Yksiakselinen monsteri

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maailmassa valmistetaan vuosittain noin kaksi miljoonaa traktoria. Näistä noin puolet myydään Intiassa ja Kiinassa, joista merkittävä osa on hyvin pieniä yksiakselisia traktoreita. Tällaiset yksiakseliset sarvitraktorit ovat yleensä käytössä pienten lohkojen maanmuokkauksessa. Kuljettaja joko kävelee perässä tai istuu työkoneen päällä. Kehittyvissä maissa tällaiset edulliset traktorit ovat suuri edistysaskel siirryttäessä koneelliseen maataloustuotantoon, mutta tilakoon kasvaessa traktoriin laitetaan kaksi akselia ja kuljettajalle istuttava työpiste – näin on huomattavasti mukavampi työskennellä ja siirtää konetta maanteitä pitkin.

Agritechnica-messuilla John Deere esitteli uuden saksalaiskonseptin mukaisen yksiakselisen miehittämättömän traktorin. Tässä prototyypissä yhteistä perinteisille yksiakselisille traktoreille on vain idea kytkeä työkone perään sellaisella tavalla, että traktori ei kaadu. John Deeren prototyyppi liikkuu 500 kW sähkömoottoreiden voimin ja massaa on lisäpainot mukaan lukien jopa 15 tonnia yhdellä akselilla. Tämän veturin perään voidaan kytkeä erityisesti maanmuokkauskoneita, jotka yleensä vaativat noin 300 hv traktorin.

Aiemmin on esitelty peltoparvikonsepti, jonka idea on käyttää samalla pellolla useita pieniä autonomisia koneita. Tähän ideaan suhteutettuna John Deeren prototyyppi on valtavasti ylikokoinen, ainakin eurooppalaisiin sovelluksiin. Lisäksi prototyypin liikkumiseen tarvitsema energia on suunniteltu otettavan pellon reunasta kaapelilla, tämän sähkökela-konseptin John Deere esitteli jo viime vuonna.

Yksiakselisen traktorin prototyypissä yksinkertaisuus on kuitenkin osoitettu komponenttien määrällä. Kun traktorista otetaan pois dieselmoottori, vaihteisto, etuakseli ja ohjaamo – jää jäljelle vain perä, isot sähkömoottorit, takarenkaat tai takatelat, sekä nostolaitteen kaltainen mekanismi. Kuljettajaa korvaamaan tarvitaan merkittävä määrä autonomian mahdollistavaa teknologiaa, mutta tästä huolimatta on nähtävissä, että tuotantokustannus on huomattavasti samankokoista nykytraktoria edullisempi, jopa vain alle puolet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

John Deeren prototyyppiin on hyvä suhtautua konseptina, jolle ei ole vielä tuotantosuunnitelmia. Tällaisella tempauksella voidaan sekä vahvistaa yrityksen tulevaisuushakuista mielikuvaa että myös markkinoida kohta tuotantoon pääsevää eCVT-voimansiirtoa. Kestää kuitenkin vuosia tai vuosikymmeniä ennen kuin esitellyn mukainen yksiakselinen voisi olla tuotannossa. On kuitenkin oletettavissa, että tutkimus- ja kehitysprojektin aikana yritys on oppinut erilaisia yksityiskohtiin liittyviä menetelmiä, jotka joko jo ovat tai ainakin pian tulevat osaksi tuotantotraktoreiden tekniikkaa.

Tarkoituksella tai tahattomasti maailman suurimpiin kuuluva John Deere kuitenkin kehittää konseptia, jossa nykyisen kaltainen traktori tehdään tarpeettomaksi. Nykymallisen traktorin reilun sadan vuoden historia sisältää paljon kehitysvaiheita, mutta perusidea peltoveturissa on edelleen sama. Nykymallisia traktoreita valmistetaan varmasti vielä toinen vuosisata, mutta rinnalle saattaa tulla uusia peltotöitä tekeviä koneita. Itsekulkeva ruisku on jo merkittävä konetyyppi, ja itsekulkevat puimurit korvasivat traktorikiinnitteiset jo vuosikymmeniä sitten.

Kirjoittaja toimii maatalouskoneautomaation professorina Münchenin teknillisessä yliopistossa

Lue lisää