Pääkirjoitukset

Turvallisuutta pakolla

Traktorimaailma muuttui merkittävästi, kun traktoreiden turvakehikko tai -ohjaamo määrättiin pakolliseksi varusteeksi 1.7.1969 alkaen. Ohjaamoiden kehitys oli alussa hidasta, mutta tänä päivänä ohjaamon ergonomia on tärkeä traktorin valintaperuste.

Turvaohjaamoa pidettiin turhana varusteena, joka vain nosti hintaa ja vaurioitti kuuloa – mikä oli siihen aikaan totta. 

Kotimainen Valmet oli ohjaamoiden kehityksen eturintamassa, kun se esitteli tehdasvalmisteisen ohjaamon jo vuonna 1967. Muistan, kuinka pikkupoikana katsoin tv-mainosta, jossa traktoriurakoitsija viettää kahvituntiaan Valmetin ohjaamossa…

Ohjaamoihin panostaminen oli oikea ratkaisu, sillä tuskinpa pohjoismainen traktoriteollisuus olisi säilynyt, jos se ei olisi pitkälti ohjaamon ansiosta ensin saavuttanut ja sitten säilyttänyt johtavaa asemaa kotimarkkinoillaan. Amerikassa John Deere nousi selvään johtoasemaan vasta 1970-luvulla, kun Alliksen kaltaiset perinteikkäät valmistajat joutuivat lopettamaan tuotantonsa.

Ohjaamopakko tuli, koska traktoreiden kaatumiset tai ojaan suistumiset surmasivat vuosittain yli 30 traktorinkuljettajaa. Ohjaamoiden määräykset kiristyivät vuosi vuodelta, ja uusien määräysten noudattamista valvottiin Suomessa todella tarkasti.

Ohjaamoiden määräykset olivat osin perusteltuja, mutta terve järki puuttui. Oviaukon ja kattoluukun minimikoko oli annettu millin tarkkuudella, eikä määräyksistä lipsuttu. Kotimaisen ja itänaapurin traktorivalmistajien onneksi niiden tuotteet täyttivät aina vaaditut mitat, sen sijaan monet muut valmistajat joutuivat käyttämään mielikuvitustaan saadakseen oviaukkoa venytettyä mittauskohdasta. Luovia ratkaisuja nähtiin, kuten oven tiivistettä siirrettiin siten, että oviaukon leveys kasvoi ratkaisevat millit.

Tarvittavat mittaukset tehtiin Vakolassa, mutta varsinaisen hyväksynnän antoi Työsuojeluhallituksen nosturitoimisto. Päätökset olivat varmaan lain mukaisia, mutta käytännön kannalta naurettavia. John Deeren SG2-ohjaamo oli ergonomialtaan paras, mutta silti sen alkuperäistä versiota ei hyväksytty Suomeen, koska siinä ei ollut kahta ovea. 

Ohjaamoiden kehitys jatkuu yhä nopeana – ilmastointi on käytännössä vakiovaruste, ja jousitus yleistyy nopeasti. Metsäkoneet ovat internetyhteyksineen traktoreita edellä: viimeisin innovaatio on HUD- eli tuulilasinäyttö, jonka metsäkonesovellus palkittiin kultamitalilla Ruotsissa järjestetyssä Elmia-näyttelyssä.

Nykyaikainen ohjaamo on kallis ja painava komponentti, joka voidaan poistaa, kun siirrytään robottitraktoreihin. Koneet eivät aina työskentele ongelmitta, minkä vuoksi työmaan lähistöllä tarvitaan jatkossakin henkilö, joka käy poistamassa kivet ja muut häiriöt koneesta. Aika näyttää, valvooko yksi henkilö montaa robottitraktoria liikkuvasta valvomosta käsin, vai istuuko hän edelleen koneen ohjaamossa automatiikan hoitaessa ohjauksen ja muut rutiinit.