Pääkirjoitukset

Punnitse työkoneesi

Traktoreita ja työkoneita koskevat tieliikenne- ja ajokorttimääräykset ovat muuttuneet merkittävästi parin viime vuoden aikana. Olemme vuosien odottelu jälkeen siirtymässä yhtenäisiin käytäntöihin EU:n sisällä. Tässäkin tapauksessa lakien harmonisoinnista on sekä hyötyä että haittaa.

Uusi traktoriasetus astui voimaan 1.1.2018. Aikaisemmin traktoriin sai kytkeä jarruttoman perävaunun, jonka kytkentämassa – käytännössä sama kuin akselipaino – oli kaksi kertaa suurempi kuin vetävän traktorin. Nyt uusien traktoreiden kytkentämassa pitää tarkistaa koneen tyyppikilvestä, jossa oleva lukema onkin enää 3–3,5 tonnin luokkaa.

Muutos on iso, sillä uudella, neljällä pyörällä jarruttavalla traktorilla ei välttämättä saa vetää esimerkiksi kylvölannoitinta säiliöt täynnä, vaikka se on papan ”perintömajorilla” edelleen sallittua.

Muutoksen tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta, mikä on toki hyvä asia. Käytännössä tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta, että hinattavaan 3 metriä leveään kylvökoneeseen pitäisi hankkia noin viisi tuhatta euroa maksavat jarrut vain muutaman viikon pituista sesonkia varten, jonka aikana useimmilla kylvökoneilla ei ajeta montaa kilometriä maantiellä.

Jarrut ovat tyypillinen esimerkki komponentista, joka ei parane seisoessaan. Kylvökoneen kevättarkistukseen on muistettava lisätä jarrujen herkistely, jotta kylvötyö ei keskeydy jumittavien jarrujen takia.

Vastaavat jarrumääräykset ovat olleet Saksassa voimassa jo vuosikymmeniä. Ne ovat yksi syy siihen, että Saksassa suositaan todella painavia nostolaitekiinnitteisiä työkoneita, 5- ja 6-teräiset nostolaiteaurat ovat siellä yleisiä. Kyntöauran jarrujen kunnossapito koetaan niin hankalaksi, että mieluummin ostetaan todella raskas nostolaitekone, joka junttaa pellon päisteet piukkaan.

Tyyppikilvessä mainittu kytkentämassa ei onneksi tarkoita koneen kokonaispainoa, vaan sen pyörien kautta maahan kohdistuvaa massaa, siis akselipainoa. Omat työkoneet kannattaa punnita. Tässä lehdessä olevassa jarrumääräyksiä käsittelevässä artikkelissa on kuva 6 tonnia painavasta lautasmuokkaimesta, jonka paino jakautuu lähes tasan pyörien ja vetolaiteen kesken, eikä jarruja siten tarvita.

Tieliikenteessä käytettävien perävaunujen jarrut ovat ajonopeuksien kasvaessa välttämättömät, mutta peltokäytössä olevien ja alle 10 tonnia painavien työkoneiden eivät.

Traktoreiden nopeuden lisäys on uusien traktorimääräysten paras puoli, jota tosin kuorma-autoilijat arvostelevat. Käytännössä nopeita traktoreita käyttävät urakoitsijat kilpailevat kuorma-autoilijoiden kanssa vain sellaisissa töissä, joissa traktorin maastokyvystä tai työkoneiden monipuolisista kytkentämahdollisuuksista on hyötyä.

Traktoreilla tehtävien maantiekuljetusten osuus maanteiden kuljetussuoritteesta on vain prosentin murto-osia. Se on myös taatusti pienempi kuin kuorma-autoilla kuljetettavien maataloustuotteiden määrä.