Pääkirjoitukset

Ja muistetaan ne jälkikiristykset...

Uuden koneen saapuessa ostajalla riittää intoa. Hienoja ominaisuuksia tutkaillaan, ja tutustutaan erilaisiin vipuihin ja vipstaakeihin. Hyvin pian kone onkin jo käytössä, ja onnellinen omistaja työskentelee suurella tarmolla.

Ensimmäisten päivien täpinän jälkeen alkaa arki ja normaali työskentely. Samalla turrutaan pois uutuudenviehätyksestä ja keskitytään työtehtäviin. Kone jää sivuraiteelle ja normaalit päivittäishuollot alkavat.

Tässä yhteydessä hyvin helposti unohtuu se, että uuden koneen rakenteissa voi olla kohtia, joissa komponenttien lopullinen asettuminen tapahtuu vähitellen. Sellaisia ovat yleisesti kaikki laippaliitokset, joissa kiinnityspultit esijännittävät pinnat kiinni toisiinsa. Yleisimmin löystymistä tapahtuu pyöränmuttereissa – kartiomutterit asettuvat paikoilleen ja vanteen/navan välistä jauhautuu maali pois.

Mutta muissakin kohdissa tapahtuu aivan vastaavaa, mikä todettiin tämän lehden metsäperävaunukokeilun yhteydessä. Nosturin kääntölaite asettui jalustaansa vasta kolmen työpäivän jälkeen, ja pulttien esijännitys heikkeni. Rasvauksen yhteydessä pulttien koputtelu paljasti asian. Momenttiavaimella tehty kaikkien pulttien tasakiristys esti vauriot, joita epätasaisesta kiristyksestä seuraa. Esimerkiksi valurakenteet murtuvat helposti epätasaisesta kireydestä.

Eli, ollaanpa tarkkana uuden koneen kanssa, vaikka sitä intoa olisi vain työskentelyyn – ja kunnollinen järeä momenttiavain kuuluu jokaisen koneenomistajan tärkeimpiin työkaluihin.

Lue lisää