Tapahtumat ja yritykset

Samoter-näyttely 22.–25.2. - Kasvukäyrällä

Italian Veronassa järjestetään rakennuskoneisiin keskittyvä Samoter-näyttely joka kolmas vuosi. Edelliskertaa on heikon annin osalta kuvattu lähinnä katastrofiksi. Tänä vuonna odotukset olivat korkealla, sillä ala on jälleen elpymässä. Tavoitteisiin yllettiin vähintään tyydyttävästi.

Kolmen vuoden tauon jälkeen Italian Veronassa järjestettyyn Samoter-näyttelyyn kohdistui kovat odotukset. Edellinen näyttely oli pannukakku, sillä talouskurimuksessa riutuneessa Italiassa kävijä- ja näytteilleasettajamäärä jäivät vaatimattomiksi. Tänä vuonna uutta puhtia tapahtumaan saatiin myös samaan aikaan järjestetyistä Asphalticasta ja kuljetusalaan keskittyneestä Transpotec-Logitec-näyttelystä.

Parina ensimmäisenä päivänä järjestäjien pelot näyttivät toteutuvan, sillä väkeä oli liikkeellä varsin vaatimattomasti. Osaltaan asiaan vaikutti synkkä sää, sillä loppuviikolla tuli varsinainen yleisöryntäys ja vierailijamäärä kasvoi 84 000 henkeen, mikä on puolet enemmän kuin edelliskerralla. Messualueen kokonaispinta-ala oli 84 000 neliömetriä, jossa tuotteitaan esitteli yhteensä 780 yritystä. Kaikkien tunnuslukujen mukaan Samoter 2017 oli onnistunut tapahtuma, joka luo uskoa koko eteläeurooppalaiselle rakennuskoneteollisuudelle.

Merkittävät toimijat mukana

Samoter oli luonnollisesti tärkeä tapahtuma paikallisille valmistajille, kuten Venierille ja Eurocomachille, mutta elpyvän talouden myötä myös useat muut suuret valmistajat osallistuivat näyttelyyn. Kärkijoukkoa edustivat mm. Case ja Komatsu, joilla on saapasmaassa myös tuotantolaitoksia. Mukana olivat myös esimerkiksi Hyundai, Kobelco sekä Doosan ja Bobcat.

Yleensä suuremmissa näyttelyissä on yleinen teema, jonka mukaan esimerkiksi uusia malleja esitellään päästömääräysten mukaisesti samoissa kokoluokissa. Aavistuksen sekavaa taloudellista tilannetta kuvasti Samoterin sekalainen uutuuskattaus erityyppisiä ja erikokoisia koneita. Osaltaan tilanteeseen tosin vaikutti muutamia viikkoja myöhemmin järjestetty Conexpo-näyttely, jonne useat valmistajat säästelivät viimeisimmän päästötason uutuuksiaan.

Uudet teknologiat valmiina

Koneohjaus ja uudet teknologiat ovat tulossa maarakennuskoneisiin yhä kiihtyvällä tahdilla. Esimerkkinä mainittakoon Komatsun älykäs koneohjaus, joka ohjaa kaivukoneen ja puskutraktorin tasaustyötä kahden senttimetrin tarkkuudella. Erityisesti ylikaivaminen tai tasaaminen aiheuttavat lisätyötä, sillä uudelleentäyttäminen aiheuttaa tiivistystarvetta ja hidastaa lopputuloksen saavuttamista merkittävästi. Paikannusjärjestelmä ja työsuunnitelmat voidaan kuitenkin yhdistää koneen hydrauliikkaan, jolloin edellä mainitut tilanteet voidaan estää jo ennakolta.

Näyttelyn aikana järjestetyissä seminaareissa visioitiin jo myös tulevaisuutta. Esimerkiksi itsenäisesti kulkevat puskukoneet ja traktorit ovat periaatteessa jo mahdollisia, sillä paikannus- ja koneohjausjärjestelmät ovat varsin kehittyneitä.

Italian kansallisen koneentutkimusyksikön insinööri Massimiliano Ruggeri visioi automatisaation olevan jo pitkälle mahdollista.

”Avaruuden tutkimiseen on jo kehitetty teknologioita, joita voitaisiin hyödyntää myös nykyisillä työmailla. Yksittäiset teknologiat, joita on kauko-ohjauksen osalta testattu esimerkiksi Mars-planeetalla, ovat jo valmiina. Tällä hetkellä markkinoilta kuitenkin puuttuu teknologia, joka osaisi yhdistää erilliset järjestelmät käytännön tasolle”, Ruggeri pohtii.

Aasian nopea talouskasvu vauhditti aiemmin konekauppaa, mutta tulevaisuudessa vuosien takaiset massiiviset rakennusprojektit aiheuttavat vaatimuksia myös uudelle kalustolle. Asiantuntijoiden mukaan jo seuraavalla vuosikymmenellä Aasiassa tulee tarvetta kirurgisille purkukoneille, sillä ahtaissa metropoleissa perinteiset menetelmät eivät ole käyttökelpoisia. Tämä tuleekin muuttamaan paikallista konekantaa merkittävästi. Uuden rakentamisen sijaan pääpaino on saaneraus- ja purkutöissä.

Tanspotec Logitec

Samoterin yhteydessä järjestettiin kuljetukseen ja logistiikkaan erikoistunut Transpotec Logitec 2017 -näyttely. Jos näyttelyn numeroista voidaan mitään päätellä, tukee se osastoilta saatuja varovaisen myönteisiä signaaleja talouden kohentumisesta Italiassa. Esimerkiksi Mercedes-Benzillä on ollut viime vuoden aikana kaikilla hyötyajoneuvosektoreilla Euroopan kovin kasvu. Neljän päivän aikana kävijöitä oli 67 eri maasta 31 000, mikä oli 29 % enemmän kuin edelliskerralla. Näytteilleasettajia oli 331 (+20 %). Näyttelyn johtaja Giuseppe Garri kertoi, että niin vieraat kuin näytteilleasettajat sanoivat Transpotecin tehneen komean paluun kolmen vuoden takaisen mahalaskun ja alakuloisten tunnelmien jälkeen. Toivotaan, että suuntaus jatkuu. Vahvistuva ja piristyvä Italian talous sataa meidän kaikkien eurooppalaisten laariin – myös täällä Suomessa.

Lue lisää