Maatalous
Massey Ferguson RK 1002 TRC Pro

Ketterä kaksiroottorinen karhotin Massey Fergusonilta

Suurten karhotinten lisääntyessä ajosilppuri­ketjujen yleistymisen myötä tapahtuu karhotinmarkkinoilla samaan aikaan myös toisenlaista kehitystä. Paalainten ja noukinvaunujen työpariksi hankitaan aiempaa enemmän pienempiä, 1- ja 2-roottorisia ratkaisuja tehostamaan korjuuketjua. Nyt myös Massey Fergusonilla on tarjota omia laitteitaan kaikkiin näihin kokoluokkiin.
Tuomas Anttila
RK 1002 TRC Pro on Massey Fergusonin 2-roottoristen keskelle karhottavien lippulaivamalli. Sen työleveys on säädettävissä 8,8–10 metrin väliltä.

Massey Ferguson ja Fendt esittelivät uuden heinäkonevalikoimansa vuonna 2017, kun Agco osti Lelyn paalain- ja noukinvaunutuotannon. Tässä yhteydessä Agcon vuonna 2010 ostamat Fellan nurmikoneet tulivat saataville Massey Fergusonin ja Fendtin väreissä. Nyt esittelyssä oleva karhotin onkin tämän organisaatiokehityksen tuotos.

Uudistuksen myötä karhottimien, pöyhinten ja niittokoneiden rakennetta ei merkittävästi muutettu, joten Massey Fergusonin tuotevalikoima vastaa Fellan tuotteita, ja ne valmistetaan Fellan tehtailla Saksan Baijerissa. Karhotinvalikoimaan kuuluu 1, 2 ja 4-roottorisia laitteita, ja 2-roottorisista löytyy sekä sivulle että keskelle karhottavat mallit. Työleveydet ovat 3,4–14 metriä.

Tässä jutussa esittelyn kohteena lyhyen koeajon pohjalta on 2-roottoristen keskelle karhottavien suurin ja parhaiten varusteltu malli, RK 1002 TRC Pro. Sen työleveys voidaan valita 8,8 ja 10 metrin väliltä. Laite vastaa teknisesti sisarmerkkien Fella Juras 10065 Pro- ja Fendt Former 10065 Pro -karhotinmalleja.

2-roottoriset, keskelle karhottavat mallit on saatavilla kahdella eri varustelutasolla: Economy ja Pro. Kuten nimistä voi päätellä, on Economy pelkistetympi vaihtoehto ja suunnattu kevyempään käyttöön, kun taas Pro-mallissa on kattavammat varusteet.

Täysin mekaaninen voimansiirto

Voimansiirto on toteutettu kaikissa karhotinmalleissa 1-roottorisesta aina 4-roottoriseen, ja traktorilta aina piikeille asti täysin mekaanisesti. 2-roottorisen keskelle karhottavan mallin tapauksessa voimalinja jakaantuu heti rungon etupäässä sijaitsevan kulmavaihteen jälkeen kahtia. Pitkät nivelakselit kulkevat rungon alla roottorien kohdalle asti, josta voimalinja jatkaa 90 asteen kulmavaihteen välityksellä matkaansa roottoreille. Voimansiirtoon sisältyy vapaakytkin, ja molemmille roottoreille omat ylikuormakytkimet.

Economy-mallien roottoreissa käytetään piikkivarsille rasvattavia polymeerilaakereita, joiden rasvausväli on 50 tuntia, eli kevyessä käytössä kerran tai kaksi vuodessa. Pro-mallissa nämä on korvattu huoltovapailla laakereilla.

Helppo säätää mekaanisesti tai hydraulisesti

Käytön kannalta merkittävämmät eroavaisuudet varustelutasojen välillä ovat koneiden säädöissä. Pro-malli on varustettu sähköhydraulisella ohjaimella, jonka avulla voidaan päättää, mitä toimintoa yksi hydrauliikkalohkoista käyttää. Niitä ovat työleveyden säätö, työskentelykorkeuden säätö sekä roottorien nosto yhtä aikaa tai erikseen.

Economy-mallissa vastaavat säädöt on toteutettu mekaanisesti. Huomionarvoista kuitenkin on, että tässäkin tapauksessa työleveydensäätö onnistuu ilman työkaluja. Lohkot nostetaan kuljetusasentoon, jolloin työleveyden määrittävää vipuvartta voidaan siirtää hahlosta toiseen. Näin työleveys voidaan valita 8,8–10 metrin väliltä aivan kuten Pro-mallissakin, karhon leveyden ollessa 1,3–2,2 metriä. Myös työskentelykorkeus säädetään Economy-mallissa mekaanisesti.

Molemmissa malleissa sekä roottorien etummaisten tukipyörien korkeutta että piikkien jättökohtaa voidaan säätää mekaanisesti­ – niitäkin ilman työkaluja. Jättökohtaa, eli piikkien nousun ajoitusta säätämällä voidaan vaikuttaa karhon muotoon.

Tehtaalta tilatessa mallit eroaisivat myös kuljetusrenkaiden ja tukipyörien osalta, mutta maahantuoja on ottanut linjaksi, että kaikki Suomeen tilattavat koneet on varustettu paremmalla rengastuksella.

Kätevä kuljetusasento

Karhotin taittuu työskentelyasentoon ja takaisin kuljetusasentoon kätevästi ilman narun nykimistä, sillä kuljetuslukko toimii automaattisesti hydrauliikalla.

Kuljetusasentoon siirryttäessä hydrauliikka kääntää työleveydensäädön kapeimpaan asentoon, mutta tästä huolimatta karhotin palaa aiemmin käytössä olleeseen työleveyteen, kun lohkot lasketaan takaisin alas. Tämä onnistuu työleveydensäädön erikoissylinterien ansiosta, jotka muistavat asentonsa.

Kuljetuksesta sujuvaa tekee myös kuljetuspyörien ohjausmekanismi. Ohjauksen ansiosta kuljetuspyörät seuraavat traktorin raiteita, jonka ansiosta karhotin on ketterä pellolla, esimerkiksi lohkon kulmissa ja päistekäännöksissä. Ohjaus tekee toisaalta karhottimesta epävakaamman maantiellä. Fellan patentoima pakko-ohjaus on kuitenkin hyvin yksinkertainen ja siinä on vain pari nivelpistettä, joten välyksiä ei pitäisi syntyä. Valmistaja ilmoittaakin koneen soveltuvan 50 km/h siirtonopeuksiin. Pakko-ohjauksen reaktiotanko kulkee runkopalkin sisällä, jossa se on suojassa vääntymiseltä.

Helppokäyttöinen peruskone

Lyhyen koeajon pohjalta MF:n karhotin osoittautui helppokäyttöiseksi koneeksi. Pyörää ei ole keksitty uudelleen, vaan kone noudattaa perinteistä keskelle karhottavien 2-roottoristen suunnittelulinjaa. Tähän kuuluvat esimerkiksi pakko-ohjautuvat takapyörät, sekä roottorin etureunan ensin nostava ja sen viimeisenä laskeva nostomekanismi, joka estää piikkien osumisen maahan roottorien noston ja laskun yhteydessä.

Koneessa onmuutamia miellyttäviä ja käyttöä helpottavia yksityiskohtia. Säädöt eivät jää tekemättä sen vuoksi, ettei niihin löytyisi oikeaa työkalua, kun kaikkien säätöjen tekemiseen riittää kaksi kättä. Selkeälukuinen työleveysviisari helpottaa työskentelyä silloin, jos niittokoneen ja karhottimen työleveyksien sovittaminen on tarkalla. Pro-mallin paremmasta varustelusta on apua varsinkin epätasaisemmilla ja monimutkaisemman muotoisilla lohkoilla, jolloin hytistä tapahtuva työskentelykorkeudensäätö ja lohkokohtainen nosto ovat tarpeellisia ominaisuuksia.

Lyhyen koeajon pohjalta MF:n karhotin vaikuttaa olevan kelpo työpari esimerkiksi noukinvaunulle tai tehokkaalle paalaimelle.

Lue lisää