Pääkirjoitukset

Uusia polttoaineita tarvitaan

Tässä lehdessä on artikkeli 1950-luvun isoista traktoreista. Silloin tähän luokkaan kuuluivat 50–60 hevosvoiman tehoiset ja noin 5 tonnia painavat traktorit. Näiden traktoreiden tekniset erot olivat kuitenkin yllättävän suuret. Osa näistä traktoreista oli suunniteltu jo ennen sotia, kun taas toiset edustivat uusinta saatavissa olevaa tekniikkaa.

John Deeren 2-sylinterinen ja 7-litrainen dieselmoottori perustui bensiinimoottoriin. Deutzissa, Steyrissä ja Deeringissä oli yli 5 litran dieselmoottori. Deeringissä oli myös sytytystulpat, koska se käynnistettiin bensiinillä. Nykyaikaisin moottori oli David Brownin kuusisylinterinen. Lanzin käyttämä 1-sylinterinen hehkukuulamoottori oli auttamatta vanhanaikainen ja käyttöominaisuuksiltaan kilpailijoitaan huonompi, minkä vuoksi näiden traktoreiden myynti oli vähäistä. Moottorilla oli omintakeisen käyntiäänensä lisäksi kuitenkin yksi merkittävä etu: polttoaineena voitiin käyttää lähes kaikkia palavia nesteitä – siis myös paikallisesti tuotettua uusiutuvaa energiaa.

Moottoritekniikka eteni 1960-luvulla nopeasti, ja moottorit alkoivat yhä enemmän muistuttaa toisiaan. Tällä hetkellä myynnissä olevien traktoreiden moottorit ovat kuin samasta puusta. Pakokaasut pidetään kurissa käytännössä kaikissa isoissa traktoreissa käyttämällä joko pelkkää polttoaineen lisäainetta tai lisäaineen ja katalysaattorien yhdistelmää.

Polttomoottori pysyy vielä pitkään traktoreiden ja työkoneiden voimanlähteenä, koska traktoreissa ei yksinkertaisesti ole tilaa esimerkiksi sähkökäytön vaatimalle isolle akustolle. Sen sijaan moottorissa käytettävien polttoainevaihtojen määrä tulee varmasti kasvamaan.

Nopein ja edullisin tapa vastata ilmastohaasteisiin ja mineraaliöljyjen hupenemiseen on lisätä kestävästi tuotettujen uusiutuvien raaka-aineiden määrää polttoaineessa. Ensimmäiset polttomoottorit käyttivät etanolia polttoaineena. Öljyn valtakausi alkoi vasta 1900-luvulla osittain siksi, että öljyteollisuus lobbasi sen puolesta tehokkaasti.

Biokaasua käytetään jo nyt kaupunkibusseissa ja jakeluautoissa. Traktorivalmistajien, esimerkiksi Valtran, kiinnostus biokaasun käyttöön kasvaa samaa tahtia kaasun tuotannon kasvun kanssa. New Holland esitteli Agritechnicassa biokaasutraktorinsa, joka tulee markkinoille lähiaikoina.

Henry Ford antoi vuonna 1925 haastattelun The New York Times -lehdelle, jossa hän korosti etanolin etua polttoaineena siksi, että jokainen tila pystyy itse tuottamaan tarvitsemansa energian. Toivottavasti tämä toive toteutuu viimeinkin ja mahdollisimman nopeasti.

Hyvää joulua ja menestyksellistä uutta vuotta!

Lue lisää