Maatalous
Tuhti WS 180 DG

Weckmanin Steelin valmistaman Tuhti WS 180 DG -maansiirtovaunun rakenteessa on mielenkiintoisia yksityiskohtia – vaunu kulkee myös maantiellä mukavasti

Heinolan Vierumäessä toimiva Weckman Steel Oy valmistaa perävaunujen lisäksi teräshalleja, kattotuoleja sekä profiililevyjä kattoihin ja seiniin. Perävaunut ovat kuuluneet tuotevalikoimaan jo yli 60 vuotta.
Uolevi Oristo
Tuhti G -vaunujen omapaino on 10 % alhaisempi kuin aiempien mallien. Vaunuun voidaan kuormata laillisesti jopa 4-500 kiloa enemmän kuljetettavaa materiaalia, mikä alentaa yksikköä kohti laskettuja kuljetuskustannuksia noin 5 prosentilla.

Weckman Steel valmistamista vaunuista merkittävä osa myydään Norjaan, Ruotsiin sekä Viroon ja muihin Baltian maihin.

Koneviestin testissä olleesta, uudesta DG-maansiirtovaunujen mallistossa on myös pienempi 13 tonnin vaunu. Weckman valmistaa myös kiinteillä laidoilla varustettua viljavaunua ja monipuoliseen käyttöön - myös kevyeen maansiirtoon - sopivaa yleisvaunua, joihin voidaan hankkia korokelaidat rehun tai kuivikkeen ajoa varten.

”Perinteinen, avattavilla sivulaidoilla varustettu peräkärry on edelleen valmistusmäärältään yleisin vaunutyyppi kattaen reilusti yli kolmanneksen vaunujen kokonaismäärästä”, kertoo Janne Hiironen.

Weckman Steel käyttää samaa runkoa kaikissa saman kantavuuden vaunuissa – maansiirtovaunussa on sama runko kuin saman kokoluokan yleis- tai avattavalaitaisessa viljavaunussa. ”Viljavaunujen rungot ovat oikeastaan ylimitoitettuja, koska kuormitus on huomattavasti pienempää kuin maansiirtovaunussa”, toteaa vaunujen perävaunujen tuotelinjapäällikkö Janne Hiironen.

Täysin uusi DG-maansiirtovaunu

Koneviestin syksyllä 2021 kokeilema Tuhti WS 180 DG -vaunu on suunniteltu Weckmanin perävaunulinjan päällikön Janne Hiirosen mukaan niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Täysin uuden G-sarjan kehitystyössä on mietitty vaunun kaikki vaiheet suunnittelusta hankintaan, tuotantoon ja toimitukseen asti. Uusissa vaunuissa käytetään entistä enemmän ympäristöystävällisillä menetelmillä tuotettuja raaka-aineita. Vaunuteräksen valmistuksesta aiheutuvat CO2-päästöt ovat lanseerauksen jälkeen vähentyneet 1,5 miljoonalla kilolla vuodessa teräsosien määrän vähennyttyä 40 %. Ekologisuutta on myös vaunuvalmistuksen lähes 100 % kotimaisuus jolloin valmiin tuotteen kuljetuksen hiilijalanjälki jää pieneksi.

Vaunut on myös testattu perusteellisesti käytännön olosuhteissa ja laboratoriossa tehdyillä mittauksilla”, vakuuttaa Janne Hiironen. Weckman myöntää uusille G-sarjan vaunuille 2 vuoden takuun.

Katso kuvakarusellista lisäkuvia Tuhti WS 180 DG -vaunusta testiajossa sekä yksityiskohtia vaunun rakenteesta:

Lue myös Tuhti WS 180 DG -vaunun esittelyjuttu:

Jämäkkä Tuhti WS 180 DG -maansiirtovaunu sopii urakoitsijalle – DG-vaunussa on 40 % vähemmän osia ja 10 % vähemmän painoa, mikä säästää kustannuksia ja ympäristöä

Aiheet Weckman
Lue lisää