Maarakennus
Esittely Krampe HP24

”Ei täällä kevyellä kalustolla pärjää” – näin luonnistuu maansiirto moottoritietyömaalla Krampe-dumpperivaunun ja traktorin yhdistelmällä

Moottoritietyömaat mielletään herkästi kuorma-autojen ja dumppereitten temmelyskentäksi. Pekka Halon esimerkki osoittaa urakkaa löytyvän myös traktorin ja roiman suuren maansiirtokärryn yhdistelmälle.
Arto Turpeinen
Krampe HP24:n tekninen kantavuus on 24 tonnia ja vesitilavuus 13 kuutiota. Kippisylinterin öljytilavuus on maltilliset 39 litraa. Akselisto on hydraulinen, jotta vaunun paino jakautuu aina tasan jokaisen pyörän kesken. Kääntyvä taka-akseli on välttämätön tämän kokoluokan vaunussa jo pelkästään kustannussyistä. Akseliväli on 181 cm. Vaunu käyttää LS-hydrauliikkaa.

Parikkalainen Pekka Halko on tehnyt maansiirtoa traktorilla 15 vuotta. Työmaat sijaitsevat ympäri Suomen. Tällä hetkellä maata ajetaan Kirri-Tikkakoski moottoritietyömaalla Jyväskylässä. Urakoitsijaksi Pekka päätyi sikatilan kannattavuuden heikentymisen seurauksena. Parhaimmillaan vuodessa kasvatettiin 20 000 porsasta, mutta toimintaa olisi pitänyt jatkuvasti laajentaa.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Jos sinulla on Koneviesti Digi-tilaus tai olet painetun Koneviestin kestotilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Tilaa Koneviesti Digi 7,90€/kk
Jos et vielä ole tilaaja, voit tilata Koneviesti Digin tarjoushintaan.
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Lue lisää