Maarakennus
Lännen 8800K

Lännen 8800K -kaivurikuormain on maakaapeloijille monipuolinen työjuhta - myös moottori on kotimaista tuotantoa

Kaivurikuormaimille on 2020-luvullakin uskollinen käyttäjäkuntansa. Valmistusosaamista löytyy myös kotimaasta. Maanrakennus T. Rajavalle Lännen 8800K:lla on tärkeä rooli kaapeliurakoinnissa.
Arto Turpeinen
Maanrakennus T. Rajava Oy:llä on kaapeliurakoinnissa käytössään kotimaassa valmistettu Lännen 8800K, joka on 12,8 tonnin työpainollaan malliston suurin kone. Kaapeloinnin lisäksi konetta käytetään mm. rakennustyömailla.

Erilaisilla kaivurikuormaimilla ja traktorikaivureilla on kotimaisessa maarakennuksessa lähes legendaarinen asema. Etenkin vanhemman polven urakoitsijoista moni on ottanut ensi askeleensa jalon lajin pariin nimenomaisella konetyypillä. Iäkkäämmät kaivurikuormaimet ovat myös suosittuja harrastekoneita. Suomessa uusien kaivurikuormainten myyntimäärät ovat kuitenkin pudonneet tasaisesti. Yhdistelmäkone korvataan usein erillisellä minikaivukoneella ja pyöräkuormaimella.

Kaivurikuormain onkin nykyään usein kehittyvien markkinoiden kone. Maailmanlaajuiset myyntimäärät kasvavat vuosi vuodelta – suurin osa kaivurikuormaimista myydään Intiassa, Aasian- ja Tyynemeren alueella sekä Afrikassa.

Järeämmän pään kaivurikuormaimia kutsutaan mielellään monitoimikoneiksi. Tämä ei olekaan ihme, sillä tehokkaisiin koneisiin voidaan asentaa runsaasti lisävarusteita esim. linjatöiden tai rataverkon tehtäviin.

Muun muassa kaapeliurakointia tekevällä Maanrakennus T. Rajava Oy:llä on ympäripyörivien kaivukoneiden lisäksi myös vuosimallin 2017 Lännen 8800K, joka on kotimaista käsialaa ja 12,8 tonnin työpainollaan malliston suurin kone. Ajotunteja on kertynyt yli 2 000. Kaapeloinnin lisäksi konetta on käytetty mm. rakennustyömailla.

Säävarmaa verkkoa

Jutuntekohetkellä Rajavalla oli työn alla Carunan sähköverkon maakaapelointi Euran kunnan Honkilahdella. Kaivuvaiheessa Länkkärillä on vielä tässä työvaiheessa tukikoneen rooli, sillä varsinainen ojankaivu tehdään ympäripyörivillä tela-alustaisilla. Konetta kuitenkin tarvitaan esim. kaapelin levitykseen.

”Minulla oli aiemmin pienempi 8600G-malli, ja isällä on ollut useampiakin Länkkäreitä, joten konetyyppi on tuttu. Nykyinen on kuitenkin suurin taloon saapunut kone. Kaapelikelat painavat 3 500–4 000 kiloa, joten etukuormaimelta vaaditaan tehoa. Myös linjanpurussa nostovoima on tärkeä ominaisuus”, Turo Rajava kertoo.

Esitetietojen mukaan 8800K:n kuormaimen nostokyky on 7,5 tonnia, ja suurin kuormauskorkeus kauhan pohjasta mitattuna 3 800 mm. Kaivulaitteen ulottuvuus on puolestaan 6 830 mm ja kaivusyvyys 4 970 mm. Koneessa on vakiona kulmakaivulaite, suora puomi on lisävaruste.

Etenemiskyky oleellista

Lännen 8800K:ssa on hydrostaattinen voimansiirto, joka perustuu Danfossin komponentteihin sekä ZF:n mekaaniseen Powershift-vaihteistoon. Työ- ja ajovoimansiirron pumput ovat dieselmoottorin jatkeena, ajovoimansiirron pumppu pyörittää hydraulimoottorin kautta kaksivaihteista laatikkoa, josta voima jaetaan etu- ja taka-akseliin kardaaneilla.

Myös akselit ovat saman valmistajan tuotantoa. Huippunopeus on 46 kilometriä tunnissa.

Rajavan kokemusten mukaan kone on tiellä sitkeä kulkija, mistä on jo kaapelin upotusvaiheessa monenlaista hyötyä. Esimerkiksi kaapelikeloja saatetaan joutua noutamaan hieman kauempaa ja tien ylittäviin saadaan nopeasti noudettua mursketta. Ojien ylitykset onnistuvat vaikkapa traktoriin verrattuna helpommin, sillä laidat saa luiskattua kaivulaitteella.

Rajavan koneessa on 100 % levypakoilla kytkeytyvä lukko sekä etu- että takapään akseleissa. Kone on ensimmäinen 8000-sarjan kone, johon asiakkaan toiveesta asennettiin täyslukko myös etuakseliin. Alkuvaiheissa lukon softaa ja osia jouduttiinkin hieman säätämään. Taka-akselin 100 % lukko on ollut lisävarusteena saatavilla jo pidempään. Metsäkoneen ketjuilla varustettuna Rajava arveleekin koneen kiipeävän vaikka puuhun.

Talviajaksi koneeseen vaihdetaan pienemmät renkaat, jotta ketjut mahtuvat paikalleen sovinnolla. Maastokelpoisuutta parantaa myös täysin panssaroitu pohjarakenne.

Aiemmassa mallisarjassa käytössä oli keinuva etuakseli, mutta K-sarjassa siirryttiin 400 mm puolelleen kiertyvään keskiniveleen. Käytössä on nyt automaattinen runkokeinunnan hallintajärjestelmä. Senkerrotaan seuraavan kaivuulaitteen liikkeitä ja lukitsevan liikkeen tarvittaessa. Kiertyvään keskiniveleen totuttelu vaati Rajavalta hieman aikaa.

”Alussa lisähaasteita toi keinuvan keskinivelen liikkeisiin opettelu, mutta jälkeenpäin ajateltuna parempi näin. Kone on maastossa selvästi aiempaa versiota vakaampi, eikä nosta renkaita niin helposti.”

Myös moottori kotimaista tuotantoa

Lännen 8800K:ssa on käytössä Agco Powerin 127-kilowattinen moottori, joka täyttää taso 4 -päästömääräykset. Pakokaasut puhdistetaan SCR-järjestelmällä ilman EGR-venttiiliä tai hiukkasuodatinta. Vääntöalueen luvataan olevan erittäin laaja – pienempien moottorikierrosten ansiosta myös polttoainetehokkuuden pitäisi olla kohdallaan.

Tiukemmat päästövaatimukset (Stage 5) astuivat voimaan vuoden 2019 alusta, mutta maailman mittakaavassa pieni valmistaja haluaa hyödyntää siirtymäajat mahdollisimman tehokkaasti. Uuden mallisarjan koneista saataneen lisätietoja tämän vuoden aikana.

Vaikka Lännen 8800K:ssa yleisimmät huoltokohteet ovat hyvin näkyvillä, niin Rajavalla on myös pieniä kehitysajatuksia koneen suhteen. ”Jos turbo sijaitsisi edes hieman ylempänä, niin venttiilikopan kannen saisi irti ilman turbon irrottamista. Tilaa kyllä olisi. Myös sähköliittimet olisi syytä olla paremmin suojatut, sillä kosteus pääsee niihin liian helposti”, Rajava pohdiskelee.

Lisälaitteita linjatöihin

8800K:n hydrauliikan komponentit ovat Danfossin käsialaa. Aksiaalimäntäsäätötilavuuspumpun maksimituotoksi luvataan 309 litraa minuutissa. Monitoimikone-nimeä ansaitaan tukulla lisälaitteita, jotka monipuolistavat urakointia selvästi.

Tarjolla on mm. erilaisia harjalaitteita ja vesakkoleikkureita. Linjatöissä hyötyä on etenkin henkilökorista, pylväspihdeistä ja erilaisista kaapelikelauslaitteista. Pumpun portaaton tehonsäätö on lisävaruste.

Linjasaneerauksessa Lännen 8800K:n astuu valokeilaan etenkin vanhojen johtolinjojen purkuvaiheessa. Samalla koneella saadaan kerättyä pylväät ja kuljetettua ne tienvarteen, sekä kelattua johdot rullalle. Rajava on hankkinut koneeseensa mm. harjalaitteen, rapukauhan ja jatkopuomit kuormaimeen ja kaivulaitteeseen. Koneessa on myös hydraulinen generaattori, josta saadaan virta esim. timanttileikkurille, jolla voidaan tehdä railoja kallioon tai kiviin.

Useita malleja

K-sarjaan siirryttäessä koneiden ohjaamoja uudistettiin. Esim. sisätilat saivat modernimman ilmeen ja kokonaistila suureni. Myös ohjauspylvään säädöt ovat aiempia malleja monipuolisemmat. Monitoimikoneessa on runsaasti erilaisia toimintoja – käytön helpottamiseksi suurin osa katkaisimista on värikoodattu toimintojen mukaan. Tärkeimmät napit on integ-

roitu kääntyvään istuimeen, joten ne siirtyvät mukana penkkiä käännettäessä. Varusteisiin kuuluvat myös konepeittoon ja kaivupuomiin asennetut kamerat.

Lännen 8800K:n lisäksi valmistajan G-mallisarjan koneista oli saatavana myös Multimate-liikennekaivuri, jossa koneeseen on liitetty perävaunu. K-sarjalaisissa tätä mahdollisuutta ei ainakaan toistaiseksi ole, sillä muutoskatsastuksen vaativat toimenpiteet ovat varsin mittavat niin tekniikan, viranomaistestausten kuin paperitöiden osalta. Aika kuitenkin näyttää, palaako Multimate vielä valikoimaan.

8600K-mallista on kaksi eri versiota, joiden työpainot ovat 11,8 ja 12,3 tonnia. Suurimmat erot ovat vannekoossa, vaihteistossa ja kuormaustehossa.

Monitoimikoneen tehokas käyttäminen vaatii etenkin ympäripyöriviin koneisiin tottuneelta uutta asennoitumista ja työtapoja. Rajavan mukaan ammattitaitoisten kuskien löytäminen onkin vaikeaa. Miehellä on kuitenkin selkeä mielipide konetyypin tarpeellisuudesta. ”Kyllä tämä on ainoa oikea kone näihin hommiin”.

Kaivuvaiheessa Länkkäriä käytetään kaapelin levittämisen lisäksi esim. murskeiden ja kelojen siirtelyssä. Vanhoja linjoja purettaessa koneella saadaan pylväät irrotettua.

Lue lisää