Maatalous
Kverneland ES 85

Kverneland ES 85 -kyntöaura on yksinkertainen, perinteinen ja kevyt

Martin Innerdal Dalen
Kvernelandin siiven profiili ja kevyt paino aiheuttavat sen, että viilut murenevat ja kynnöksestä tulee siksi huokoinen.

Kvernelandille on muodostunut oma maineensa kyntöaurojen parissa, mutta onko työjälki yhtä hyvä kuin maine antaa ymmärtää?

Kverneland ES 85 -mallin ojasväli on 85 cm ja kokeiluaurassa oli 16 tuuman vantaat. Testikynnöt tehtiin 16 tuuman työleveyttä käyttäen ja tällöin viilut leikkautuvat kunnolla. Myös tämä aura on varustettu hieman liian lyhyillä veitsillä, minkä vuoksi viilujen saumat jäävät epäsiisteiksi ja mittaaminen on siten haastavampaa.

Löysä kynnös

Kverneland jättää melko löysän kynnöksen, ja myös viilujen välit ovat huokoisia. Etuna on, että tasausäkeellä saadaan tasattua kynnöstä varsin tehokkaasti, mutta huonona puolena viilujen väleihin jää ilmataskuja ja rakoja, joista valo pääsee viilujen väliin ja parantaa siten rikkakasvien kasvumahdollisuuksia. Suomessa löysä kynnös toimii hyvin, koska talvi tiivistää sen sopivaksi kevätmuokkausta ajatellen.

Hyvät kuorimet

Kuorimet toimivat hyvin sänkipellolla. Kuorimet kaareutuvat päistään, minkä ansiosta ne kuorivat maata vähemmän, mutta multaavat kuitenkin kasvijätteen tehokkaasti viilun pohjalle. Esiaurat toimivat nurmen kynnössä hyvin, mutta niiden irrottama siivu kääntyy viilun pohjan keskelle, minkä johdosta viilut jäävät hieman pystyyn.

Vaatii vähän vetovoimaa

Huomasimme vertailussa suuria eroja siinä, kuinka raskaita aurat olivat vetää niin sängellä kuin nurmellakin. Osassa ero selittyy eri työleveyden vantailla, mutta vertailukelpoisissakin työleveyksissä oli eroja. 16 tuuman vantailla varustettu Kverneland oli kaikista kevyin vetää. ES 85 on varsin lyhyt, ja lisäksi sen työpaino oli punnituksessa testin pienin, ja siksi se on turvallinen käsitellä niin päisteissä kuin siirtoajossakin.

Tasainen ja siisti kynnös

Vaikka Kverneland jätti kynnöksen hieman löysäksi, on työn jälki silti tasaista ja siistiä. Lisäksi viilujen pohjat ovat puhtaat. 16 tuuman vantailla mittasimme viimeisen vaon leveydeksi 55 cm, joten kyntää ei voi juuri 600 mm leveämmillä renkailla ilman tallaamista.

Kverneland, kuten muutkin vertailun aurat, voidaan varustaa erilaisilla siivillä. Vertailun auran siivissä oli terävä pyöristys siipien päissä. Näin ollen viilut murenevat melko paljon. Tämä on hyvä nopeaa kuivumista ajatellen, mutta toisaalta valo saattaa päästä viilujen väliin rikkakasvien hyödynnettäväksi. Löysällä kynnöksellä maa siirtyy helposti, minkä vuoksi suosittelemme tasausäkeelle melko mietoja säätöjä.

Kääntyminen ja tukipyörä

Kvernelandin kääntösuuntaa voidaan vaihtaa, mutta tällöin hydraulisylinterin kiinnitystä on muutettava ja letkujen järjestystä on vaihdettava venttiililohkossa. Kannattaa myös huomata – kuten suurimmassa osassa auroista – että myös käännön rajoitinruuvit kannattaa säätää kohdalleen.

Tukipyörän syvyydensäätö

Tukipyörän syvyydensäätö tehdään pyörittämällä kierreosaa, joka rajoittaa tukipyörän syvyyttä. Säätö on helppoa, mutta vaatii jonkin verran ruuvaamista ja mittaamista. Tukipyörän varren perussäätöä voidaan muuttaa kiinteissä pultinreiissä matalaa tai syvempää kyntöä ajatellen, mikä vähentää ruuvaamistarvetta itse säätömekanismilla.

Rakenne

Kvernelandissa suurin osa säädöistä voidaan tehdä portaattomasti. Se edellyttää sitä, että säätäjä tietää, mitä tekee – mutta muutoin aura on yksinkertainen ja helppo saada tekemään hyvää jälkeä. Runko ja ojakset ovat kapeita, mutta jämäkän oloisia. Kverneland vannoo laukaisulaitteessa lehtijousien nimeen.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos laukaisuvoimaa halutaan säätää, on jousipakkojen lehtien määrää muutettava. Tapa vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta ja työläältä, varsinkin kun testin muissa auroissa laukaisulaite perustuu hydraulisiin paineakkuihin ja niiden säätöön vain minuuteissa. Hydrauliset laukaisulaitteet saa kuitenkin Kvernelandiinkin lisävarusteena.

Ainut pikakärjillä

Kverneland voidaan varustaa useilla erilaisilla kärkipaloilla. Testiaurassa oli ns. ”knock-on”-kärjet, jotka laitetaan paikalleen ja otetaan pois yksinkertaisesti vasaralla lyömällä – ei tarvita pultteja, on yksinkertaista ja helppoa! Ensimmäisen viilun leveyden säätö on helposti ymmärrettävää ja havainnollista, sillä koko auran runkoa siirretään hydraulisesti sivusuunnassa suhteessa vetopäähän.

Jäimme kaipaamaan mitta-asteikkoa, joka kertoisi ensimmäisen viilun leveyden. Se olisi voinut olla samalla asteikolla viilun leveyden osoittimessa. Kvernelandissa on säilytyspaikat kahdelle avaimelle, joista pienempi kulkee mukana vetopäässä olevassa telineessä ja pidempi rungon päällä.

Ojakset kuin ankkurit

Kvernelandissa kummankin puolen ojakset ovat samaa osaa ja muodostava ikään kuin ankkurin muotoisen kappaleen. Se tarkoittaa sitä, että jos yksi ojas rikkoutuu, on myös sen pari laitettava vaihtoon. Useimmissa kilpailijoiden auroissa ojakset ovat vaihdettavissa yksitellen.

Testiaurassa oli lisävarusteena irrotettava vetokarttu, minkä ansiosta se voidaan helposti kiinnittää vetovarsiin ja vasta sitten peruuttaa traktori auran luo ja nostaa vetokarttu nostolaitteella kiinni. Lisäksi pulttikiinnitteiset kiinnikkeet voi kääntää 180 astetta ympäri ja siten säätää, onko aura lähempänä vai kauempana traktorista.

Varusteet

Kverneland oli tässä testissä ainut, joissa laukaisulaitteet perustuvat paineakkujen sijaan lehtijousiin. Näiden säätö vaatii enemmän työtä kuin pelkkä paineen säätö paineakuissa. Etuna kuitenkin on, että laukaisulaitteen rakenne on yksinkertaisempi ja todennäköisesti myös kevyempi.

Esiaurat on kiinnitetty runkoon pareittain samoilla kiinnikkeillä. Esiaurojen korkeudensäätö tapahtuu löysäämällä ensin pulttia. Sopivassa kohdassa pultti kiristetään ja säätötangon loveen painuessaan pultti lukitsee korkeuden. Esiaurojen kiinnikkeet on kiinnitetty runkoon u-pulteilla, minkä ansiosta niitä voidaan siirtää portaattomasti auran runkoa pitkin.

Myös kiekkoleikkureiden asentoa voidaan säätää portaattomasti sekä sivu- (epäkeskolla) että pystysuunnassa. Lisäksi kiekkoleikkureiden kääntymistä voidaan rajoittaa. Säätöön on paljon mahdollisuuksia, mutta myös paljon ruuvaamista!

Suomessa Kvernelandia myy Agritek Oy.