Metsä
Kokeilu Rottne F1

Rottne F1 -kuormatraktori sytyttää uudelle sukupolvelle urakointikipinän

Vaativaan metsätyöhön tarvittava asenne ja taidot kannattaa opetella jo nuorella iällä. Rottne on ennakkoluulottomasti laajentanut ajokonemallistoaan myös pienemmille palstoille sopivaksi. Rottne F1 -kuormatraktorin omapaino on 41 kiloa ja se asettuu 0,025 tonnin kantavuusluokkaan.
Arto Turpeinen
Rottne FI1:n omapaino on 41 kg. Kuljettajan maksimipainoksi kerrotaan 50 kiloa.

Ruotsalainen Rottne on eräs metsäkonevalmistuksen pioneereista. Toiminta alkoi jo 1950-luvun alkupuolella, kun yritys kehitti puutavaran käsittelyyn traktorikiinnitteisen vinssin. Ensimmäinen varsinainen metsäkone, legendaarinen Rottne Blondin -kuormatraktori, julkaistiin vuonna 1965. Reipas vuosikymmen myöhemmin markkinoille tuotiin ensimmäiset prosessorit, jotka nähtiin Blondiniin asennettuina.

Rottne valmistaa nykyisin neljää eri harvesterimallia ja kuutta kuormatraktoria. Jälkimmäisten työpainot ovat 12,8–22,9 tonnia. Nyt ennakkoluulottomassa hengessä myyntiin on saatettu myös Rottne F1 -malli, joka laajentaa mallistoa reippaasti aivan pienemmässä kokoluokassa – etenkin Ruotsissa on kaivattu kevyempiä metsäkoneita metsänomistajien ja nuorimpien kuljettajien vaatimuksista johtuen.

Helppo käyttöönotto

Uuden koneen saapuessa maahantuojalle seuraa usein tiivis varusteluprosessi. Rottne F1:n tapauksessa kone toimitetaan yrittäjälle 50 x 50 x 100 cm:n kokoisessa pahvilaatikossa. Ratkaisu vastaa toisen ruotsalaisyrityksen, eli Ikean, tapaa toimittaa tuotteet mahdollisimman tehokkaasti pakattuna.

Eturunko on valmiiksi kasattu – itse täytyy asentaa paikoilleen keinuteli, pankot ja etusermi. Lisäksi etu- ja takarunko pitää liittää toisiinsa. Kokoamisessa työkaluksi riittää 10 millin kiintoavain. Uutta konetta kiireellisille työmailleen kiihkeästi odottavalle kuskille F1 saadaan juhlallisesti luovutettua noin vartin kuluttua paketin avaamisesta.

Rottne F1:n omapainoksi ilmoitetaan alkaen 41 kiloa. Kuusipyöräinen työjuhta ei ole mikään muovikikkare, vaan kaikki materiaalit ovat pääosin jämäkkää metallia. Kuljettajan istuin on tyylikästä lakattua puuta. Väritykseltään kone on rauhoittavan sininen, kuten Rottnen koneilla on tyylikkäästi ollut tapana. Kokonaisuutena viimeistely on isoveljien tapaan laadukkaalla tasolla.

Uusi nosturi

Uudessa Rottnessa on käytössä myös täysin uusi Rottne RK1 -nosturi, joka on valmistajalle aivan uusi malli ja poikkeaa sekä tekniikkansa että toimintansa puolesta aiemmista versioista. Nostimen ulottuvuus on noin 80 cm, taittopuomin jatketta ei ole. Käytössä on kolmevipujärjestelmä, jossa laitimmaisilla liikutellaan puomia ja keskimmäisellä jousijännitteistä kouraa. Tartuntaote on napakka, 13 cm avautuvan kouran leuoissa pysyy pidempikin pölkky. Nostokyvyssäkään ei ole moittimista – mikäli kuskilla vain riittää ruista ranteessa.

Hakkuutyön tekijää kannattaa ohjeistaa erityisesti ajourien ja puiden pinoamisen suhteen, sillä F1:n kourassa ei ole rotaattoria, eli kuormaus tapahtuu aina puomiston suuntaisista kasoista. Tehokkain kuormaustulos saavutetaan ajamalla kone aina kuormattaviin puihin nähden oikeaan kulmaan. Aavistuksen väärässä paikassa olevat pöllit saa kuitenkin taitojen kertyessä ongittua kouraan pienillä puomiston liikkeillä kikkaillen, koska koura kääntyy vapaasti lähes 360 astetta.

Digitalisaation myötä koneisiin tulleet kuskikohtaiset asetukset ja säädöt alkavat olla arkipäivää. Näin myös Rottne F1:n kohdalla, sillä puomiston liikeradat ovat säädettävissä. Toiminnot on toteutettu naruvälitteisesti, niiden kireyden säätäminen aiheuttaa muutoksia myös nosturin reagointinopeuteen ja liikeratoihin. Ensimmäisten kuormien jälkeen vakioasetukset kuitenkin osoittautuivat varsin toimiviksi.

Muutoksilla lisää urakointimahdollisuuksia

Käyttöoppaan mukaisesti kasattaessa pankkoväliksi tulisi asettaa 47 cm – kuormatilan kokonaispituus on 62 cm. Konetyyppi sekä käyttäjäryhmä huomioiden pankkoväli on kuitenkin liian suuri, sillä puut lipsahtavat helposti ulos kuormasta, eikä koneessa ole pikasiirrettävää sermiä.

Pankkovälin säätömahdollisuudesta huolimatta kolmas pankkopari olisi toivottava vakiovaruste. Jopa neljäskin olisi tarpeen, jos ajettavana on 25 senttistä kaminapuuta. F1 kyllä kantaa kaksikin nippua ja tuo ne varastopaikalle vaikeissakin maastoissa, helpommissa maastoissa myös kaksi 33 senttistä hellapuunippua kulkee kivuttomasti.

Viime aikoina yrittäjät ovat pyrkineet yhä laajempaan palvelutarjontaan. Esimerkiksi traktorilla voidaan urakoida niin tienhoidossa kuin maataloudessakin. Rottne F1:n monipuolisuutta voisi lisätä esim. kahmarikauhalla ja umpilavalla, mikä palvelisi kiinteistöjen omistajia vaikkapa syksyisten lehtien käsittelyn muodossa. Nämä varusteet ovat toki asennettavissa myös omatoimisina jälkivarusteina. Umpipohjan voi askarrella vaikkapa vanhasta pitkittäin halkaistusta muovitynnyrin puolikkaasta.

Kantavuus ja omapaino sopusoinnussa

Suurimmaksi kuormaksi ilmoitetaan 25 kiloa, mikä on kuormatilan poikkipinta-alaan nähden sopusuhtainen määrä. Kun siihen yhdistetään F1:n ilmoitettu omapaino, muodostuu kokonaispainoksi ilman kuljettajaa 71 kiloa. Omapainon ja kantavuuden suhde on siten hieman heikompi kuin suuremmissa konemalleissa.

Kuljettajan maksimipainoksi ilmoitetaan 50 kiloa. Tilastojen mukaan se vastaa keskimäärin noin 13 vuotiaan keskipainoa. Näiltäkin osin koneen mittasuhteet ovat kunnossa, sillä usein tässä iässä mielenkiinto siirtyy vähittäin suuremmille urakoille ja eri kohteisiin. Aiemmat harrasteet tosin auttavat kipinän säilymistä myöhemmälläkin iällä.

Yksinkertaista etenemiskykyä

Etenemiskyvyn kannalta 360 astetta keinuva takateli on tämäntyyppisessä laitteessa aivan toivottava ominaisuus, esteeseen osuessaan teli pääsee kiepsahtamaan ympäri. Ketjuvälitteinen voimansiirto on suunniteltu erityisesti raskaita kuormia varten, sillä välitys on varsin tiuha. Yhdellä polkimien kierroksella matkaa taittuu noin 48 cm. Vauhdikkaammat testihenkilöt toivoivatkin alussa nopeampaa siirtonopeutta, mutta mielipide muuttui nopeasti täydellä kuormalla. Mikään mahdottomuus ei kuitenkaan olisi asentaa esim. napavaihteita vaikkapa omatoimisesti.

Välityksen puolesta Rottne F1 liikkuu siis varsin napakasti. Kone on kuitenkin selkeästi suunniteltu hyvin suunnitelluille ja loivakaateisille ajourille, sillä runkonivelen pienestä kääntökulmasta johtuen kääntöympyrä on suhteellisen suuri. Ulkorenkaista mitattuna kääntöympyrän säde on peräti 408 cm. Reaktion tarkkuudella toimiva suunnanvaihto kuitenkin helpottaa vekslailua.

Tasauspyörästö on toteutettu varsin yksinkertaisella, mutta toimivalla tavalla. Vetoakseli yhdistyy toiseen renkaaseen yksinkertaisella kytkimellä, eli kone vetää ainoastaan toisella eturenkaalla. Ratkaisusta johtuen ääriolosuhteissa meno saattoi tyssätä pidon loppumiseen. Lisävarustelistalle olisikin toivottavissa mekaaninen lukko, joka auttaisi pikkukoneen pinteestä. Matalasta istuinkorkeudesta johtuen onneksi myös jaloilla saa annettua lisää vetotehoa.

Ilmava ohjaamo

Esitteen mukaisesti Rottne F1:n ohjaamo on ilmava. Näkyvyys eri suuntiin on erinomainen, sillä esim. ohjaamon pilarit eivät muodosta näköesteitä. Tyylikäs puinen penkki tarjoaa liikkumavaraa pidempijalkaisellekin urakoitsijalle. Huoltokohteet, eli voimansiirron ja runko-ohjauksen käännön ketjut paljastuvat kyseinen penkki irrottamalla. Hieman poikkeuksellinen määräaikaishuolto on penkin käsittely puuöljyllä. Vaikeassa maastossa työskennellessä on syytä huomioida, että ohjaamo ei ole ROPS-, FOPS- tai OPS-suojattu. Putoavien esineiden osalta määräykset kuitenkin täyttyvät kypärää käyttämällä. Työturvallisuus perustuu siis kuskin taitoon ja työnjohdon valvontaan.

Ilman esiohjausta toimivat nosturin vivut ovat varsin pitkäliikkeiset – sillä varmistetaan riittävät vipuvoimat puiden käsittelyyn. Isommatkin, leivinuunimittaan apteeratut pölkyt nousivat kyytiin vaivattomasti myös pienempien testikuljettajien toimesta. Kouran koko on hyvässä suhteessa nosturiin.

Ketjujen ja rattaiden vaihtaminen voi aiheuttaa hieman pään- ja käsienvaivaa, sillä pohja on umpinainen. Kaikki isommat remontit onkin toteutettava aavistuksen ahtaan ”moottoriaukon” kautta. Samojen ongelmien kanssa siis painitaan, kuin isompien koneiden ohjaamon alla tapahtuvissa korjauksissa. Rutiinitarkastuksiksi lukeutuu myös eturenkaiden ilmanpaineiden mittaus ja nosturin käyttövipujen narujen kireyden tarkistus.

Arvokas kokonaisuus vaatii riittävää työllisyyttä

Uraansa aloittavalle urakoitsijalle ensikoneen hankinta on suuri askel ja vaati tarkkaa harkintaa. Rottne F1 on hankintahintansa osalta arvokas, mutta laadukas kokonaisuus. Nuoren yrittäjän onkin syytä varautua palstalla urakoidun ajan lisäksi pyöreisiin päiviin myös muissa kodin askareissa, sillä Rottne F1:n hankintahinta on 1 150 euroa, sis. alv 24 %.

Pitkäjänteinen sitoutuminen on suotavaa, sillä yritystoiminnan rahoittajillakin on omat tuottovaatimuksensa. Pienimuotoinen ongelma on myös se, että harvemmalla tulevalla (sanamukaisesti pien-) yrittäjällä on Y-tunnusta ja sen myötä mahdollisuutta arvolisäveron poistoon. Usein myös harmaan talouden rajoilla liikkuvat viikkorahat, eli tässä tapauksessa urakkapalkat, maksetaan ilman alvia tai virallista kuittia.

Rahojen vastineeksi Rottne F1 hankintapäätöksen tehnyt yrittäjä saa jämerän kuormatraktorin, joka kestää myös pikkusisaruksille tapahtuviin perhepolvenvaihdoksiin asti. F1 on taattu huomionvangitsija myös erilaisissa yleisötilaisuuksissa, joten eräs potentiaalinen asiakasryhmä voisi olla muutkin alan sidosryhmät.

Kokonaisuutena Rottne F1 on erittäin laadukas, mutta myös arvokas kokonaisuus. Valmiista paketista huolimatta se myös jättää sopivasti tilaa omatoimiselle jatkokehittelylle – yrittäjä voi laajentaa toimenkuvaansa vuodenaikojen mukaan vaihtuvien urakkakohteiden mukaan.

Lisätietoja: www.rottne.fi Tiedustelut: Henrik Fridlund: 040 153 9477

Grafiikka: Jukka-Pekka Lindbäck

Katso Rottne F1 -video Lisämateriaali-osiosta!

Liittyvät artikkelit