Toimittajan kommentti: Tulkintoja biokaasun hyödyntämisestä

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

ITSE tulkitsen lainlaatijan sallivan polttoainejärjestelmiin tehtävät muutokset ja ylipäätään Dual-fuel-laitteistot, koska metaanikaasun (bio- tai maakaasu) käyttö fossiilisen polttoaineen täydentäjänä on ainakin poliittisten laskelmien mukaan ympäristöystävällistä. Itse en maakaasua ainakaan kovin nopeasti uusiutuvana pidä, katsanto riippuu toki perspektiivistä. Metaanin lasketaan olevan 25 kertaa ongelmallisempaa kuin hiilidioksidin, jota toki sitten palamisen jälkeen savupiipusta vapautuu. Hiilidioksidi on sitten taas kasvien ruokaa ainakin biologisessa mielessä.

Tasapuolista tehdasuusien eli moottorivalmistajien ja vanhojen moottoreiden kohtelu ei ole. Moottorivalmistajien pitää täyttää prikulleen ohjearvot, mutta jälkiasennuksissa niistä voidaan joustaa. Näistä on vielä oikeuskäytännöt hakematta – pitääkö edes kaikkien tehtaalla asennettujen ”saastelaitteiden” toimia, kunhan vain päästöt ovat rajojen sisällä.

Moni moottoritehdas on luultavasti valmis valmistamaan uusia, sytytyksellä varustettuja kaasumoottoreita, jotka täyttävät päästönormit. Dual-fuel-järjestelmä on tehdasuutena asiakkaalle kallis ja ongelma on säiliöiden sijoittaminen työkoneisiin. Moottoritehtaille volyymi pitäisi olla tuhansia, jotta sarjatuotantoa kannattaa aloitella.