Pääkirjoitukset

Noutokuljetukset ratkaisevat konehuollon toimintakyvyn

Konehuolloissa on huisketta kesän ja kylvöjen kynnyksellä. Kun koneen omistaja soittaa huoltoon, hyvä huoltoyrittäjä pohtii, kummalla tavalla säästetään asiakkaan rahoja – noudetaanko kone suosiolla korjaamolle vai lähteekö asentaja maakuntiin? Korjaamoiden toiminnan kehityssuunta on selkeä: huoltoautoja vähennetään.

Asentajan tulisi voida tehdä lisäarvoa tuottavaa työtä maksavalle asiakkaalle mahdollisimman suuren osan työajastaan. Tämä on mahdollista vain hyvällä korjaamolla, jossa on aina kattavasti varaosia, nosturit ja erikoistyökalut käden ulottuvilla. Myös työskentelyolosuhteet ovat asentajan kannalta paremmat korjaamossa kuin maastossa. Työ on tehokasta.

Myös koneiden teknistyminen suosii korjaamoita. Aiemmin 1 000 tunnin huollon yhteydessä venttiilien säätö tarvitsi vain muutaman tunnin, mutta nykyinen päästötekniikka vaatii aivan toista tarkkuutta ja työmäärää, eikä päivä aina edes riitä korjaamolla.

Maakuntiin lähdettäessä huoltaja joutuu varaamaan laajan arsenaalin varaosia ja työkaluja mukaansa. Valmistautumisen ja ajomatkan aikana projekti olisi korjaamolla edennyt jo pitkälle.

Huoltoauton kilometritaksat vaihtelevat vajaasta eurosta puoleentoista. Lavettikyyti maksaa vajaasta kahdesta eurosta noin 2,5 euroon kilometriä kohden, kun puimureita tai ajosilppureita kuljetetaan matalilla erikoislaveteilla. Kuljetuksessa joudutaan ajamaan aina kahdesti edestakaisin maakunnan ja korjaamon välillä.

Huoltoautot ovat hyviä täsmäiskuissa, kun työmäärä ja tarvittavat varaosat ovat ennakkoon tiedossa. Asentajan ei kannata ajaa koneen luokse kuin kerran korjaamolta. Sen jälkeen lavettikyyti alkaa olla halvempaa, kun kokonaisuus otetaan huomioon.

Tehokas logistiikka koneiden kuljetuksessa voi olla tärkeä tekijä, jolla korjaamo voi toimia laajalla alueella, saa riittävästi töitä ja synergiaetuja korjaamon toiminnan tehostamiseksi. Koneiden etäseurantaan perustuva huolto nostaa tehokkaan logistiikan mahdollisuuksia entisestään.

Lue lisää