Toimittajan kommentti: Tulkintoja biokaasun hyödyntämisestä
ITSE tulkitsen lainlaatijan sallivan polttoainejärjestelmiin tehtävät muutokset ja ylipäätään Dual-fuel-laitteistot, koska metaanikaasun (bio- tai maakaasu) käyttö fossiilisen polttoaineen täydentäjänä on ainakin poliittisten laskelmien mukaan ympäristöystävällistä. Itse en maakaasua ainakaan kovin nopeasti uusiutuvana pidä, katsanto riippuu toki perspektiivistä. Metaanin lasketaan olevan 25 kertaa ongelmallisempaa kuin hiilidioksidin, jota toki sitten palamisen jälkeen savupiipusta vapautuu. Hiilidioksidi on sitten taas kasvien ruokaa ainakin biologisessa mielessä.
Tasapuolista tehdasuusien eli moottorivalmistajien ja vanhojen moottoreiden kohtelu ei ole. Moottorivalmistajien pitää täyttää prikulleen ohjearvot, mutta jälkiasennuksissa niistä voidaan joustaa. Näistä on vielä oikeuskäytännöt hakematta – pitääkö edes kaikkien tehtaalla asennettujen ”saastelaitteiden” toimia, kunhan vain päästöt ovat rajojen sisällä.
Moni moottoritehdas on luultavasti valmis valmistamaan uusia, sytytyksellä varustettuja kaasumoottoreita, jotka täyttävät päästönormit. Dual-fuel-järjestelmä on tehdasuutena asiakkaalle kallis ja ongelma on säiliöiden sijoittaminen työkoneisiin. Moottoritehtaille volyymi pitäisi olla tuhansia, jotta sarjatuotantoa kannattaa aloitella.
Osaston luetuimmat
- Koneurakointi Karvolan lieteyhdistelmä täyttyy ja tyhjenee noin neljässä minuutissa – siirtotyöt hoituvat automatiikalla ohjaamosta käsin
- Tasovarastossa on säilytystilaa viljalle ja koneille – hyvin suunniteltu tila taipuu monenlaiseen käyttöön
- Video: Steyr Hybrid CVT -hybridikonsepti esittelyssä – katso, miten uutuustraktori toimii peltoajossa
- Omaa puutavaraa saa käyttää rakentamisessa
- Mitä infrapunalämmitin on syönyt?
- Traktoreiden vuokraus yleistyy - Vuokrakone sesongin ajaksi
- Käyttäjien kokemuksia N-Valtran Direct-malleista