Tapahtumat ja yritykset

Etelä-Euroopan talouden myötä myös Samoter-näyttelystä odotetaan menestystä – näyttely siirretty toukokuulle Koronaviruksen turvallisuusuhan takia

Joka kolmas vuosi pidettävä Samoter-näyttely piti järjestää 21–25.3. 2020 jo 31. kertaa Italian Veronassa. Koronaviruksen aiheuttaman turvallisuusuhan vuoksi näyttely kuitenkin siirrettiin järjestettäväksi 16–20.5. B2Press-tapahtumassa osa näytteilleasettajista sai mahdollisuuden kertoa kansainväliselle lehdistölle tunnelmistaan ja tulevaisuuden suunnitelmistaan.
Arto Turpeinen
Edellisen kerran Samoter-näyttely järjestettiin vuonna 2017.

Samoter-näyttely kuului vielä 2000-luvun alkupuolella Euroopan merkittävimpiin rakennuskonenäyttelyihin. Parhaimmillaan Veronassa tuotteitaan esittely yli tuhat näytteilleasettajaa ja vierailijoita oli yli 100 000, mutta vuoden 2009 rahoituskriisi puraisi Italian taloutta rankasti, mikä heijastui myös näyttelyyn. 2014 koettiin pohjakosketus, kun yritysten määrä oli tipahtanut reiluun neljään sataan, myös kävijöiden määrä putosi yli puolella.

Vaikka hetken aikaa koko näyttelyn tulevaisuus oli vaakalaudalla, niin käänne parempaan tapahtui edellisessä, vuonna 2017 pidetyssä Samoterissa. Näytteilleasettajia oli oheistapahtumat mukaan lukien 780 ja vierailijoita 84 000.

Tuleva Samoter vaikuttaa kasvavan selvästi, sillä puoli vuotta ennen tapahtumaa näyttelytilojen varaustilanne on kasvanut peräti 66 % ja rekisteröitymiset 39 % verrattuna edellisnäyttelyn vastaavaan ajankohtaan. Samaan aikaan alueella järjestetään myös erilliset Asphaltica- ja ICCX-näyttelyt, jotka keskittyvät asfaltointiin ja betonitöihin.

Konevalmistajien virinneen kiinnostuksen syynä on Italiassa ja koko Etelä-Euroopassa ennustettu talouskasvu. Rakennusteollisuus kasvanee tänä vuonna 3,5 %, vuodelle 2020 investointien ennakoidaan nousevan 2,4 %. Taustalla on etenkin julkistöiden lisääntyminen. Hallitus on luvannut panostaa infran uusimiseen myös tulevina vuosina.

Suurta ja pientä uutta

Samoteriin kohdistuva kiinnostus on ymmärrettävää, sillä monet tulevista näytteilleasettajista raportoivat vuoden 2019 olleen erittäin menestyksekäs. Esimerkiksi paikallinen kurottajavalmistaja Merlo valmisti viime vuonna ennätykselliset 7000 konetta, minkä myötä tuotantotiloja laajennetaan vastaamaan kysyntää. Yritys esittelee akkukäyttöiset E-worker-kurottajansa – malleja on kaksi, joista voidaan räätälöidä kolme eri versiota. Nostokyky on 2,5 tonnia ja suurin korkeus 4,8 metriä. Akun kerrotaan riittävän kahdeksan tunnin aherrukseen.

Wacker Neusonin aiemmin julkaistu akkukäyttöinen EZ17E-kaivinkone on päässyt sarjatuotantoon, ja palkittiin omassa sarjassaan innovaatiopalkinnolla. Ensi vuoden aikana markkinoille saapuu myös hieman suurempi EZ26E, jonka työpaino on noin 2,6 tonnia.

Näyttelyssä ensi esittelynsä saa myös Bobcatin erityisesti jätteenkäsittelyyn ja kierrätyspihoille suunnattu TL43.80HF ‘Waste Expert’. Nostokyky on neljä tonnia ja suurin nostokorkeus kahdeksan metriä. Kone poikkeaa normimalleista mm. jykevämpien akseleidensa ja paremman suojauksen osalta. Lisäksi esillä ovat mm. viimeisimmät päästömääräykset täyttävät R-sarjan liukuohjatut kuormaimet.

Kaivinkonepuolen mielenkiintoisiin uutuuksiin lukeutuu Eurocomachin kuuden tonnin kokoluokkaan sijoittuvat monopuomillinen 60ZT ja kolmiosaisella puomilla varustettu 65TR. Stage 5 -päästötason täyttävät moottori on Kubotan valmistama. Uudistuksiin kuuluu mm. ohjaamo, joka on aiempaa hiljaisempi ja tilavampi. Lisäksi yritys esittelee nelitonnisen koneen prototyypin.

Myös Komatsu esittelee useita uudistuneita minikaivinkoneita. Yhteensä osastolla voi tutusta 35 erikokoiseen koneeseen. Demoalueella esitellään yhtiön tehdasasenteista koneohjausjärjestelmää. Samoter on Komatsulle sikälikin tärkeä tapahtuma, että eräs japanilaiskonsernin tehtaista sijaitsee lähialueella.

Päästötaso uudistuksia

Doosan laajentaa taso 5 -päästömääräykset täyttävää mallistoaan tela-alustaisella DX350LC-7 koneella. Päästöt puhdistetaan ilman EGR-venttiiliä. Syksyllä Suomeen jo saapui aavistuksen pienempi seiskasarjalainen, eli DX300, jonka esittelu on luettavissa Koneviestin numerosta 17/2019. DX350:n lisäksi esillä on myös uusia pitkäpuomisia purkukoneita.

Hyundai ensiesittelee A-sarjaa, ja siten uudelle päästötasolle siirtyviä pyöräkuormaajia. Mallimerkinnät ovat HL940A, HL955A ja HL960A. Työpainot ovat 13,4–19 tonnia. Suunnittelussa on kiinnitetty erityishuomiota turvallisuuteen – varustelistalta voi valita esim. peruutustutkan. Tuttuun tapaan myös polttoainetehokkuuden kerrotaan parantuneen.

Edellä mainittujen lisäksi osallistumisensa ovat varmistaneet mm. Hidromek, Sany, Takeuchi, Venieri ja Yanmar. Italiassa on varsin laaja kirjo erilaisia lisälaitevalmistajia, joten odotettavissa on myös runsas kattaus monenlaisia laitteita.

Kevätretkeä suunniteleville Samoter-näyttely voisi olla mielenkiintoinen matka viikonlopuksi, sillä näyttely avautuu hieman poikkeuksellisesti lauantaina 21.3. ja jatkuu seuraavaan keskiviikkoon saakka. Lisäksi näyttelyalue on kävelymatkan päässä Veronan historiallisesta keskustasta. Lentolippuja Helsingistä paikalle saa alle 300 euron. n

Kuvat: Valmistajat

Lue lisää