Vetymoottorit yleistyvät – Hyundai Doosan Infracoren moottori sarjatuotantoon

Hyundai Doosan Infracore (HDI) aloittaa vetymoottoreiden massatuotannon vuonna 2025. Ensimmäisenä kuitenkin esitellään maaliskuussa moottorin prototyyppi Las Vegasissa järjestettävässä Conexpo-näyttelyssä.
Kehitteillä olevan 11-litraisen moottorin teho on 300 kiwlowattia ja vääntö 1700 newtonmetriä 2000 kierrosminuutilla. Moottori täyttää Stage 5-päästömääräyksen. Valmistajan mukaan konetta on mahdollista käyttää keski-ja suurikokoisissa ajoneuvoissa. Tankkaus kestää 10 minuuttia, jonka jälkeen saavutetaan jopa 500 kilometrin ajomatka. Kokonaiskustannusten mainitaan olevan 25-30 % edullisemmat kuin akku- tai polttokennoversioissa.
HDI suunnittelee laajentavansa nykyistä moottoriteknologiaansa ja tuotantotilojaan vähentääkseen kustannuksia ja vauhdittaakseen kaupallistamista. Uusia moottoreita asentamaan busseihin ja rekkoihin jo vuoden 2024 aikana. Varsinainen massatuotanto alkaa vuonna 2025.
Conexpo-näyttellyssä HDI esittelee myös uusia maarakennuskoneiden akkupaketteja, sekä voimansiirron plug-in hybridiratkaisuja.
Osaston luetuimmat
- JCB esitteli ensimmäiset vetykoneensa päästäkseen hiildioksidipäästöistä eroon – projektiin on mahtunut myös katkeransuoloinen kokeilu
- Suomessa kiinteitä laajakaistaliittymiä vähiten Pohjoismaista – verkkorakentamiselle kuitenkin myönnetään tukea
- JCB Hydradig poikkeaa valtavirran pyöräalustaisista kaivukoneista
- Doosan nimetään uudelleen
- Kubota KX080-4a -kaivukone: Vauhdikas tehopakkaus
- Video: 40 vuotta vanhalla Åkerman H14 -kaivinkoneella kaivaminen on Juhana Korhoselle lähes terapeuttinen kokemus – Korhonen kertoo, millaista harrastekoneella on työskennellä
- Komatsu PC 8000 FS E -kaivinkone on Kevitsan kuningas – katso, millainen on Euroopan suurin hydraulinen lastauskaivuri