Maatalous
Lemken Juwel 7M VT

Lemken Juwel 7M VT -kyntöaura on jämäkkä ja hyvin tehty, mutta monimutkainen

Martin Innerdal Dalen
Lemkenin Optiquick-säätö oli vaikea omaksua. Huomaa kuitenkin, kuinka tiivisti ja tiukasti viilut kääntyvät. Kynnöksellä voi kävellä ilman että tiiviisiin viiluihin syntyy jalanjälkiä.

Lemken on jämäkästi rakennettu, mistä on sekä hyötyä että haittaa. Ojasväli on 100 cm ja testiaura oli 18 tuuman vantailla varustettu. Terän muoto tekee hyvän läpileikkauksen ja viilut irtoavat pohjia myöden. Myös tämän auran veitset ovat niin lyhyet, että viilujen saumat ovat melko karkeat.

Hyvät kuorimet

Lemken ei ehtinyt toimittaa esiauroilla varustettua auraa ajoissa testiin, siksi kaikki testikynnöt tehtiin kuorimilla varustettuna sekä sängellä että nurmella. Molemmissa tapauksissa kuorimet toimivat hyvin. Huolimatta siitä, että kuorimet kuorivat maata melko paljon, menevät viilut silti hyvin, noin 5–6 cm päällekkäin.

Säätöä vanttiruuvien kanssa

Tärkeä tekijä Lemkenin säädöissä on vanttiruuveilla tapahtuva ensimmäisen viilun leveyden säätö, jotta aura saadaan seuraamaan traktoria suorassa. Vaikka luimme säätöohjeet pikaoppaasta useaan kertaan ja noudatimme auraan kiinnitetyn tarran ohjetta parhaamme mukaan, jouduimme silti veivaamaan säätöjä edestakaisin useampaan kertaan, että saimme auran kulkemaan suorassa. Kun säädöt saatiin kohdalleen, oli myös viilun pohja puhdas.

Raskas saksalainen

Lemken on pitkä ja raskas aura käsitellä niin päisteissä kuin tieajossakin – vaaditaan raskasta traktoria tai ainakin reilua keulapainotusta. Lisäksi Lemken vedättää eniten testin auroista kyntäessä. Kun vetotraktori pysäytettiin kesken kynnön laittamalla suunnanvaihdin vapaalle, tyssäsi Deutzin meno kuin seinään. Vastaavasti testin kevytvetoisimmalla Kvernelandilla jatkoi traktori vastaavissa olosuhteissa matkaansa vielä joitakin kymmeniä senttejä.

Lemken oli testin ainut aura, joka tuli testiin käyttämättömänä ja siivet maalissa, muissa auroissa maalit olivat jo kuluneet pois. Raskasvetoisuuden vastapainoksi etuna on se, että Lemken painaa viilut tiiviisti toisiaan ja vaon pohjaa vasten, minkä ansiosta kynnös on tiivis ja vesi pääsee nousemaan kapillaarisesti myös pintakerrokseen.

Hyvä työjälki

Lemken on raskas niin tiellä kuin pellolla työskennellessäkin, mutta sen jäljiltä viilut ovat litteät, eikä niiden väleihin ei pääse valoa. Mittasimme koskemattoman maan ja viimeisen viilun väliksi 60 cm, minkä ansiosta Lemkenillä voi turvallisesti kyntää 600 mm ja myös 650 mm leveillä renkailla.

Varusteet

Lemkenin laukaisulaite on toteutettu hieman poikkeuksellisella tavalla. Siinä on yksi hydraulinen keskusyksikkö, yksi hydraulisylinteri puolellaan, mutta useita paineakkuja. Laukaisulaitteen jäykkyyttä säädetään muuttamalla paineakkujen painetta aurassa kiinteästi olevalla letkulla. Laukaisun painemittari on kiinnitetty vetopään yläosaan ja kallistettu yläviistoon, mutta sitä on silti vaikea lukea traktorin ohjaamosta.

Kuten muissakin testin auroissa, säädetään myös Lemkenin kuorimien asentoa pitkänomaisten reikien avulla. Kiekkoleikkureiden korkeudensäätö tapahtuu lukituspultin löysäämisen jälkeen kiertämällä kierteytettyä vartta. Sivuttaissäätö tapahtuu pitkien pultinreikien avulla. Lisäksi leikkureiden sivusuuntaista liikevaraa on mahdollista rajoittaa. Lemkenin varusteissa on paljon säätömahdollisuuksia, ja säätötyö on yksinkertaista ja suoraviivaista.

Kääntyminen, syvyydensäätöpyörä ja letkuteline

Lemkenissä kääntymissuuntaa ei voi vaihtaa. Aura kääntyy yläkautta, mutta kääntösuunnan muuttaminen alakautta kääntyväksi olisi hyödyllistä silloin, kun auralla kynnetään jyrkissä rinteissä, etenkin kun aura on muutoinkin raskas käsitellä.

Lemken oli vertailun ainut aura, jossa tukipyörä on asennettu keskelle. Sijoituspaikasta johtuen aura on hyvin vakaa tasamaalla, mutta mäkisemmässä maastossa kyntötulos on epätasaisempi auran ”keikkuessa” tukipyöränsä akselin ympäri. Myös tukipyörän säätömekanismin soisi olevan helpommin ymmärrettävä. Tukipyörä ei kääntynyt joka kerta luotettavasti, kun auraa käännettiin.

Aura voidaan varustaa myös hydraulisesti säädettävällä tukipyörällä ja sen myötä hydraulisella työsyvyyden säädöllä.

Letkut kulkevat vetopään vierestä

Lemken oli ainut aura, jossa letkutukset eivät kulje kääntöakselin läpi. Lemkenin letkujen kanssa onkin oltava varovainen, jotta letkut ovat varmasti turvallisissa väleissä ennen kuin auraa käännetään tai kytketään traktoriin.

Hankala säätää

Lemken oli epäilemättä testin työläin aura säätää, ennen kuin se saatiin kulkemaan haluamallamme tavalla. Suurin osa ajasta kului jo mainittujen Optiquick-järjestelmän vanttiruuvien säätämiseen. Järjestelmä käytännössä tarkoittaa ensimmäisen viilun leveyden säätöä, jotta aura saadaan seuraamaan traktoria oikein. Ongelmana oli se, että aura kulki vinossa siten, että viimeinen siipi painattui kyntämätöntä maata vasten liikaa. Vaon reunasta tuli siten epäsiisti ja vako oli täynnä irtomaata.

Vanttiruuvia vastakkaiseen suuntaan säätämällä oletimme vänkäämisen poistuvan, mutta näin ei heti tapahtunutkaan. Säädimme ruuveja ees taas ja tutkimme säätöohjeita, mutta muutosta parempaan ei heti tapahtunut. Jonkin ajan kuluttua, useiden säätöyritysten jälkeen aura alkoi kuitenkin seurata traktoria suorassa ja oikein. Ehkä testiryhmällä ja auralla oli huonoa tuuria säätöjen kanssa?

Lemkenin edustaja Suomessa on Turun Konekeskus. n