Tapahtumat ja yritykset

Iisalmelainen Konevel Oy myy koneita lupsakalla otteella – kaupan päälle luvataan myös huonoja juttuja

Iisalmelainen Konevel Oy tarjoaa laajaa työvälinevalikoimaa ympärivuotiseen käyttöön. Toiminnan kulmakivinä ovat leppoisa ote ja asiakastuntemus.
Arto Turpeinen
Konevelin päämaja sijaitsee Iisalmessa. Hiljattain toiminta laajeni myös Tuusulaan.

"Mikäs sieltä nyt tulla könyää?”, kajahtaa perähuoneesta kun Konevel Oy:n toimitusjohtaja Marko Laakkonen toivottaa toimittajan tervetulleeksi. Samalla rempseällä ja ystävällisellä otteella yritys hoitaa myös konekauppaa.

Iisalmelaisyritys perustettiin alun alkaen Laakkosen harrastetoimintaa varten. Hänen oli tarkoitus vuokrata maarakennuskoneita päivätyönsä ohella. Laakkosen ja toisen osakkaan Kimmo Kärjen lopetettua työnsä eräässä toisessa savolaisessa lumityölaitteita valmistavassa yrityksessä, alkoi Konevel Oy:n toiminta laajentua.

”Kimmo tuli aluksi mukaan ainoastaan saadakseen vähennettyä uuden moottorisahan verotuksessa. Aiemman työn loputtua hän ihmetteli, että mitähän sitä alkaisi tekemään. Kehotin ostamaan läppärin, niin ruvetaan touhuamaan. Konevel on oikeastaan onnellisten yhteensattumien summa”, Laakkonen kertoo.

Konevel Oy, Iisalmi:

  • Yrityksen perustivat Marko Laakkonen ja Kimmo Kärki vuonna 2010
  • Liikevaihto on kasvanut tasaisesti ollen vuonna 2019 lähes 6,8 miljoonaa euroa
  • Ensimmäinen edustus oli DandA:n iskuvasarat, jotka ovat yhä tärkeä osa toimintaa
  • Tällä hetkellä työlaite edustuksia on kymmeniä

Lisälaitteet pääroolissa

Konevel Oy:n liikevaihto on viime vuodet ollut kovassa kasvussa, vuonna 2019 taso oli jo yli 6,3 miljoonaa euroa. Yrityksen hieman erikoisesta aloituksesta huolimatta kaveruksilla oli entisen työpaikan peruilta runsaasti valmiita kontakteja sekä kokemusta, joten toimintaan saatiin lentävä lähtö.

Toiminta on alusta lähtien perustunut vahvasti lisälaitemyyntiin. Ensimmäinen tuote, jonka osalta hoidettiin myös maahantuonti, oli korealainen DandA-iskuvasara. Kaikkiaan eri edustuksia on nykyään kymmeniä. Tuotemerkkeihin lukeutuvat mm. Tokvam, Snowek ja Seppi.

”Edustuksia on ollut ehkä liikaakin, mutta kaiken harhailun jälkeen iskuvasarat ovat pysyneet perusasiana. Yleisesti ottaen purku- kierrätyslaitteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Myös vuokraus yleistyy. Onneksi voimme itse päättää myymämme tuotteet, mitään romua ei kannata tarjota”, Laakkonen analysoi.

Liikevaihdosta pienen osan muodostaa Weycor-pyöräkuormaajien maahantuonti. Kappalemäärät ovat toistaiseksi olleet maltillisia. Pyöräkuormainten markkinoita hallitsevat ovat tunnetummat päämerkit, eikä markkinaosuuden valloittaminen ole pienemmälle brändille aivan yksinkertaista.

Oma lukunsa Konevel Oy:n tarinassa on rikkakasvien torjuntaan kehitetty Eco Weedkiller, joka tuhoaa vihulaiset kiehuvalla vedellä. Laitteesta on omat versionsa ammatti- ja kuluttajakäyttöön. Jälkimmäisen kokeilun voi lukea Koneviestin numerosta 11/2020. Laitteen hyvän vastaanoton myötä toimintaa haluttiin eriyttää rakennuskonekaupasta, joten alkuvuonna aloitti EWK Finland Oy, joka keskittyy ainoastaan Eco Weedkillerin kansainväliseen myyntiin, tuotekehitykseen ja valmistukseen. Suomessa Konevel toimii jälleenmyyjänä.

Yrittäjiensä näköinen yritys

Konevel laajensi hiljattain toimintaansa Tuusulaan. Aiemmin etäpiste sijaitsi Lempäälässä.

”Laajentuminen on välttämätöntä. Aiemmin ajateltiin muiden siellä metsässä asuvan, mutta pakko se on tunnustaa Iisalmen olevan aika kaukana kasvukeskuksista.”

Konevelin markkinointiviestintä poikkeaa selkeästi valtavirrasta. Kun moni yritys markkinoi uuden toimipisteen avajaisia showmeiningillä, niin Konevel ennakoi mainoksessaan luvassa olevan ”paskoja juttuja.”

”Myö ollaan tämmösiä savolaisia möllejä, se tulee ihan luonnostaan. Turha tässä on esittää yhtään itseänsä viisaampaa. Eräs merkittävässä asemessa oleva hallitusammattilainen sanoi, että pitäkää tuo junttityyli. Se puree varmasti.”

Myyntityön lisäksi Konevelin kaksikko hoitaa myös mahdolliset reklamaatiot samalla tyylillä.

”Jos kyseessä ei ole ihmishenget, niin ei sitä toinna heti alkaa hattua kiristelemään”, Laakkonen paaluttaa.

Kenttätuntemus tärkeää

Hiottuun markkinaviestintään tottuneelle Konevelin lähestymistapa saattaa tuntua vieraalle. Puhetapa onkin peräisin asiakkailta. Tavoitteena on tuntea kenttä läpikotaisin, jolloin sopivia laitteita osataan tarjota oikeille asiakkaille. Laakkonen kuljettaa myytyjä tuotteita asiakkaille ja samalla vaihtaa alan kuulumiset.

”Jossain vaiheessa myyjän on tehtävä jalkatyö sekä opeteltava tuntemaan asiakas. Kimmo ja minä osaamme molemmat käyttää koneita, ja tunnistamme asiakkaiden tarpeet. Tärkeintä on voida seistä omien tuotteiden takana”, Laakkonen lopettaa.

Arto Turpeinen
Yrityksen ensimmäinen maahantuonti oli DandA:n iskuvasarat, jotka muodostavat edelleen toiminnan rungon. Marko Laakkonen on tyytyväinen korealaismerkin laatuun.
Lue lisää