Maarakennus

Komatsu PC 8000 FS E -kaivinkone on Kevitsan kuningas – katso, millainen on Euroopan suurin hydraulinen lastauskaivuri

Komatsu PC 8000:n koosta puhuttaessa ei tarvitse käyttää lapinlisää. Kyseessä on Euroopan suurin hydraulinen lastauskaivuri.
Voit lukea artikkelin alkuperäisenä näköisversiona pdf-muodossa.
AVAA ARTIKKELIN PDF
Euroopan suurimmalla lastauskaivurilla 300 tonnia kantavien louhosautojen lavat täyttyvät neljällä kauhallisella.

Sodankylän Kevitsan kaivokselta löytyy monenlaista järeää kalustoa. Tuotantolouhetta lastaa 500-tonninen Komatsu PC5500 -lastauskaivukone ja kuljetuksesta huolehtii maailman suurin mekaanisella voimansiirrolla varustettu kuormain, 205-tonninen Komatsu WA1200 pyöräkuormain. Suurin louhosauto, Cat 795F, kykenee kuljettamaan 160 kuution kuormia. Koneen tyhjäpaino on 202 tonnia.

Marraskuussa 2013 Kevitsaan saapui kaivoksen uusi kuningas, kun 762 tonnia painava Komatsu PC8000 FS E otettiin virallisesti käyttöön. Koneen raideleveys on 8,15 metriä ja hytin korkeus 9,5 metriä. Maailmanlaajuisesti kone oli järjestyksessään 102. luovutettu PC8000. Komatsulla onkin noin 80 prosentin markkinaosuudellaan vahva asema tämän kokoluokan koneissa.

Sähkövoima jyllää

Kevitsaan toimitettu Komatsu PC8000 FS E ”Giant” on sähkökäyttöinen, sillä kaivosyhtiön mukaan toiminnan perustana ovat tehokkuuden ja turvallisuuden lisäksi myös ympäristöystävällisyys ja energiansäästö. Kalustohankinnoissa huomioidaankin mahdollisimman suuri tuottavuus suhteessa enegiankulutukseen.

Komatsu PC8000 -pistokaivukoneessa on kaksi 1 450 kilowatin sähkömoottoria. Jännitteeksi ilmoitetaan 6 600 volttia ja ampeeriluvuksi arvioidaan 2 x 128–155. Koneen dieselversiohan on varustettu kahdella 1 500-kilowattisella (2 010 hv) moottorilla.

Voimansiirrossa on kaksi vaihdelaatikkoa, jotka pyörittävät neljää identtistä hydraulipumppua. Pumput imevät öljyä paineistamattomasta, 83 500 litran hydrauliöljytankista. Öljyvirtaukseksi ilmoitetaan 8 280 litraa minuutissa ja järjestelmän kokonaistilavuudeksi 11 500 litraa.

Kevitsan jättiläisen huippunopeudeksi ilmoitetaan 2,4 kilometriä tunnissa. Metsäojille koneella ei kuitenkaan kannata suunnata, sillä pintapaineeksi ilmoitetaan 2,8 kg/cm. Esimerkiksi Komatsu PC160:n pintapaine on 0,43 kg/cm². Tiukempikin kanto PC8000:llä kuitenkin irtoaisi: murtovoimaksi kerrotaan 2 320 kilonewtonia, kun 17-tonnisen Komatsun murtovoima on noin 113 kilonewtonia.

PC8000 FS E -pistokauhakoneen vakiokauhan koko on 42 kuutiometriä, mutta Kevitsan ominaispainoltaan raskaamman kiven lastaamiseen käytetään 36 kuution kauhaa. 300 tonnia kantavien louhosautojen lavat täyttyvät neljällä kauhallisella. Koneen lastauskapasiteetti on 30 000 tonnia vuorossa.

Kokoa myös yksityiskohdissa

Komatsu PC8000:n kokoa on helpointa havainnollistaa yksityiskohtien kautta. Esimerkiksi telalappu, joka toimii samalla ketjuna, painaa noin 1 500 kiloa. Telarullan halkaisija on noin 70 senttiä. Telan kiristys tapahtuu koneen käynnistyksen yhteydessä hydraulivoimalla, automaattisesti oikeaan kireyteen.

Yli 700 tonnia painavan kaivukoneen kuljettajan ei ole järkevää viettää päiväänsä kiipeilemällä puomistossa rasvaprässi kädessä, joten Komatsu on varustettu varsin järeällä keskusrasvausjärjestelmällä. Säiliöinä toimii kaksi 300 litran vaseliinitynnyriä, jotka vaihdetaan tarvittaessa kokonaisina.

Diesel-version polttoainetankin koko on 13 500 litraa, mikä riittää 24 tunnin työskentelyyn. Tuntikulutukseksi muodostuu siis karkeasti ottaen noin 562 litraa.

Vaikka Komatsu koottiinkin vasta Kevitsassa, aiheutti koneen massiivinen koko haasteita myös osien kuljetusvaiheessa. Operaation järjesti saksalainen

Pfaff International -yritys. Käytännön asioista vastasi suomalaissyntyinen Mia Nordström.

”Düsseldorfista lähtenyt jätti-Komatsu sisälsi yhteensä 36 erillistä yksikköä. Saksassa ongelmia aiheuttivat tulvivat kanaalit, sillä lautat eivät voineet liikennöidä täysipainoisesti. Lähellä Kevitsaa kohtasimme siltaremontteja, joissa kuljetuksen maksimileveys oli 3 metriä. Yksiköiden leveys oli kuitenkin 5 metriä, joten jouduimme etsimään uuden reitin Ivalon kautta”, kertoo Nordström.

Suomen Rakennuskoneella tärkeä rooli

Kaivoksen suurin Komatsu myytiin suoraan Komatsun kaivosyksiköstä Saksasta. Komatsun kotimaisella maahantuojalla, Suomen Rakennuskone Oy:llä, oli kuitenkin merkittävä rooli Kevitsan jättiläisen työkuntoon saattamisessa, sillä yhtiö vastasi Sodankylässä koneen kokoonpanosta ja kuljettajien käyttökoulutuksesta. Rakennuskoneen 8 hengen huoltotiimi huolehtii myös Komatsun kaivoskoneiden huolloista ja korjauksista.

Komatsu Mining Germany GMbH:n toimitusjohtaja tohtori Norbert Walterin mukaan jätti-Komatsulla lastataan vuorokauden ympäri. Kerran viikossa pidetään puolen päivän mittainen huoltotauko. Sähkökäyttöisellä koneella ei tarvita edes tankkaustaukoja.

Sähkömoottorin laakeroinnit vaihdetaan 25 000 tunnin välein. Laakerointien värinää seurataan jatkuvasti mahdollisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi.

Kevitsan jättiläistä kuljettaa viisi koulutuksen suorittanutta konemiestä. Eräs heistä on Matti Tasala, joka on koulutuksen ja testiajojen myötä saanut jo tuntumaa koneeseen.

”Alkutuntuman perusteella Komatsu PC8000 on erittäin vahva ja yllättävän nopea. Ohjaamo on todella hiljainen. Eihän tälläkään vuoria siirrä, mutta hiljakseen homma hoituu”, toteaa Tasala vaatimattomasti.

Jätti-Komatsun karkeaksi hinnaksi kerrottiin noin 10 miljoonaa euroa. Toisaalta konetta ei tarvitsisi olla joka kolmas vuosi vaihtamassa, sillä Walterin mukaan sähkökäyttöisellä Komatsu PC8000:llä on ajettu jopa yli 100 000 tuntia.

Voit lukea artikkelin alkuperäisenä näköisversiona pdf-muodossa.
AVAA ARTIKKELIN PDF
Lue lisää

Hiljaista tehokkuutta

Traktorit KV 16/2015 19.11.2015
KV PLUS

Agcon juhlaa

Traktorit KV 16/2015 19.11.2015
KV PLUS