Tapahtumat ja yritykset

New Hollandin ajosilppurit, kanttipaalaimet ja puimureiden kaksi suurinta mallisarjaa valmistetaan Belgiassa – uutta tekniikkaa, pitkät perinteet

New Holland puimureiden valmistushistoria kuvaa hyvin maatalouskonevalmistuksen kehitystä reilun sadan vuoden aikana. Taitavasta ja kekseliäästä paikallisen konevalmistajan tuotteesta on vähitellen kasvanut oman alansa merkittävä ja arvostettu tuotemerkki, josta on yrityskauppojen jälkeen tullut osa kansainvälistä konsernia. Valmistus on koko ajan jatkunut samalla tehdasalueella, mikä kertoo myös osaamisen ja valmistusperinteiden merkityksestä.
Uolevi Oristo
New Hollandin Zedelgemin tehtaalla on 2400 työntekijää. Tehdasalueen pinta-ala on 36 ha, josta puolet on katon alla. Zelgemissä valmistetaan leikkuupuimureita, ajosilppureita ja suurkanttipaalaimia.

New Hollandin keskikoiset ja suuret puimurit, ajosilppurit ja kanttipaalaimet valmistetaan Zedelgemissä Belgiassa. Leon Claeys aloitti puimakoneiden valmistuksen samalla paikalla vuonna 1906.

Keski-Euroopassa tilan puute rajoittaa monesti yrityksen laajentamista, mutta Zedelgemin 36 hehtaarin tehdasala on riittänyt toistaiseksi. Pinta-alasta puolet on katon alla.

Tehtaalla on kolme valmistuslinjaa, yksi puimureille, yksi ajosilppureille ja yksi kanttipalaimille. Työntekijöitä on noin 2400 henkeä, heistä valtaosa koneiden valmistuksessa. New Hollandin kaikkien valmistettavien sadonkorjuukoneiden tuotekehitys ja testaus tapahtuu myös tehtaan yhteydessä olevassa tuotekehityskeskuksessa.

Neljä mallisarjaa puimureita

New Holland -puimureita valmistetaan kolmessa tehtaassa. Belgiassa tehdään koko maailman markkinoille isomman CX-malliston puimurit sekä CR-rumpupuimurit. Puolassa ja Brasiliassa tehdään TC-mallisto, sekä Brasiliassa myös pienempää CX-mallistoa.

CX-mallisto sisältää itseasiassa kaksi mallisarjaa: 600 mm puintikelan halkaisijaltaan olevan CX5- ja CX6-malliston, jossa tyyppinimen ensimmäinen numero kertoo kohlinten lukumäärän. Ison CX-sarjan puintikelan halkaisija puolestaan on 750 mm, ja myös isoa sarjaa on sekä 5- että 6-kohlimisina malleina. Rotary Separator -kauppanimellä tunnettu jälkipuintikela on pienessä CX-sarjassa halkaisijaltaan 590 mm ja isossa 720 mm. CX-puimureissa on vakiona Opti-Fan automaattinen puimurin asennon mukaan säätyvä puhallin, ja lisävarusteena osaan malleista saa myös asennon mukaan säätyvänopeuksiset Opti-Speed -kohlimet. Ylämäessä niiden nopeus hidastuu ja alamäessä kasvaa.

CR-mallisarjaan kuuluu 7 eri sylinteripuimuria, joiden mottoreiden maksimitehot ovat 305 kW (415 hv) – 515 kW (700 hv). Viljasäiliöiden tilavuus vaihtelee välillä 9 500–14 500 litraa. CR7.80-, CR7.90- ja CR8.80-malleissa roottori on halkaisijaltaan 17" (432 mm) ja CR8.90-, CR9.80-, CR9.90 ja CR10.90-malleissa roottori on suurempi 22" (559 mm). Roottoreiden pituus on molemmissa 2638 mm.

CR10.90 -puimurilla on jo yli 5 vuoden ajan ollut puintitehon maailmanennätys.

Neljä kanttipaalainta

New Hollandin paalainmallistossa on kahta eri kokoa tekeviä malleja. Pienempien 870- ja 890-koneiden paalikammion leveys on 80 cm ja suurempien, 1270- ja 1290-mallien 120 cm. Paalikammion korkeus on tyyppinumeron mukaisesti joko 70 tai 90 senttiä. Paalin pituus voidaan kaikissa malleissa säätää 100–260 senttiin.

Plus malleissa on 80 senttiä pitempi paalikammio, mikä mahdollistaa aikaisempaa tiiviimpien paalien teon.

Pienemmissä malleissa on kaksi silppurivaihtoehtoa, joista tehokkaampi on sama kuin 120 cm leveissä isommissa paalaimissa. Kaikkien mallien tehokkaamman silppurin teoreettinen silpun pituus on 39 mm.

Viisi ajosilppuria

New Hollandin ajosilppurit on valmistajan mukaan suunniteltu alun perin nurmirehunkorjuuseen, minkä vuoksi esimerkiksi kiihdytyskela on sijoitettu välittömästi silppurikelan eli hakkurin taakse. Tukkeutumisen riski vähenee varsinkin märässä rehussa, koska hakkurin ja puhallustehoa kasvattavan kiihdytinkelan etäisyys on pieni.

FR Forage Cruiser -malleja on kaikkiaan viisi: Moottoreiden tehohaarukka on 476–911 hevosvoimaa.

Hakkurin mitat ovat kaikissa malleissa samat: halkaisija 880 mm, leveys 710 mm ja paino 740 kg.

Uutta korjuukaudelle 2020

Koko mallistossa siirrytään päästötaso viiden eli Stage 5 -moottoreihin. Pakokaasujen käsittelylaitteisto on aiempaa tehokkaampi, koska nokihiukkasten määrää mitataan nyt kappaleissa eikä enää grammoissa, kuten edellisen päästötason aikana.

Muutos ei juuri näy ulospäin, koska partikkelien laskenta perustuu mm. pakosarjan vastapaineeseen. Valmistajan mukaan moottorin teho tai polttoaineen kulutus eivät muutu, AdBlue-lisäaineen kulutuksen muutokset ovat todennäköisesti myös pieniä.

CX 8 -puimurimalleihin on tulossa uusi porrastettu puintikela, jossa ei ole yhtenäisiä varstoja. Kela muistuttaa itse asiassa enemmän ajosilppurin kuin leikkuupuimurin kelaa. Uusi kelamalli sopii hyvin viljoille ja öljykasveille.

Kelassa on yhteensä 40 varstaa, jotka on sijoitettu 4 rinnakkaiseen riviin. Kussakin rivissä on 10 varstaa, jotka on asennettu kelalle porrastetusti. Porrastuksen ansiosta puitava materiaali kulkee puintikoneiston läpi tasaisemmin, mikä vähentää kuormitushuippuja ja säästää siten voimansiirtoa sekä vähentää tärinää.

Valmistajan mukana uuden kelamallin tehontarve on 16 % pienempi, mikä säästää polttoainetta. Puintiteho on valmistajan mittauksen mukaan kasvanut 10 %, suurin ero on öljykasvien puinnissa.

Uusi kelamalli on lyhempien varstojen ansiosta perinteistä kelaa kestävämpi.

Ajosilppureiden varustus täydentyy

Ajosilppureiden osalta tulevan kauden rakenteelliset muutokset ovat pieniä ja ne koskevat pääasiassa jyvänmurskainta sekä syöttöteloja. Puhallustorveen tulee saataville uusi kulutusosasarja. Automaattirasvari on pakollinen varuste kaikilla markkinoilla. FR-ajosilppurin ohjausjärjestelmään on myös tullut muutoksia.

Hakkurin terien ja teroituslaitteen hiomakiven kunnon ja käyttöiän seuranta on kätevä ominaisuus. Se kertoo, koska terät tulee todennäköisesti teroittaa seuraavan kerran sekä kuinka kauan terät ja teroituslaitteen hiomakivi tulevat kestämään. Kuljettaja voi ajoittaa terien teroituksen sellaiseen ajankohtaan, jossa hän joutuu esimerkiksi odottelemaan rehuvaunuja. Terien tai hiomakiven vaihdon voi myös ajoittaa sesonkien väliin tai tuleville sadepäiville, sillä osien kuntoa on helppo seurata.

New Holland -sadonkorjuukoneiden virstanpylväitä:

  • 1895 Mr Zimmerman perusti New Holland -yhtiön Penssylvanian New Hollandin kylässä.
  • 1906 Leon Claeys aloitti puimakoneiden valmistuksen Zedelgemissä, Belgiassa.
  • 1940 New Holland valmisti ensimmäisen noukkimella ja sitojalla varustetun paalaimen
  • 1948 hinattava Claeys-puimuri, jossa oli poikittain sijoitettu puintikoneisto ja oma moottori sen pyörittämiseen
  • 1952 ensimmäinen ajettava leikkuupuimuri
  • 1961 ensimmäinen ajettava tarkkuussilppuri
  • 1964 Sperry New Holland osti Claeys-yhtiön
  • 1967 yhtiön nimeksi tuli Clayson
  • 1974 ensimmäinen pyöröpaalain
  • 1986 Ford liitti Claysonin omaan yhtiöönsä
  • 1987 ensimmäinen kanttipaalain
  • 1991 FiatAgri osti Fordin ja yhdisti tuotemerkkinsä New Hollandiksi
  • 1999 Fiat osti Casen > CNH
  • 2013 CNH Industrial perustettiin
  • 2017 CNH osti Kongskilden
  • 32 maatalouskonetehdasta eri puolilla maailmaa
  • 300 erilaista konemallia tai -mallisarjaa
  • Myyntiä 170 maassa
  • Yli 2000 jälleenmyyjä

Lue lisää