 II -hakkuupäällä. Kuva: Tommi Hakala
Diastek Oy on tuotteistanut monia ideoita tuotteiksi asti. Mekaaniseen ”maatilatunkkiin” lisävarusteeksi on saatavana Raite-lisäosa. Sen avulla mekaanisesta tunkista tulee kaatoavustin. Hinta on 50 euroa, sis. alv 24 %.
Diastek Oy on tuotteistanut monia ideoita tuotteiksi asti. Mekaaniseen ”maatilatunkkiin” lisävarusteeksi on saatavana Raite-lisäosa. Sen avulla mekaanisesta tunkista tulee kaatoavustin. Hinta on 50 euroa, sis. alv 24 %. Kuva: Tommi Hakala