Tapahtumat ja yritykset

Suokone Oy: 50 vuodessa Kainuusta kansainvälisyyteen – tuotevalikoiman monipuolisuus pitää riskit kurissa

Sotkamolainen Suokone Oy on 50 vuodessa kasvanut pienestä pajasta kansainväliseksi toimijaksi. Suokone on kehittänyt kivennäismaille sopivan jyrsimen pohjalta kattavan tuotevalikoiman. Tuotannon laajentaminen turvekoneista teiden ja ympäristön hoitokalustoon on ollut viisas teko varsinkin nyt, kun Suomessa ajetaan turpeen energiakäyttöä alas.
Uolevi Oristo
Soratien pinta pystytään jyrsimään kovametalliterillä varustetulla murskaimella 5–40 sentin syvyyteen. Murskaimen irrottama sorakerros on tasalaatuinen ja siihen voidaan tarvittaessa sekoittaa stabilointiainetta. Murskaimen takana oleva reikäseula tasoittaa tien pinnan, minkä jälkeen se voidaan tiivistää joko jyrällä tai tärylevyllä. Kuvan jyrsimen malli on MJS-242 STG.

Viisikymmentä vuotta sitten Reino Meriläinen kehitti ja valmisti turvemaille kaksipuolisen ojajyrsimen, josta tuli myyntimenestys. Yritys kasvoi ja kasvatti tuotevalikoimaansa turvetuotannon koneisiin, olihan turvetuotanto 1970- ja 80-luvulla nousussa. Vuoden 1974 öljykriisi nosti energian hinnan korkealle, ja samalla havahduttiin öljyn rajallisuuteen.

Meriläinen löysi alun perin suokäyttöön valmistetulle jyrsimelle uusia käyttökohteita ja markkinoita ympäri maailmaa. Raivausjyrsinten markkina on globaali, ja toimijoita on monesta maasta mm. Italiasta ja Pohjois-Amerikasta.

Vuonna 1990 tehtiin ensimmäinen kovametalliterillä varustettu jyrsin, joka sopi kivennäismaiden jyrsintään. Kiinnostus oli niin kova, että jyrsimistä tuli 1990-luvulla yrityksen päätuote. Tähän mennessä erimallisia jyrsimiä on tehty yhteensä lähes 2 500 kappaletta. Vuosittain vientiin menee vajaat sata jyrsintä.

Suokoneen kotipaikka on alusta asti ollut Sotkamo, joka on Suokoneen toimitusjohtaja Tuomo Meriläisen mukaan hyvä paikka yrittää. ”Työvoimamme on sitoutunutta ja osaavaa. Pitkään yrityksessä olleita työntekijöitä eläköityy, mutta toistaiseksi ammattitaitoista työvoimaa on löytynyt. Metallialan koulutukseen tulee panostaa, sillä osaavaa työvoimaa ei ole liiaksi asti”, toteaa Meriläinen.

Suokone Oy:

  • Perustettu vuonna 1971, yritys viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlaa
  • Liikevaihto 5,5 miljoonaa euroa, työntekijöitä on 25
  • Viennin osuus 92 % tuotannosta – vientiä on 36 maahan.

Monipuolinen valikoima pienentää riskejä

Yrityksellä on oltava monta tukijalkaa, jotta riskit eivät kasva liian suuriksi. 1990-luvun lama korosti tuotekehityksen ja uusien ideoiden hyödyntämisen tärkeyttä. Suokoneen taloudellinen asema on vakaa ja tase vahva.

Suokoneen tuotteet perustuivat aluksi pelkästään turvetuotantoon. Yritys olisi suurissa vaikeuksissa, mikäli tuotevalikoimaa ei olisi kasvatettu. Turvekoneiden tärkein markkina-alue on Venäjä, koska siellä investoidaan vielä uusin koneisiin – Suomen markkina on sen sijaan tällä hetkellä lähes kuollut. Onneksi uusia asiakkaita löytyy eksoottisistakin kohteista aina Afrikkaa myöden. ”Turvetta kasvaa joka päivä lisää ympäri maapalloa. Kehittyvät maat haluavat olla energian suhteen mahdollisimman omavaraisia, koska se säästää arvokasta valuuttaa ja vähentää riippuvuutta energian toimittajasta”, toteaa Tuomo Meriläinen.

Suokoneella on viisi tuoteryhmää, jotka perustuvat erityyppisiin jyrsimiin sekä niiden käyttöön ja kunnossapitoon. Tuotteet räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan, mutta samojen komponenttien käyttö useissa kohteissa tuo sarjatuotannon etuja. Yrityksen patentoimaa voimansiirron ylikuormakytkintä käytetään jyrsinten lisäksi monissa turvekoneissa.

Tuotekehitys ja verkostoituminen ratkaisevat

Työkoneiden hydrauliikka on kehittynyt todella nopeasti. Hydrauliikalla toimiva murskain voidaan esimerkiksi asentaa kaivurin puomin päähän piennarten murskausta tai jäätyneen turveauman kuohkeuttamista varten.

Uusin tuoteryhmä ovat suoravetoiset MC4-sarjan hydrauliset jyrsimet, jotka sopivat hyvin Willellä tai muilla vastaavilla pienkuormaimilla käytettäväksi. Suomessa yleisin käyttökohde on jään ja polanteen irrotus pihoilta sekä parkkialueilta. Jyrsin voidaan varustella myös kesäkäyttöön, jolloin sillä voidaan kunnostaa esim. puistokäytäviä ja sorapihoja.

Tuotekehitys on välttämätöntä, koska yrityksen on aina pystyttävä esittämään jotain uutta ollakseen kiinnostava vaihtoehto. ”Suokoneen markkinointi perustuu pitkälti henkilökohtaisiin kontakteihin, koska asiakkaan tarpeiden kartoittaminen on tärkeää. Tällä hetkellä markkinointi on hankalaa, koska tapahtumat on peruttu”, toteaa Tuomo Meriläinen.

Verkostoituminen ja hyvien yhteistyökumppaneiden löytäminen ovat ensiarvoisen tärkeitä, sillä pieni tai keskisuuri yritys ei voi menestyä yksin kansainvälisillä markkinoilla.

Uolevi Oristo
Tuomo Meriläinen esittelee Suokone Oy:n patentoimaa POC-suojakytkintä. Sen toimintaperiaate on muuten sama kuin levyjarrussa, mutta käänteinen. Kytkimen siirtomomentti on helppo säätää muuttamalla jarrupaloihin vaikuttavaa painetta. Paine voidaan säätää kehällä olevilla säätöruuveilla. Kytkimen kautta voidaan siirtää jopa 700 hv:n teho.
Lue lisää