Mitä infrapunalämmitin on syönyt?

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tyypillisessä infrapunalämmittimessä on suurikokoinen keraaminen palokammio (1), jonka edessä on verkkomainen säteilylevy (2) ja kammion takapäädyssä on öljypoltin (3). Keraaminen kammio kuumenee käytön aikana polttavan kuumaksi, mistä syystä sen ympärillä on suojakuori. Suojakuoren ja kammion väliin puhalletaan jäähdytysilmaa erillisellä puhaltimella (4). Öljypoltin tarvitsee oman puhaltimen (5). Öljysäiliö (6) on säännönmukaisesti alinna.
Tyypillisessä infrapunalämmittimessä on suurikokoinen keraaminen palokammio (1), jonka edessä on verkkomainen säteilylevy (2) ja kammion takapäädyssä on öljypoltin (3). Keraaminen kammio kuumenee käytön aikana polttavan kuumaksi, mistä syystä sen ympärillä on suojakuori. Suojakuoren ja kammion väliin puhalletaan jäähdytysilmaa erillisellä puhaltimella (4). Öljypoltin tarvitsee oman puhaltimen (5). Öljysäiliö (6) on säännönmukaisesti alinna.
1. Säteilylevy, 2. Palokammio, 3. Säteilyn heijastin, 4. Suojakuori, 5. Sekoitinlevy, 6. Polttimen runko, 7. Sytytin, 8. Liekkivahti, 9. Polttoainepumppu, 10. Polttoaineen suodatin, 11. Sytyttimen muuntaja, 12. Puhaltimen moottori, 13. Suojakuori,  14. Polttoainesäiliö, 15. Imuputki.
1. Säteilylevy, 2. Palokammio, 3. Säteilyn heijastin, 4. Suojakuori, 5. Sekoitinlevy, 6. Polttimen runko, 7. Sytytin, 8. Liekkivahti, 9. Polttoainepumppu, 10. Polttoaineen suodatin, 11. Sytyttimen muuntaja, 12. Puhaltimen moottori, 13. Suojakuori, 14. Polttoainesäiliö, 15. Imuputki.

Uudentyyppisiä polttoöljyn toimivia lämmittimiä kutsutaan valmistajien markkinoinnissa yleensä infrapunalämmittimiksi. Tällä halutaan tehdä ero perinteisempiin polttoöljylämmittimiin, joissa öljyliekillä kuumennetaan lämmittimen läpi puhallettavaa ilmaa. Myös infrapunalämmittimessä polttimen palokaasut puhalletaan lämmittimen etupäästä ulos, mutta samalla ne kuumentavat polttimen edessä olevan säteilylevyn, jonka levittämä lämpösäteily tehostaa lämmittimen lämmitysvaikutusta.

Yhteistä uudelle ja vanhalle tekniikalle on, että molemmissa on kuitenkin ihan rehellinen öljypoltin, jossa suuttimen läpi pumpattu hienojakoinen öljysumu poltetaan liekkiin puhalletun ilman kera. Jos lämmittimessä ei ole savukaasujen poistoputkea – kuten on laita kokeilun lämmittimissä – savukaasut tulevat suoraan siihen tilaan, jossa lämmitin sijaitsee.

Tämä on tärkeää pitää mielessä, sillä kovin tiiviissä tilassa happi loppuu ennen pitkää. Tästä asiasta jokainen valmistaja näkyi varoitettavan käyttöohjeissaan. Myös hiilimonoksidin syntymisestä varoitettiin, vaikka mittauksemme osoittivat sen pitoisuuden niin alhaiseksi, ettei käyttämämme mittari siihen reagoinut.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Varsinainen riski piilee siinä, että lämmittimen ollessa käynnissä liian tiiviissä tilassa, alkaa hapen pitoisuuden alentuminen jossain vaiheessa huonontaa palamista polttimessa ja tuloksena voi silloin syntyä häkää.

Kokeilun lämmittimet edustivat kahta koulukuntaa joista Master ja Shizuoka Seiki muistuttavat toimintaperiaatteeltaan lähinnä perinteisiä putkimaisia polttoöljylämmittimiä, joita Suomessa on ollut tapana kutsua ”mastereiksi”. Airrex on selvästi omaa lajiaan ja se muistuttaa enemmän niitä polttoöljylämmittimiä, missä polttimen kaasut johdetaan lämmönvaihdinputkistoon ja sen jälkeen ulkoilmaan.

Master ja Shizuoka Seiki ovat erilaisesta ulkonäöstään huolimatta teknisessä mielessä samantyyppiset. Molemmissa on alinna polttoainesäiliö. Sieltä öljyn imee pumppu, joka syöttää öljyn normaalin poltinsuuttimen läpi. Sähkömoottorilla toimiva ilmapuhallin huolehtii liekin hapen saannista. Masterissa on melko suurikokoinen putkimainen palokammio, kun Shizuoka Seikissa se on hieman pienempi ja kartiomainen.

Palokammion jälkeen molemmissa on säteilylevy, joka kuumenee liekin vaikutuksesta punahehkuiseksi ja välittää näin liekin kuumuuden lämpösäteilynä ympäristöön. Öljypolttimessa olevan liekille ilmaa antavan puhaltimen lisäksi tarvitaan myös palokammion jäähdytystä varten toinen puhallin, joka aiheuttaa jonkin verran ilmavirtausta laitteen edessä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Airrexissa palokaasut päätyvät lämmittimessä kiemurtelevaan putkeen, joka kuumenee ja säteilee lämmön ympärilleen. Airrex ei tarvitse toimiakseen kuin öljypolttimessa olevan puhaltimen ja palokaasut johdetaan ulos laitteen yläpuolelle. Tästä syystä se ei aiheuta lainkaan puhallusta laitteen edessä.

Jussi Laukkanen