Tapahtumat ja yritykset
Vene Båt 2019

Vene Båt 2019 -venenäyttely Helsingin Messkeskuksessa — takuuvarma kevään merkki

Venenäyttely on takuuvarma tulevan kevään merkki. Näyttely keräsi edellisvuosien tapaan runsaasti veneväkeä Helsingin Messukeskukseen.
Venemessuilla esiteltiin mielenkiintoista suomalaista veneilyn historiaa: tällä veneellä ja moottorilla on menty Atlantin yli. Vuonna 1970 Arto Kulmala sekä Seppo Muraja matkasivat Dakarista Brittiläiseen Guanaan ilman saattovenettä. Purje oli tarpeen, sillä polttoainetta ei voitu kuljettaa riittävästi 36 hv Archimedes/Penta moottoria varten.

Talouskasvu, kuluttajien vahva luottamus talouteen sekä lämmin ja aurinkoinen kesä nostivat viime vuonna kotimaan venemyynnin kasvuun. Koko toimialan tuotteiden ja palvelujen kotimaan myynti nousi 10 %, ja alan kokonaisliikevaihto kasvoi 4 %. Venerekisteröinnit nousivat 2018 kappalemääräisesti 7,5 % päätyen lukemaan 3 844 kappaletta. Pienveneiden tukkumyynti alle 5,5 m:n luokassa nousi edellisvuoden tasolta 2 007 kappaleeseen (+23 %). Lukumääräisesti suurin kasvu 45 %, oli vesijettien rekisteröinneissä – ensimmäisen kerran Suomessa mentiin yli tuhannen kappaleen rajan.

Venevienti on myös merkittävä tekijä: viime vuoden viennin arvo marraskuun loppuun mennessä oli 219 milj., jossa kuitenkin laskua 5 %. Meillä on kaksi suurta purjevenevalmistajaa, joiden kappalemääräinen myynti ei ole kovin iso, mutta veneiden arvo on miljoonaluokkaa, joten riippuen toimituksista kokonaismyynnin arvo voi muuttua paljonkin. Viennin osuus kokonaistuotannosta oli vuonna 2018 76 %.

Venenäyttelyssä oli esillä koko vesielämän kirjo. Tarjolla oli tavaraa soutuveneistä jahteihin, tosin muutamien vuosien takaiset ökyjahdit loistivat poissaolollaan. Suurin syy tähän on Venäjän talouden heikko tilanne. Aikaisemmin Helsingin näyttely oli mainio paikka esitellä veneitä ns. rajan turvallisemmalla puolella. Tänne asti ei kuitenkaan tällä hetkellä kannata rahdata isoja veneitä, sillä niille ei löydy ostajia Suomesta.

Kappalemääräisesti eniten moottoriveneitä myydään luokassa alle 5,5 m. Tyypillinen myytävä paketti on 4,75 m pitkä vene, jossa on 40–50 hv:n moottori, valmistusmateriaalina lasikuitu tai muovi. Koko paketin hinta liikkuu 12 000–13 000 eurossa – eikä hinnassa ole juuri tinkivaraa. Etenkin järvialueilla kalastus ja mökkikäytössä juuri tämä luokka on käytön kannalta järkevä.

Sähkön tulosta veneilyyn on puhuttu jo vuosia. Sähkömoottoreita onkin tarjolla, mutta järisyttävät uutuudet loistivat poissaolollaan. Pienet perämoottorit, joilla voi liikutella soutuvenettä, tai joita voi käyttää kalastusveneen keulamoottorina, olivat näyttelyssä hyvin esillä. Tehokkaampien moottorien osalta ainoa maininnan arvoinen on Torqeedo, sillä merkillä on useita tehokkaita malleja, joita voi käyttää jo hieman isommankin veneen ainoana voimanlähteenä. Totuuden nimissä: jotta päästäisiin todella pitkiin toimintamatkoihin, olisi akkutekniikan kehityttävä vielä huomattavasti. Ja tekniikkaakin enemmän sähkömoottorien yleistymistä jarruttaa kova hinta.

Hyöty- ja työkäyttöön sopivia veneitä oli esillä, mutta ei lukumääräisesti edellisvuosien tapaan. Keulaportillisia veneitä on tarjolla useilla valmistajilla, etenkin alumiiniveneissä. Laajin mallisto on Fasterilla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit