Rakentaminen ja energia

Tuulivoimalla katuvalot, osa 4 - Seisoo ja pyörii

Vanhan tuulimoottorin runko ja siivikko on kunnostettu – se on saanut uuden, vaatimattomaan sähkötuotantoon suunnitellun koneiston ja virran siirtojärjestelmään on löydetty toimiva menetelmä. Nyt on vuorossa 13-metrisen rautarakennelman pystytys ja koekäyttö.
Vanhan tuulimoottorin runko ja siivikko ovat kunnostettu ja otettu käyttöön.

Tuulimoottoria on tähän asti rakennettu erillisinä komponentteina, mutta vapun jälkeen osia päästiin sovittelemaan toisiinsa. Runko on sen alinta, betonialustaan kiinnitettävää osaa lukuun ottamatta alkuperäinen. Yläosasta, jonka varassa koneikko kääntyilee tuulen mukaan, puuttui kuitenkin laakerointi. Niinpä projektin hoviseppä Rastu-Hannu työsti sinne tilaa kahdelle pronssiselle liukulaakerille ja painekuulalaakerille, joka kannattelee koneikkoa. Laakeriliike lupasi painelaakerin kestävän 104 kilonewtonia staattista kuormaa ja 37,5 kilonewtonia dynaamista kuormitusta. Käytännössä se tarkoittaa, että tasaisella kuormalla, kuten tässä tapauksessa, laakerin varassa voisi olla 10,6 tonnin lasti. Dynaamista, eli vaihtelevaa iskukuormitusta laakeri kestäisi 3,8 tonnin verran. Reserviä on runsaasti, sillä koneikko painaa propelleineen ja pyrstöineen luokkaa 300 kg – ei tullut punnittua.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit